Zelfbouw
Goldline GV240 versterker in bedrijf.
11 okt 2017 18:53 #69043
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
Het is een misvatting dat de bedradingscapaciteit van de aansluitkabel van een MD-pickup-element zo laag mogelijk moet zijn. Ieder element heeft zijn optimale afsluitcapaciteit. Deze zorgt in combinatie met de zelfinductie en de afsluitweerstand van het element voor een zo recht mogelijke karakteristiek; tevens worden pieken in het hoog beperkt. Deze aanbevolen capaciteit is bij bv Shure M44 400 a 500 pF. In dit geval is het veelal wenselijk nog een extra capaciteit aan de ingang van de versterker toe te voegen. Bij andere merken is de capaciteit meestal wat lager. Bij bv Thorens was indertijd de capaciteit van de armbedrading en aansluitkabel ca 150 pF. Ik weet niet of ze er nog zijn, maar bij de betere voorversterkers was de ingangscapaciteit instelbaar.
Groet, Jan
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
11 okt 2017 16:32 #69041
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
RG57 bestaat niet. RG58 is 50 ohm coaxkabel bedoeld voor hoogfrequente toepassingen. Ik wil niet zeggen dat het totaal ongeschikt is voor audio maar het is zeker niet optimaal. Last van microfonie en instraling. Ik ben een groot fan van het zogeheten Phonoflex wat bedoeld is voor asymmetrische overdracht van zwakke signalen, bijvoorbeeld van elementen van platenspelers of microfoons. Dit heeft witte schuimisolatie en zwart geleidend rubber voor afscherming.
Het allerbeste is natuurlijk symmetrische (gebalanceerde) kabel maar daarvoor moet je wel de hele topologie van je versterker omgooien. Dit klinkt uiteraard stukken beter dan de peperdure RCA kabels die voor audiofielen worden aangeboden. Maar alleen doordat geen rommel wordt opgepikt...
Het allerbeste is natuurlijk symmetrische (gebalanceerde) kabel maar daarvoor moet je wel de hele topologie van je versterker omgooien. Dit klinkt uiteraard stukken beter dan de peperdure RCA kabels die voor audiofielen worden aangeboden. Maar alleen doordat geen rommel wordt opgepikt...
Tjerk, 9ZZ
11 okt 2017 13:55 - 11 okt 2017 13:56 #69039
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
Cees,
Capaciteit is zeker belangrijk.
Maar ik heb ook medere malen bij Japanse spelers een kabel gezien met een schuimachtige binnenader isolatie en die daarom wat dikker is.
Het beste is uiteraard de bekende coax kabel met RG 57 of 58 code.
Groet Frank
Capaciteit is zeker belangrijk.
Maar ik heb ook medere malen bij Japanse spelers een kabel gezien met een schuimachtige binnenader isolatie en die daarom wat dikker is.
Het beste is uiteraard de bekende coax kabel met RG 57 of 58 code.
Groet Frank
Laatst bewerkt 11 okt 2017 13:56 door Franc.
11 okt 2017 10:30 #69038
door Bert Kn
Cees,
Geen probleem.
Het eindresultaat wil ik dan toch ook even laten zien.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
die potmeter is zeker niet verkeerd, wil er wel 1
Cees,
Geen probleem.
Het eindresultaat wil ik dan toch ook even laten zien.
Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin, Cees PA1DBA
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
11 okt 2017 09:57 - 11 okt 2017 09:59 #69037
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
@Bert , netjes zo. die potmeter is zeker niet verkeerd, wil er wel 1 
@Frank, 0 Ohm voor afgeschermde kabel, lukt meestal wel, maar (vooral bij een MD platenspeler)
wil je niet mee capaciteit zien dan 100 pf de meter.
dit kan je prima meten door 1 kant "open te laten, en andere kant op je Cap. meter.
@Frank, 0 Ohm voor afgeschermde kabel, lukt meestal wel, maar (vooral bij een MD platenspeler)
wil je niet mee capaciteit zien dan 100 pf de meter.
dit kan je prima meten door 1 kant "open te laten, en andere kant op je Cap. meter.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 11 okt 2017 09:59 door Cees PA1DBA.
11 okt 2017 00:04 - 11 okt 2017 00:06 #69036
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Goldline GV240 versterker in bedrijf.
Hoi Frank,
Ik denk dat het verhaal een beetje anders is maar daar kan Cees meer over vertellen.
De GV240 is in principe een versterker waar je met tussenkomst van een 100K potmeter en zonder aanpassingen op de ingang direct een CD speler of iets dergelijke op aan kunt sluiten.
Wel is het zo dat de Goldline/Jadis vv in staat is de AG9007's goed uit te sturen, had ik al eens geprobeerd maar niet zoals de AG9004 VV daar komt hij aan signaal nog net wat aan tekort.
In feite kan ik de GV240 als volledige versterker inzetten mits ik er een input schakelaar in plaats en de aanpassingen op de ingang weglaat, de Goldline phono trap zou je dan voor PU MD kunnen gebruiken.
De weerstandjes zitten er inmiddels in voor 10K heb ik 12K genomen de 10K's die ik op voorraad heb zijn 2W en dat is wel erg lomp
De gelijkloop van die potmeters die ik als tijdelijke oplossing had gebruikt is overigens prima op de beurs in Driebergen had ik voor 1 euro een doosje met tien van die potmeters gekocht :lol:
Ik denk dat het verhaal een beetje anders is maar daar kan Cees meer over vertellen.
De GV240 is in principe een versterker waar je met tussenkomst van een 100K potmeter en zonder aanpassingen op de ingang direct een CD speler of iets dergelijke op aan kunt sluiten.
Wel is het zo dat de Goldline/Jadis vv in staat is de AG9007's goed uit te sturen, had ik al eens geprobeerd maar niet zoals de AG9004 VV daar komt hij aan signaal nog net wat aan tekort.
In feite kan ik de GV240 als volledige versterker inzetten mits ik er een input schakelaar in plaats en de aanpassingen op de ingang weglaat, de Goldline phono trap zou je dan voor PU MD kunnen gebruiken.
De weerstandjes zitten er inmiddels in voor 10K heb ik 12K genomen de 10K's die ik op voorraad heb zijn 2W en dat is wel erg lomp
De gelijkloop van die potmeters die ik als tijdelijke oplossing had gebruikt is overigens prima op de beurs in Driebergen had ik voor 1 euro een doosje met tien van die potmeters gekocht :lol:
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 okt 2017 00:06 door Bert Kn.