Skip to main content
Zelfbouw

Nullastverbruik

Meer
13 jun 2014 14:55 - 13 jun 2014 14:56 #44110 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nullastverbruik
Het is natuurlijk wel zo dat als ik op de top van de sinus de stekker erin douw de trafo 300 volt op z'n donder krijgt. Ik kan me voorstellen dat er dan een boel stroom gaat lopen en dat m'n 6A zekeringautomaat dat niet zo apprecieert :lol:

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 13 jun 2014 14:56 door PE9ZZ.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jun 2014 14:01 #44109 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Nullastverbruik
Tjerk: Dat klopt, als je er gelijkstroom op zou zetten is alleen de gelijkstroomweerstand van belang.
Echter als je de trafo inschakelt, staat er heel erg kort even een gelijkspanning op, vandaar de inschakelstoot. Zodra er veld is opgebouwd neemt de stroom snel af. De inschakelpiek is dus maar heel kort, is echter wel in staat een veiligheid aan te doen spreken.

Huub: Jouw meter houdt wel degelijk rekening met de cosinus phi. Zou je een zware capacitieve of inductieve belasting op het net aansluiten dan kan er een gigantische stroom lopen en je meter nauwelijks wat registeren.
Dit soort belastingen (t.l. buizen of lasapparaten bijvoorbeeld) worden gecompenseerd met bijv. een condensator om te voorkomen dat de leidingen verbranden en/of de veiligheid uitschakelt.
Jouw kookplaat is gewoon een weerstand en heeft veel stroom nodig. Vandaar die extra groep(en). Meestal ook nog via een aparte hoofdzekering).

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
13 jun 2014 12:27 #44104 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nullastverbruik
Ik weet ook niet of een de electra meter
Voor een heel zwaren trafo .nog een bepaalde Cosinus moet hebben ?
Ik heb ook een zware trafo en bij het aanzetten
Dan ziet men ook een licht dimp .
ik meen ook dat de meter dat niet aan kan .?
Zwaren trafos bezitten toch een bepaalde cosinus .
bvb een 3.75 PK motor coss 4.?
Wij koken ook elctries en de meter is ook daar naar
ook meer zekeringen voor de kook platen .
Huub

Meer
13 jun 2014 11:48 #44101 door PE9ZZ
Dat Velleman ding kan dat. Geeft spanning, stroom, vermogen en power factor (cos(φ)). Als die trafo zo'n hoge nullaststroom heeft is-ie stuk. Wellicht kortgesloten wikkeling.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 jun 2014 11:37 - 13 jun 2014 11:56 #44100 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nullastverbruik
Er worden duidelijk twee verschijnselen doorelkaar gehaald. Het opbouwen van het veld of het overwinnen van tegengesteld remanent veld, kan met een grote eenmalige piekstroom gepaard gaan afhankelijk van het inschakelmoment. Dat zorgt ervoor dat de zekeringen er soms uitknallen.

Daar staat tegenover de stroom, vrijwel haaks op de spanning, die in onbelaste toestand loopt. Dat laatste is wat Doktordirk opmerkte. Om vast te stellen hoe groot het daadwerkelijke vermogen is, zal je inderdaad een goede vermogensmeter nodig hebben die goed om kan gaan met deze verschuiving (cosinus phi).

Naast voelen of hij warm wordt, is een serielamptest ook prima bruikbaar.
Laatst bewerkt 13 jun 2014 11:56 door maarten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Doktordirk

Meer
13 jun 2014 11:29 #44099 door PE9ZZ
@Peter: Op zich is jouw verhaal correct, maar alleen voor DC. Bij 50 Hz wordt 100x per seconde een magnetisch veld opgebouwd en weer afgebroken. Dat gaat met verliezen gepaard maar da's geen 0.7 ampère...

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena