Zelfbouw
Hacker PCL86 Kloon
23 okt 2014 11:35 #47448
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hacker PCL86 Kloon
Ik zal de busjes eens aarden en dan met de Siemens buisjes testen. Snel genoeg gedaan.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 okt 2014 06:53 #47444
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hacker PCL86 Kloon
Ik zie bij de opbouw dat het middenbusje niet aan massa ligt. Dit busje kan er ook de oorzaak van zijn dat de boel gaat oscilleren. Elk aansluitpunt van de voet heeft t.o.v. het busje een capaciteit en dan kan rare koppelingen opleveren.
Dan over de condensator van anode eindpenthode naar massa: De impedantie van de uitgangstrafo neemt toe naarmate de frequentie hoger wordt. In feite is die condensator een noodzakelijk kwaad om te hoog oplopen van de impedantie te voorkomen.
Groeten,
Peter
Dan over de condensator van anode eindpenthode naar massa: De impedantie van de uitgangstrafo neemt toe naarmate de frequentie hoger wordt. In feite is die condensator een noodzakelijk kwaad om te hoog oplopen van de impedantie te voorkomen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
23 okt 2014 05:57 #47442
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Sommige PCL86's oscilleren erg graag. Ik heb een paartje Siemens die oscilleren. De Philipsen (zes stuks) zijn vrijwel stil. Maar daarvan hebben een paar exemplaren weer andere fratsen die ik helemaal niet snap. Heb gisteravond laat nog een paar foto's gemaakt, zal ze binnenkort hier plaatsen.
Tjerk, 9ZZ
22 okt 2014 23:39 #47440
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hacker PCL86 Kloon
Een afscherming voor de UGT, dus zowel aan de boven als de onderzijde kan helpen.
En de draden van de primaire van de UGT zo kort mogelijk houden en de anode draden van de UGT's
afschermen is belangrijk ter voorkoming van oscillatie.
Wat ook wel wil helpen is om een kleine r van b.v 100 Ohm in de anode draad die naar de primaire van
de UGT gaat op te nemen. En de anode draad door een ferrietkraal te rijgen.
Succes met de versterker.
Vr gr Cees.
En de draden van de primaire van de UGT zo kort mogelijk houden en de anode draden van de UGT's
afschermen is belangrijk ter voorkoming van oscillatie.
Wat ook wel wil helpen is om een kleine r van b.v 100 Ohm in de anode draad die naar de primaire van
de UGT gaat op te nemen. En de anode draad door een ferrietkraal te rijgen.
Succes met de versterker.
Vr gr Cees.
21 okt 2014 18:11 - 21 okt 2014 18:19 #47420
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Nu met terugkoppeling. Scheelt 10 dB gain maar maakt voor de oscillatie niet uit. Met twee C'tjes van 470 pF van beide anodes naar massa vrijwel weg.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 21 okt 2014 18:19 door PE9ZZ. Reden: Gamma
21 okt 2014 16:44 - 21 okt 2014 16:45 #47414
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Hacker PCL86 Kloon
Mischien een half metaal busje aan massa om de
Voet van de ECL 86 aan de onderkant dat word meer gedaan .
Huub
Voet van de ECL 86 aan de onderkant dat word meer gedaan .
Huub
Laatst bewerkt 21 okt 2014 16:45 door Huub.