Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Toenemende ruis in verouderende buizen

• aphelbloezem
  • []
22 dec 2010 10:14 - 22 dec 2010 10:15 #347 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Toenemende ruis in verouderende buizen
Hallo Ton

Laten we voor op stellen dat ieder zijn mening heeft en we respecteren dat ,eindeloze
discussie,s zijn zeker niet mijn uitgangspunt.

Verder zie je dit weleens in een advertentie staan :

Wie wil er ruilen?

2x nieuwe JJ E88CC en 1x nieuwe Sovtek 12AX7
ruilen voor 2x ECC83 goede gebruikte (geen Sovtek)

Dit zegt eigenlijk genoeg n.m.i. en gebruik dan een goed Mullard buisje welke goed meet .
Dan heb je niet de problematiek die je eerder aangeeft n.l. het ruizen van een vroeg tijdig versleten buis
Waar van ik vind dat je dit bij E H snel terug vind.

Natuurlijk apparatuur welke soms een uurtje per week wordt gebruikt doet hier langer over
daarom is er eigenlijk geen maatstaf .

Met vriendelijke groet Aphelbloezem Kerstzang
Laatst bewerkt 22 dec 2010 10:15 door aphelbloezem.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 dec 2010 23:37 #336 door Ton mijnster
Marcel

EH maakt ook betere 12ax7,dat is de 12ax7/ecc83 v1.

Dit is een "ruisvrije buis"verkrijgbaar bij Tone Factory.NL

Je kan ook de JJ ECC83S of de JJ ECC803 eens proberen.

Het is ook mogenlijk dat er een SRPP schakeling is toegepast,dan moet de gloeidraad opgetilt worden naar 90V t.o.z.van massa.
dit kan ook een aanleiding zijn van extra ruis na verloop van tijd.

Groet Ton

Meer
21 dec 2010 22:55 #334 door Marcel L
Hallo,

Bedankt voor al jullie antwoorden tot nu toe.
Alle aanvullende informatie is van harte welkom.

Ter aanvulling: het betreft hier nieuwe apparatuur die vandaag de dag gemaakt wordt voor de pro-audio wereld, zoals opname studio's, maar ook voor live-concerten.
De Amerikaanse fabrikant selecteert speciaal buizen op hun eigenschappen, en op hun ruis.
Maar hoe lang het duurt voordat de buis gaat ruisen, daar kunnen ze niks over zeggen. Ze adviseren eigenaren om voor noodgevallen een setje reserve-buizen achter de hand te houden.
Vrijwel alle fabrikanten van hedendaagse pro-audio apparatuur maken gebruik van dit soort "goedkope" buizen (TubeTech, Avalon, enz.).

Ik had het eerder over de 12AX7 die Manley in zijn apparatuur zet. Om precies te zijn gebruiken ze de 12AX7EH daarvoor.
Sommige typen buis worden niet meer gemaakt, en zijn inmiddels door andere typen vervangen.

Groeten van Marcel Kerstman

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

• aphelbloezem
  • []
21 dec 2010 21:16 - 21 dec 2010 21:30 #332 door aphelbloezem
Beantwoord door aphelbloezem in topic Re: Toenemende ruis in verouderende buizen
Beste Huub

Dit is een heel terecht antwoord en gelijk geef je aan als je een goede tester gebruikt dat je de betreffende fout
in een buis daarmee uitsluit.

Door dit kan je met storing onderzoek vaststellen dat je nu verder in de schakeling zelf moet zoeken en niet
bij voorbaat denken het zal wel aan de buis liggen.

Nu hebben we het over Elektro Harmony buizen kwalitatief nou niet de beste buizen en in mijn opinie zijn deze buizen
nog slechter dan de afgekeurde buizen uit de jaren 60 ,dit waren weleens-waar merk-buisjes maar omdat een hele
productie afgekeurd werd ,kwamen deze buizen onder de naam ULTRON of HALTRON op de markt.

Daar zaten best nog wel hele goede tussen die de kwalifikatie merkbuisje best nog mocht dragen maar toen in die tijd
zeg 1960 werd hier geen garantie voor gegeven

Ook moet men niet het merk ULTRON uit engeland vergelijken met het merk ULTRON uit de USA deze laatste had een
geheel aparte productie lijn,terwijl ULTRON engeland ervoor was om de opgekochte afgekeurde productie voor
een goedkopere buis aan te bieden trouwens ook HALTRON deed dit.

Met vriendelijke groet Apelbloezem smileykerstk
Laatst bewerkt 21 dec 2010 21:30 door aphelbloezem.

Meer
21 dec 2010 20:14 #329 door Huub
Maar ruis komt ook wel door slegte weerstanden
en vooral verloop daar van .rond om de buis
die gebruikt word . Dat kan behoorlijk de
boosdoener zijn heb ik ook wel eens opgemerkt,
Huub

• aphelbloezem
  • []
21 dec 2010 17:58 - 21 dec 2010 18:05 #326 door aphelbloezem
Nee Hans

Dat is zeker niet waar hele goede testers doen dit wel en zelfs Funke Hickok noem maar op

Dit zijn wel de betere testers,maar bij een Funke W 10 was dat al mogelijk maar goed dat is weer een heel andere

discussie en niet niet aan de orde ,we hebben het over buisjes die normaal al ruisarm behoren te zijn

en ik geef aan dat de oude merken deze ruis-arm zijn invullen ,zelfs als de buis gebruikt is en goed getest meer niet .

Met vriendelijke groet Aphelbloezem odenneboom
Laatst bewerkt 21 dec 2010 18:05 door aphelbloezem.

Gemaakt door Kunena