Zelfbouw
Hacker PCL86 Kloon
17 okt 2014 12:31 #47349
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Hacker PCL86 Kloon
De totale lekroosterweerstanden van de penthode-sectie van de PCL86 zijn te hoog. Totaal ziet iedere PCL86 1820 kilo-ohm. Normaal is deze niet hoger dan ca. 500 kilo-ohm.
Welke uitgangstrafo zit er nu in?
Groet, Jan
Welke uitgangstrafo zit er nu in?
Groet, Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 okt 2014 07:55 #47346
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hacker PCL86 Kloon
Aan oscillatie dacht ik ook maar daar was bij die Hacker geen sprake van. In mijn kloon heb ik ook oscillatie gezien die verdween toen ik m'n scoop probe anders positioneerde. Mogelijk oscilleert-ie met die Hammond trafo ook. Da's effe afwachten.
Tjerk, 9ZZ
17 okt 2014 07:26 #47345
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Hacker PCL86 Kloon
Ik mis in het originele schema de stopweerstanden in de schermroosters van de eindtrappen en de condensator met weerstand in serie over de primaire van de uitgangstrafo. Mijn ervaring is dat de ECL86 nog wel eens de neiging heeft spontaan te gaan oscilleren. Uit het forumverhaal begrijp ik dat de boel ook dichtslaat zonder signaal. Alles wijst er op dat de boel begint te oscilleren na een bepaalde stand van de volumeregelaar.
Precies hetzelfde had ik bij een versterkertje met een enkele ECL86. Bleek aan een gewijzigde bedrading te liggen.
Misschien toch eens proberen stopweerstanden van 100 Ohm in serie met de schermroosters op te nemen en een condensator met weerstand in serie over de primaire van de uitgangstrafo.
Is er misschien wat aan de ligging van de bedrading veranderd, waardoor de zaak instabiel is geworden?
Groeten,
Peter
Precies hetzelfde had ik bij een versterkertje met een enkele ECL86. Bleek aan een gewijzigde bedrading te liggen.
Misschien toch eens proberen stopweerstanden van 100 Ohm in serie met de schermroosters op te nemen en een condensator met weerstand in serie over de primaire van de uitgangstrafo.
Is er misschien wat aan de ligging van de bedrading veranderd, waardoor de zaak instabiel is geworden?
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
17 okt 2014 05:38 #47342
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Hacker PCL86 Kloon werd gestart door PE9ZZ
In het collegaforum Vintage Radio is een
thread over een Hacker RV19
die zich misdraagt. Omdat ik niet snapte wat er misgaat heb ik het ding op een stukje printplaat nagebouwd. Het schema is vrijwel identiek:
Uit m'n bakje buizen heb ik twee redelijk identieke PCL86's geplukt en, omdat Jeukbox Revival op zo'n korte termijn de uitgangstrafo nog niet heeft geleverd, voorzien van anodeweerstanden van 2x8.2k/5W parallel. Dit werkt erg leuk. Ben heel benieuwd wat het ding doet met die Hammond.
Wat fout gaat met die Hacker is dat V1b roosterstroom gaat trekken. Hierdoor gaat de phase splitter V2a aan de haal en wordt V2b dichtgedrukt (Ia=0). Dit treedt echter pas op ver voorbij clippen dus zou in de praktijk helemaal niet mogen voorkomen. Waarom de OP in Vintage Radio dot net dat niet kon meten met z'n scoop is mij een raadsel.
Uit m'n bakje buizen heb ik twee redelijk identieke PCL86's geplukt en, omdat Jeukbox Revival op zo'n korte termijn de uitgangstrafo nog niet heeft geleverd, voorzien van anodeweerstanden van 2x8.2k/5W parallel. Dit werkt erg leuk. Ben heel benieuwd wat het ding doet met die Hammond.
Wat fout gaat met die Hacker is dat V1b roosterstroom gaat trekken. Hierdoor gaat de phase splitter V2a aan de haal en wordt V2b dichtgedrukt (Ia=0). Dit treedt echter pas op ver voorbij clippen dus zou in de praktijk helemaal niet mogen voorkomen. Waarom de OP in Vintage Radio dot net dat niet kon meten met z'n scoop is mij een raadsel.
Tjerk, 9ZZ