Zelfbouw
Zelfbouw boxen
28 aug 2015 18:45 #54397
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Zelfbouw boxen
Wat ik mij afvraag bij die 1/2 bollen , het volume daarvan.
Is dat nog wel toereikend?
Bedoel ze komen er nogal strak om die luidspreker.
Je benoemd dan wel hoog maar waarschijnlijk mid-hoog?
Alleen hoog dan lijkt me de toegepaste luidspreker niet de handigste keuze en zou
kiezen voor een meer op hoog geijkte luidspreker.
Lijkt me dat als volume aan de kleine kant is de luidspreker erg geforceerd wordt en
veel energie nodig is de boel in beweging te krijgen.
Maar waar geëxperimenteerd wordt is alle toegestaan natuurlijk.
Is dat nog wel toereikend?
Bedoel ze komen er nogal strak om die luidspreker.
Je benoemd dan wel hoog maar waarschijnlijk mid-hoog?
Alleen hoog dan lijkt me de toegepaste luidspreker niet de handigste keuze en zou
kiezen voor een meer op hoog geijkte luidspreker.
Lijkt me dat als volume aan de kleine kant is de luidspreker erg geforceerd wordt en
veel energie nodig is de boel in beweging te krijgen.
Maar waar geëxperimenteerd wordt is alle toegestaan natuurlijk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 aug 2015 16:07 #54393
door Henk van t Kruis
Zelfbouw boxen werd gestart door Henk van t Kruis
Om een paar handzame boxen te hebben voor de OTL-Bi-Ampli boxen en voor de beurs, ben ik daar mee bezig gegaan. Er waren 2 kasten beschikbaar volgens het A13 zelfbouw concept. Deze waren voorzien van een Bombardon en een 9710. in laagohmige uitvoering. Deze kasten als uitgangspunt genomen. Speakers , filter en het tussenschot verwijderd. Als baspomp worden de 1260 speakers gebruikt en voor het hoog een 9710AM. Ondertussen ook nog een set 800 Ohm Bombardons gevonden met de nodige gebroken bouten, maar gaan voorlopig op de plank en ik moet ze nog ophalen, aan het andere eind van NL.
In de bozen waren de 9710 afgedekt met een kunstofschaal, gevuld met watten. Deze kreeg ik er niet heel uit. Bij een groothandel in decoratie- en etalage materialen tempex, halve bollen gevonden van 30 cm. Achteraf hadden iets groter mogen zijn. De halve bollen hebben een randje, wat er even afgehaald moet worden. Omdat de bollen precies op de randen van de speakers vallen moest er daar een oplossing voor komen. Of rondom dichtkitten. Ik heb er MDF ringen gebruikt, die aan de voorkant van de boxen zaten als extra versteviging.
De boxen ga ik bekleden met 2 soorten Novilon in een HRW design
en de hoeken afwerken met geborsteld RVS hoekstrips.
De voorkant word afgewerkt met een boorddplaat, bekleed met kaasdoek. Kaasdoek is nu in behandeling bij de echtgenote, wordt gewassen om het stijfsel eruit te krijgen en hierna in een bad ingekleurd.
Omdat de boxen aangestuurd worden door gescheiden versterkers voor hoog en laag wordt er geen filter toegepast.
Hierbij alvast de eerste foto's
In de bozen waren de 9710 afgedekt met een kunstofschaal, gevuld met watten. Deze kreeg ik er niet heel uit. Bij een groothandel in decoratie- en etalage materialen tempex, halve bollen gevonden van 30 cm. Achteraf hadden iets groter mogen zijn. De halve bollen hebben een randje, wat er even afgehaald moet worden. Omdat de bollen precies op de randen van de speakers vallen moest er daar een oplossing voor komen. Of rondom dichtkitten. Ik heb er MDF ringen gebruikt, die aan de voorkant van de boxen zaten als extra versteviging.
De boxen ga ik bekleden met 2 soorten Novilon in een HRW design
De voorkant word afgewerkt met een boorddplaat, bekleed met kaasdoek. Kaasdoek is nu in behandeling bij de echtgenote, wordt gewassen om het stijfsel eruit te krijgen en hierna in een bad ingekleurd.
Omdat de boxen aangestuurd worden door gescheiden versterkers voor hoog en laag wordt er geen filter toegepast.
Hierbij alvast de eerste foto's
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.