Zelfbouw
Nullastverbruik
13 jun 2014 10:06 #44097
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Nullastverbruik
Het magnetische veld in de trafo moet eerst opgebouwd worden. Tot die tijd heb je te maken met de gelijkstroomweerstand. Die kan bij een zware trafo in de orde liggen van enkele Ohms. Schakel je zo'n trafo in op het moment dat de netspanning op de top van de sinus zit, dan loopt er heel kort een behoorlijke stroom. Normale smeltzekeringen kunnen die korte piek meestal wel aan, maar een automaat, zeker een snelle, spreekt daarop wel aan.
Schakel maar eens een zware trafo in, je ziet het aan de verlichting.
Als je echt wil controleren of de nullaststroom te hoog is, schakel er dan eens een lamp mee in serie. Blijft die uit dan is er niets aan de hand. Een trafo die onbelast is, is in feite een spoel, dus de stroom staat haaks op de spanning. Er loopt dan wel stroom, maar het vermogen is maar zeer klein.
Groeten,
Peter
Schakel maar eens een zware trafo in, je ziet het aan de verlichting.
Als je echt wil controleren of de nullaststroom te hoog is, schakel er dan eens een lamp mee in serie. Blijft die uit dan is er niets aan de hand. Een trafo die onbelast is, is in feite een spoel, dus de stroom staat haaks op de spanning. Er loopt dan wel stroom, maar het vermogen is maar zeer klein.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 jun 2014 09:49 #44096
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nullastverbruik
Inschakelpieken snap ik niet zo. Meestal veroorzaakt door dikke elco's die moeten worden opgeladen. Een trafo alleen mag dit helemaal niet doen want hij heeft niets wat opgeladen moet worden.
Tjerk, 9ZZ
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 jun 2014 08:14 #44095
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Nullastverbruik
Ik zal hem eens wat langer op het net aansluiten, en als er dan geen rare luchtjes of andere dingen gebeuren zal het wel goed zijn.
Zelf heb ik een 5A ringkern (Amplimo) waar op advies van de handelaar een paar vdr-weerstanden voorgeschakeld zitten om de inschakelpiek wat te verlagen en dat werkt prima, de netzekering blijft netjes ingeschakeld.
Bedankt voor het meedenken.
Dirk.
Zelf heb ik een 5A ringkern (Amplimo) waar op advies van de handelaar een paar vdr-weerstanden voorgeschakeld zitten om de inschakelpiek wat te verlagen en dat werkt prima, de netzekering blijft netjes ingeschakeld.
Bedankt voor het meedenken.
Dirk.
- hkruis
- [hkruis]
-
Minder
Meer
13 jun 2014 06:30 #44094
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Nullastverbruik
VA (VoltAmpere) is de eenheid voor het schijnbare elektrische vermogen Ps. Gelijk aan het product van de effectie waarde van U en I. (Ps=UxI).
Wikipedia heeft het wat mooier omschreven.
VA berekening
Henk
Wikipedia heeft het wat mooier omschreven.
VA berekening
Henk
13 jun 2014 04:58 #44093
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nullastverbruik
Ik heb een variakkes met scheidingstrafo (200VA ofzo). Die trekt volgens m'n Velleman energiemeter (verdomd handig bij reparaties) 4.8 W. Hoeveel VA dat is geen idee, zal eens berekenen. Als ik echter de stekker van deze constructie in de 220 douw knalt soms de 6A zekeringautomaat, die er ook bijzit, eruit. Of dat van de variac of van de trafo zelf komt weet ik niet. Moet ik eens nameten.
Vergeleken hierbij lijkt 0.7 A (zo'n 160 VA) me wat aan de hoge kant.
Vergeleken hierbij lijkt 0.7 A (zo'n 160 VA) me wat aan de hoge kant.
Tjerk, 9ZZ
13 jun 2014 01:07 - 13 jun 2014 01:09 #44092
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nullastverbruik
Die 700mA stroom is vast niet in fase met de spanning, kortom bestaat voor een groot deel uit blindstroom. Ik neem aan dat hij zo goed als koud blijft of misschien na lange tijd hooguit handwarm is? Dan is het absoluut normaal en het echte leegloopverbruik is vermoedelijk in de ordegrootte van 10W.
Laatst bewerkt 13 jun 2014 01:09 door maarten.