Toenemende ruis in verouderende buizen
- aphelbloezem
- [aphelbloezem]
-
Dat ben ik geheel met je eens,zeker de fabrikant Philips met typenummer MCM 906 een stereo radio met in het
voorversterker-gedeelte twee ECC 83 van chinese makelijk ,we hebben dat radio-tje nu twee jaar binnen na 6 maanden
gaat zo,n radio ruizen als de golven der zee en wij in Den Haag noemen dat nou niet kassie jan jofel,Neef.
Verder als je ergens aangeeft en ter reparatie aanbied hoor je buisjes radio,s helaas deze repareren wij niet.
Dan komt zo,n radio bij een niet gediplomeerd reparatuur welke nog wat van buizen afweet,.....gelukkig maar.
Mijn beide zoons hebben deze radio en hebben ook van mij NOS buisjes van de productie-lijn gehad van Mullard
omstreeks 1960 ,dit omdat er anders eigenlijk geen oplossing is .
Zet je daar nu een buisje in ECC 83 weer van chineese makelijk kan je weer opnieuw beginnen en wordt de
betreffende reparateur voor iemand in het boerenland uitgemaakt.
Ik hoop dat je toch wat kan met mijn opmerkingen en nu eens niet de kant van de fabrikant kiest hoe makkelijk
deze ook is.
Met vriendelijke groet Aphelbloezem :whistle: :pinch: :woohoo:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Ik geloof best dat er nog best aantallen buizen te vinden zijn.
Maar wat ik bedoel: een fabrikant van buizenapparatuur kan voor zijn productie natuurlijk niet stad en land afstruinen naar partijtjes buizen, want dat is veel werk, en is dus te duur.
Ze stoppen er dus liever goedkope buizen in, die in grote aantallen te verkrijgen zijn.
Zo zijn ze tevens verzekerd van een goede verkrijgbaarheid.
Dan maar liever vaker vervangen.
Dit is niet mijn gedachtegang, maar zal zo'n beetje de reden zijn waarom fabrikanten voor de huidige fabricaten kiezen.
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- aphelbloezem
- [aphelbloezem]
-
Soms en dat meen ik ,wordt er overheen gelezen .....dat wat ik bedoel.
Daar komt ook een bepaalde vraag naar buizen uit naar voren.
Die is uiteraard niet in te lossen met de vroegere NOS buizen.
Maar dat die beter van kwaliteit zijn, dat neem ik direct van Philip aan.
Geloof me deze vraag is nog steeds in te vullen en ik weet van vele liefhebbers dat deze
hier bezit van hebben .een jaar of wat kocht ik bij Wim de Rotte 40 stuks ECC 83 van Philips productie uit 1970
Op marktplaatst 12 stuks ECC 83 in hele oude verpakking productie uit 1960 en deze laatste zijn nog extra gevraagd.
Al deze buizen waren nieuw, MAAR .......en nu komt het er zijn ook gebruikte buisjes welke een Mullard codering
hebben uit die tijd maar niet NOS b.v. gebruikt buisjes mits goed gemeten....die het langer uithouden dan Elektro Harmony.
Natuurlijk weet ik dat die met E H bezig is niet grote bedragen kan ophoesten en dan is zo,n gebruikt oud merk buisje
juist op zijn plaatst .
Verder even voor Maarten ik heb gezocht naar een E813CC maar helaas daar heb ik nergens wat van kunnen vinden
Wel E83CC en noem maar op er zijn meer buisjes die je kan gebruiken zonder de schakeling te moeten aanpassen
daardoor weder weer mijn reactie :whistle:
Waar Joghi overigens zijn onzinverhaal over deze buis vandaan haalt... Hoe verzint een gerespecteerde verzamelaar zoiets
Overigens, hele kleine kans, als iemand een E813CC heeft liggen waar hij niets mee doet, die zou ik graag nog eens aan mijn televisie(!)verzameling toevoegen. Als display-item dus defect is geen bezwaar (werkend is gewild dus duur).
John Hupse schreef : ... Hieruit blijkt dat de fabrikant van deze versterker gewoon buizen gebruikt die kennelijk niet aan de eisen t.a.v. ruisarmheid voldoen, en dus genoodzaakt is om ze zelf uit te selecteren.
Bovendien raadt men de eindgebruiker aan om hetzelfde te doen. De reden voor deze handelswijze is waarschijnlijk dat echt ruisarme buizen een stuk duurder zijn dan b.v. een Sovtec 12AX7LPS.
Dit klopt helemaal, en dit is ook precies wat er in de praktijk gebeurd.
Alle fabrikanten selecteren ruisarme buizen van goedkopere merken voor ruis-gevoelige toepassingen.
Ton merkte op dat eigenlijk in alle huidige buizen-apparatuur buizen uit het Oostblok of China zitten. Helemaal waar, aangezien er nog best veel moderne apparatuur met buizen wordt gemaakt (ze zijn zelfs ERG geliefd bij een boel mensen), en daar komt ook een bepaalde vraag naar buizen uit naar voren.
Die is uiteraard niet in te lossen met de vroegere NOS buizen.
Maar dat die beter van kwaliteit zijn, dat neem ik direct van Philip aan.
Iedereen bedankt tot nu toe. De puzzelstukjes vallen al behoorlijk op hun plaats met deze informatie.
Groeten van Marcel kerstboom-sm
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
In 99% van de huidige buizenversterkers zowel gitaar als HiFi zitten buizen van voormalige oostblok landen
of chinesche makelij.
Aangezien dat de oude vertrauwde merken geen buizen meer maken.
De oude nos merken zijn beslist beter van kwaliteit.
Groet Ton