Skip to main content
Zelfbouw

Hacker PCL86 Kloon

Meer
21 okt 2014 15:44 - 21 okt 2014 15:45 #47412 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Hacker PCL86 Kloon
De trafo zit erin en zoals verwacht is-ie wat teleurstellend. Maar geheel volgens de specs van het ding. In eerste instantie kreeg ik maar een watt of 7 eruit maar dat kwam omdat ik een voedingsspanning van 260 V aanbood. Met 300 V werd het 12 W, ook volgens de spec. Dit is tegen clippen aan. Er is iets oscillatie, vooral bij lage frequenties. Het frequentiebereik is ruk, bij 50 Hz begint de kern te verzadigen (volgens spec) en bij 5 kHz begint-ie in te zakken (volgens spec). Dit alles zonder tegenkoppeling. Later nog maar eens kijken wat-ie doet met tegenkoppeling. Wellicht is de oscillatie dan ook weg. Anders moet C3 groter.

Waar het om ging, de overbelasting: die is hetzelfde. Voorbij clippen gaat V2b uit geleiding. Niet doen dus...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 21 okt 2014 15:45 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 okt 2014 04:07 - 18 okt 2014 04:09 #47361 door PE9ZZ
Er zit 0.068 uF in, want die lag in mijn bakje. Frequentiebereik wordt ook al beperkt door de trafo, die niet al te laag gaat. Terugkoppeling heb ik helemaal niet want die Hammond zit er nog niet in...

Nota bene: dit is een 1:1 kloon van het Hacker circuit. Ik kan altijd nog weerstandswaarden gaan veranderen. Eerst die trafo erin.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 18 okt 2014 04:09 door PE9ZZ. Reden: Added schematic

Meer
17 okt 2014 23:42 - 17 okt 2014 23:48 #47358 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Hacker PCL86 Kloon
Koppel C's van 0,1uF? Is dat niet erg hoog gekozen t.o.v de ook al erg hoog gekozen rooster r's van
het eind penthode deel? De versterker is zo heel gevoelig voor zeer lage toon frequenties die buiten
ons gehoor bereik liggen. 0,1 kan beter 0,01 worden en die rooster r's mogen ook best veel lager
worden gekozen b.v 0,33 M Ohm. Dat zal deze versterker zeker een stuk stabieler maken.
Eventueel kan bij oscilleren ook de r van 100 Ohm die de mate van tegen koppeling bepaald lager
worden gekozen. Te veel tegen koppeling zou ook een oorzaak kunnen zijn.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 17 okt 2014 23:48 door Cees. Reden: nog tekst bij geschreven

Meer
17 okt 2014 19:58 #47354 door PE9ZZ
Het ding wordt hier met autobias ingesteld, dus met kathodeweerstand. Dan maakt kennelijk de waarde van de roosterweerstand niet zoveel uit. Verder functioneert mijn kloon prima. Ik verwacht met de Hammond geen problemen (famous last words). Volgende week weet ik het.

Tjerk, 9ZZ

Meer
17 okt 2014 19:47 #47353 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Hacker PCL86 Kloon
Men bedoelt daarmee dat bij een hoge lekweerstand van bijvoorbeeld 10 MOhm de omgekeerde roosterstroom zelf voor het negatief zorgt. Deze methode wordt vaak gebruikt om de kathode aan massa te kunnen leggen. Dat wordt alleen gebruikt bij voorversterkerbuizen zoals de ECC83, EF86 en het triodegedeelte van bijvoorbeeld ECL86. Bij eindbuizen geldt een maximale waarde van de lekweerstand. In het Muiderkring buizenboek wordt bij de gegevens van de triode voor de eropvolgende roosterlekweerstand 10 MOhm opgegeven, Telefunken geeft aan maximaal 0,68 MOhm en RCA 0,5 MOhm.
10 MOhm lijkt me een beetje hoog voor een eindbuis.
De aangegeven waardes in het Hacker schema lijken ook wat aan de hoge kant, het is de vraag of het hieraan ligt. Tenslotte wordt in het verhaal op het forum opgemerkt dat een ander exemplaar dit verschijnsel niet heeft.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
17 okt 2014 18:41 - 17 okt 2014 18:42 #47352 door PE9ZZ
Geeneen. Jeukbox Revival heeft hem al wel opgestuurd (beresnel!) maar ik verwacht hem pas volgende week. Er zitten nu weerstanden in maar dat is natuurlijk wel iets anders.

A propos roosterweerstand: volgens Philips (ECL86) mag-ie maximaal 10 meg zijn. Datasheet sez: "This value (1M) applies to fixed bias. It may be multiplied by the D.C. inverse feedback resulting from e.g. cathode, screen grid or anode resistors, to a maximum of 10MΩ." Geen idee wat ze daarmee bedoelen, maar 1.8M zit daar nog onder. Mazda Belvu vindt wel dat het maximaal 0.5M mag zijn...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 17 okt 2014 18:42 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena