Skip to main content
Zelfbouw

Reedrelais

Meer
05 dec 2013 10:36 - 05 dec 2013 10:55 #38714 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Reedrelais
Hallo henk,
wanneeer je ook wil experimenteren met een draaischakelaar heb ik er wel 1 (of meer) voor je liggen.
Zijn splinternieuw, goudcontacten, as is 6,25 mm en het merk is Electroswitch. Gegevens zijn op het web te vinden.
Hij heeft 5 moedercontacten en 12 standen. Is gewoon aan te solderen of op een gaatjesprint te zetten met 0,1 inch gaten.
zie afbeeldingen. Ruitjes zijn 5 * 5 mm.
groet, ruud
Bijlagen:
Laatst bewerkt 05 dec 2013 10:55 door Bapaktua. Reden: dubbele foto

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
05 dec 2013 09:15 #38711 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Reedrelais
@ Nico,

ik zou er 8 nodig hebben, als je dat niet teveel vind, dan graag. 1 stuks zou ook goed zijn maar het uit te testen.

De relais die ik wilde gebruiken zijn nieuw en worden normaal in een PLC gebruikt om meetsignalen van 4-20 mA te schakelen. Door de genoemde argumentatie door jullie, denk ik nu ook dat een reedrelais voordelen biedt.

Ik denk dat ik het eerst even uit ga proberen.

@ Rene D. natuurlijk kan ik de signalen ook direct schakelen met de rotaryswitch, maar beperkt mij in een aantal schakel mogelijkheden die in het ontwerp worden opgenomen.

B.v.

Het geheel moet in de huiskamer komen voor dagelijks gebruik. Dus als de TV in gebruik is, dan gebruik van de eindtrap voor TV geluids weergaven. Eindtrap buiten gebruik stellen in geval van weergave via de OTL-Bi-Ampli eindtrappen en er gebruik wordt gemaakt van de aangesloten apparatuur op de voorversterker. Verder wordt er nog een Bluetooth op print (ontvanger) ingebouwd, die bij gebruik de overige ingangen moet afschakelen.

Henk

Meer
05 dec 2013 07:36 #38710 door antoine
Beantwoord door antoine in topic Reedrelais
In de Placette 'passive amplifier' (een gecontroleerde verzwakker met inputselectie) worden de stappen geregeld via reed relais; deze schakelen bijna onhoorbaar, hetgeen wenselijk is bij huiskamergebruik + mogelijk zoals reeds aangehaald: betrouwbaarheid van de kontakten.
www.placetteaudio.com/passive_line.htm
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis

Meer
05 dec 2013 07:18 #38709 door frits
Beantwoord door frits in topic Reedrelais
Henk,
Wat ik kan bedenken van het voordeel van reed relais is dat er geen apparte voedingsspanning voor het
spoeltje van een normaal relais aan te pas komt wat mogelijk? weer een brom kan veroorzaken in een
audiocircuit en mijn ervariong is dat reed relais inderdaad niet "stuiteren".
Groet Frits

frits

Meer
04 dec 2013 23:40 #38708 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Reedrelais
Henk

ZOals gezegd goede relais gebruiken.
Goud contacten of dergelijk goed spul.

Reedcontacten kunnen heel lang mee gaan dat wel.
Maar in dit geval een hoop gedoe om dat te laten schakelen.

Zoals aangegeven dat bij kleine spanningen de contacten van te grote relais versneld vervuilen
klopt geheel.

Meer
04 dec 2013 23:14 #38707 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Reedrelais
Persoonlijk denk ik dat er naast de reed relais zeker ook andere goede relais zijn.
Het al dan niet makkelijker of moeilijker monteren van de uitvoering zou voor mij dan ook een rol spelen in de keuze.
: bedtime

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena