Zelfbouw
Nullastverbruik
13 jun 2014 21:49 #44122
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nullastverbruik
Tja. Er heeft er eentje een trafo van 800 VA met 0.31 A nullast. Da's 71 VA. Mijn nullast (500 VA) is 28 VA. Dit is een hele ouwe blikpakkettrafo, dus die 71 VA is rijkelijk hoog maar wel voornamelijk blindstroom want z'n opgenomen vermogen is maar 14 W. Die van mij 11 W. De vraag is dus: wat is het daadwerkelijke vermogen (in Watt), en dus niet het reactief vermogen [VA]?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jun 2014 21:21 #44121
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nullastverbruik
Ik ben zo vrij geweest mijn licht ook nog even elders op te steken waar mensen met meer (reken)ervaring aan trafo's dan ik zelf heb rondlopen. De overwegende mening daar is dat je nog niet duidelijk kunt concluderen dat er iets mis is met de trafo.
www.circuitsonline.net/forum/view/120370
Aanvullend onderzoek lijkt me zeker nodig.
www.circuitsonline.net/forum/view/120370
Aanvullend onderzoek lijkt me zeker nodig.
13 jun 2014 19:28 #44120
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Ik ben al wel overtuigd. Er staat hier een loodzware blikpakkettrafo. Ding weegt 8 kilo, secundair 24 V/21 A (500 VA). Primaire weerstand is een paar ohm. Volgens m'n Velleman trekt-ie 11 W of 0.12 A (28 VA). Dit lijkt me vrij normaal. Als-ie 0.7 A (160 VA) zou trekken had ik hem afgeschreven.
Tjerk, 9ZZ
13 jun 2014 18:16 - 13 jun 2014 18:18 #44118
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nullastverbruik
Het oplopen van de stroom bij een hogere spanning zou kunnen komen omdat er een relatief kleine kern inzit. 250V zal buiten de specificatie vallen. Het kan dat hij stuk is, maar ik ben niet overtuigd. Pas als onder belasting blijkt dat er ook iets misgaat ben ik wel overtuigd.
Laatst bewerkt 13 jun 2014 18:18 door maarten.
13 jun 2014 16:14 #44113
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Jammer. Dit soort dingen is vrijwel onmogelijk te fixen. Je kan de secundaire afwikkelen maar dan zal het toch de primaire blijken te zijn.
Tjerk, 9ZZ
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jun 2014 15:29 #44111
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Nullastverbruik
Ik ben tot de conclusie gekomen dat de trafo echt wel stuk is.
Welliswaar was de temperatuur na zo'3 uur wel wat opgelopen, maar niet verontrustend, verder opvoeren van de netspanning naar 250 volt doet de stroom naar bijna 1 amp oplopen.
Een veel zwaarder type trafo (oa 95 volt bij 9.5 amp.)heeft dit verschijnsel niet.
Conclusie: oud ijzer/koper, of eerst uit elkaar halen(als dat lukt) en kijken of het een windingsprobleem was of iets anders.
Dirk.
Welliswaar was de temperatuur na zo'3 uur wel wat opgelopen, maar niet verontrustend, verder opvoeren van de netspanning naar 250 volt doet de stroom naar bijna 1 amp oplopen.
Een veel zwaarder type trafo (oa 95 volt bij 9.5 amp.)heeft dit verschijnsel niet.
Conclusie: oud ijzer/koper, of eerst uit elkaar halen(als dat lukt) en kijken of het een windingsprobleem was of iets anders.
Dirk.