Zelfbouw
Labyrinth luidsprekerkast met AD3700AM - INGEZONDEN
28 mrt 2017 20:13 #66011
door admin
Henk van 't Kruis
Labyrinth luidsprekerkast met AD3700AM - INGEZONDEN werd gestart door admin
Enige tijd was er op het forum een discussie over de toepassing en de kwaliteit van de Philips AD3700AM luidsprekers. Deze zijn door Philips veelvuldig toegepast in radio- en TV toestellen.
Voor een trouwe lezer van dit forum (HM te A.) was dit aanleiding om een experiment op te zetten met deze luidsprekers. Zijn verhaal en foto's volgen hieronder.
================================================================================
Hierbij een klein verhaaltje over de bouw van de Labyrint luidsprekers met de Philips AD3700AM 800Ohm.
De laatste tijd was de Philips AD3700AM 800Ohm aardig in de belangstelling op de buizensite wat mij deed besluiten deze luidspreker te gebruiken voor een Labyrint uitvoering.
Zoals je kunt zien op de eerste foto is het knippen van het dempings materiaal.
Het aanbrengen en het goed knippen van het dempings materiaal is toch best een hele klus maar het resultaat is toch altijd wel weer heel mooi.
Wat je ziet is dempings materiaal voor één bocht en één recht stuk pijp.
Bij andere labyrint luidsprekers had ik de kragen (tweede foto) waar de pijp overheen geschoven wordt laten maken maar dat was toch wel een dure aangelegenheid dus ik heb de kragen nu gemaakt van dezelfde pvc pijp.
De bochten heb ik dus nu met aan allebei de kanten een mof zodat ik de hele constructie over de kragen heen kon schuiven en dat werkt heel mooi.
Om de pvc pijpen over elkaar te kunnen schuiven heb je wel vaseline nodig anders krijg je de boel nooit in elkaar.
Ik kan ze dus ook weer uit elkaar halen.
Nou ja verder wijst het zich vanzelf denk ik.
Om aan de juiste lengte van de pijp te komen en de resonantie frequentie van de luidspreker en pijp zo'n beetje hetzelfde te krijgen is een klei
formuletje voor.
Snelheid geluid +/- 300 m/s gedeeld door de resonantie frequentie van de luidspreker en dan nog een keer delen door vier dan kom je uit op een totale lengte van de pijp op 92,5 cm.
Het geluid wat deze kleine rakkers geven is echt verbluffend goed.
Ik heb ze aangesloten op de Philips AG9018 vesterker.
Prachtig evenwichtig laag, hetzelfde voor het midden en hoog.
Ik zou zeggen kom luisteren en huiver, echt geweldig.
================================================================================
Voor een trouwe lezer van dit forum (HM te A.) was dit aanleiding om een experiment op te zetten met deze luidsprekers. Zijn verhaal en foto's volgen hieronder.
Hierbij een klein verhaaltje over de bouw van de Labyrint luidsprekers met de Philips AD3700AM 800Ohm.
De laatste tijd was de Philips AD3700AM 800Ohm aardig in de belangstelling op de buizensite wat mij deed besluiten deze luidspreker te gebruiken voor een Labyrint uitvoering.
Zoals je kunt zien op de eerste foto is het knippen van het dempings materiaal.
Het aanbrengen en het goed knippen van het dempings materiaal is toch best een hele klus maar het resultaat is toch altijd wel weer heel mooi.
Wat je ziet is dempings materiaal voor één bocht en één recht stuk pijp.
Bij andere labyrint luidsprekers had ik de kragen (tweede foto) waar de pijp overheen geschoven wordt laten maken maar dat was toch wel een dure aangelegenheid dus ik heb de kragen nu gemaakt van dezelfde pvc pijp.
De bochten heb ik dus nu met aan allebei de kanten een mof zodat ik de hele constructie over de kragen heen kon schuiven en dat werkt heel mooi.
Om de pvc pijpen over elkaar te kunnen schuiven heb je wel vaseline nodig anders krijg je de boel nooit in elkaar.
Ik kan ze dus ook weer uit elkaar halen.
Nou ja verder wijst het zich vanzelf denk ik.
Om aan de juiste lengte van de pijp te komen en de resonantie frequentie van de luidspreker en pijp zo'n beetje hetzelfde te krijgen is een klei
formuletje voor.
Snelheid geluid +/- 300 m/s gedeeld door de resonantie frequentie van de luidspreker en dan nog een keer delen door vier dan kom je uit op een totale lengte van de pijp op 92,5 cm.
Het geluid wat deze kleine rakkers geven is echt verbluffend goed.
Ik heb ze aangesloten op de Philips AG9018 vesterker.
Prachtig evenwichtig laag, hetzelfde voor het midden en hoog.
Ik zou zeggen kom luisteren en huiver, echt geweldig.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.