Skip to main content
Zelfbouw

Nullastverbruik

Meer
04 aug 2014 08:46 #45476 door bert61
Beantwoord door bert61 in topic Nullastverbruik
Ik gebruik een Cresta Vermogens meter van 7.50 €
Het is misschien een goedkoop prul maar simpel gecontroleerd 2 kanaals scoop klopte het prima
het is niet zomaar een spanning maal stroom meting Maar houd echt rekening met fase verschil tussen de stroom en spanning
Kan ik warm aan bevelen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jun 2014 17:46 #44133 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Nullastverbruik
Even een kleine update
De gegevens zijn zowel prim. als sec.220 volt bij 2.27 Amp., dat geeft dan 500VA wat ook op het typeplaatje staat aangegeven.
De kernoppervlakte = ca18.2 en de wikkelruimte ca16.3 wat volgens een staatje in een Muiderkringboekje
dan veel te klein zou zijn.
Nu na ruim 3 uur waarvan zo'n 3 kwartier met vol vermogen (500 Watt kachel) werd de zaak aardig warm zonder rooksignalen of vreemde luchtjes, daarna weer afgekoeld to normale? waarde.
Mijn conclusie als niet deskundige is dan ook dat bij de netspanning waarvoor ontworpen de boel op het randje balanceert van het toelaatbare, en dat met de tegenwoordige spanning er te veel vermogen verloren gaat.
Het testen van een radio zal wel gaan, maar daarna afschakelen anders verstook je een hoop nutteloze energie (zal de netbeheerder vast niet zo erg vinden bigfun ) zie bijgaande foto met 120w bouwlampje.

Groeten en bedankt voor het meedenken, Dirk
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Meer
14 jun 2014 14:39 - 14 jun 2014 14:43 #44131 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Nullastverbruik
Maar heb je de ohmse weerstand van de primaire al gemeten? Vermenigvuldigd met het kwadraat van de primaire stroom is de uitkomst in Watt aan warmte ontwikkeling.
Verder zou je een weerstand van 18 ohm in serie kunnen zetten en kijken wat er gebeurt. Als er dan nòg 0,7 A loopt is de primaire spanning gezakt tot 230 - 12,6 = 217,4 volt. Dan is er echt iets niet in orde met die trafo. Als de stroom opeens veel lager wordt zodra de primaire spanning onder de 220 komt is het blikpakket te krap bemeten. Probeer ook 's uit wat er gebeurt als je primaire en secundaire verwisselt, wat komt er dan uit? Hoeveel nullast stroom loopt er dan?
Nico
PS Overigens snap ik je rekensom niet, 400 va komt toch niet overeen met 230 volt en 2,3 ampere?
Laatst bewerkt 14 jun 2014 14:43 door Ouwe Schipper.

Meer
14 jun 2014 13:18 - 14 jun 2014 13:18 #44130 door Jac Janssen
Beantwoord door Jac Janssen in topic Nullastverbruik
Ik zou gewoon eens de netstroom meten bij 200-210-220-230-240V
En dat eens in een grafiekje zetten.
Als daar een scherpe knik opwaarts in zit is de trafo niet geschikt voor de hogere netspanning.

Ik had dat bijvoormeeld bij mijn Müter BMR6 beeldbuistester.
Een duur apparaat, gemaakt voor 220V.
Maar het bleek dat de voedingstrafo's zo krap bemeten waren dat die bij 230V al een aanzienlijk hogere netstroom trokken....
Ik had het beter verwacht natuurlijk.
Er zijn genoeg trafo's die bij 250V net nog geen enkel probleem geven.

Een meting met een (huis-tuin-keuken) wattmeter is ook erg informatief.

Ben benieuwd naar de metingen.

Jac

.
Laatst bewerkt 14 jun 2014 13:18 door Jac Janssen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Meer
14 jun 2014 12:08 #44128 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nullastverbruik
Afwachten dan maar wat het ohmse vermogen is wat dat ding trekt. Is dat te hoog -> container.

Tjerk, 9ZZ

Meer
14 jun 2014 11:56 - 14 jun 2014 12:02 #44127 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nullastverbruik
Dat is in principe in te schatten aan de hand van de opwarming. Na uren aanstaan telt dan alleen het warmteverlies (thermische weerstand) naar de omgeving.

In dat verband en om de kerneigenschappen in te schatten, is het misschien ook goed om te weten hoe de afmetingen van de trafo van doktordirk zijn in verhouding tot andere trafo's.

Ander punt blijft het meten onder belasting (er worden in het topic elders ook nog wat meetsuggesties gedaan).

Hoe dan ook bevestigt het de "gerede twijfel", en dat is voor mij genoeg om de verdachte niet bij voorbaat te veroordelen.
Laatst bewerkt 14 jun 2014 12:02 door maarten.

Gemaakt door Kunena