Reparatie en Restauratie tip's
Graetz Potpourri problemen
11 mei 2026 09:08 #102187
door cgeurts2
Beantwoord door cgeurts2 in topic Graetz Potpourri problemen
Het is een Graetz Potpourri 428 ( dus het model met platenspeler.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
09 mei 2026 19:39 #102180
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Graetz Potpourri problemen
Welk model is het precies, volgens RMorg zijn er meerdere, met en zonder platenspeler?
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: cgeurts2
09 mei 2026 12:55 #102179
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Graetz Potpourri problemen
Start de Radio in ieder geval op met een
60 watt lamp in serie ,brand deze fel sluiting
Half redelijk goed .de gelijk richter kan wel nu ook stuk zijn
oude gloeilamp .
Huub
60 watt lamp in serie ,brand deze fel sluiting
Half redelijk goed .de gelijk richter kan wel nu ook stuk zijn
oude gloeilamp .
Huub
09 mei 2026 11:37 - 09 mei 2026 11:40 #102178
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Graetz Potpourri problemen
Het is lastig hier iets over te zeggen zonder duidelijke foto's of een schema erbij.
Zonder enige kennis van zaken aan een radio sleutelen is natuurlijk indirect al vragen om problemen, maarrrr tegelijk daardoor wel heel erg leerzaam.
Je weet des te beter wat je nooit meer moet doen bij je 2e toestel
Als het straks toch lukt, met een beetje hulp....word dit straks voor jou een heel erg leuke hobby !
Om voor nu er iets over te zeggen: Het lijkt er op dat je met die draden van de C 's en welke wel en welke niet direct naar de massa moet ergens een foutje hebt gemaakt.
Maar kan net zo goed zijn dat dat wel goed is gedaan waardoor er nu wél spanning op andere delen komt, waar iets mis is,, en waardoor die weerstand het heet heeft gekregen.
Lastig dus om hier iets zinnigs over te zeggen zonder schema (= plattegrond waar alle wegen op staan ) erbij
Maar je hebt al heel wat geleerd ..TOP! .
Probeer dus het schema te vinden en//of maak eens een aantal duidelijke foto's, zodat wij ook weten wat jij ziet en gedaan hebt.
Doorgaans zijn dit geen lastige toestellen.
Zonder enige kennis van zaken aan een radio sleutelen is natuurlijk indirect al vragen om problemen, maarrrr tegelijk daardoor wel heel erg leerzaam.
Je weet des te beter wat je nooit meer moet doen bij je 2e toestel
Als het straks toch lukt, met een beetje hulp....word dit straks voor jou een heel erg leuke hobby !
Om voor nu er iets over te zeggen: Het lijkt er op dat je met die draden van de C 's en welke wel en welke niet direct naar de massa moet ergens een foutje hebt gemaakt.
Maar kan net zo goed zijn dat dat wel goed is gedaan waardoor er nu wél spanning op andere delen komt, waar iets mis is,, en waardoor die weerstand het heet heeft gekregen.
Lastig dus om hier iets zinnigs over te zeggen zonder schema (= plattegrond waar alle wegen op staan ) erbij
Maar je hebt al heel wat geleerd ..TOP! .
Probeer dus het schema te vinden en//of maak eens een aantal duidelijke foto's, zodat wij ook weten wat jij ziet en gedaan hebt.
Doorgaans zijn dit geen lastige toestellen.
Handtekening
Laatst bewerkt 09 mei 2026 11:40 door Ben Dijkman.
08 mei 2026 16:42 #102177
door cgeurts2
Graetz Potpourri problemen werd gestart door cgeurts2
Beste forumleden.
Ik ben Clint en nieuw op het forum. Ik had namelijk het wilde idee om zonder enige voorkennis een Graetz Potpourri buizenradio te restaureren.
Tot nu toe gaat het prima, alle papieren condensatoren heb ik vervangen maar bij de voedingscondensator loop ik vast.
Er zit een grote 50+50+4 uF condensator die defect was. Deze wilde ik vervangen voor 3 losse ( 2x 50 uF en 1x 4.7uF ) condensatoren. Op de oude staat geschreven dat de 4uF de gele draad is en zwart de minpool.
Vervolgens heb ik de minpolen van de condensatoren doorverbonden en aan de zwarte draad gesoldeerd.
de gele draad heb ik aan de 4.7uF plus kant gesoldeerd.
Dan heb ik nog een rode en een blauwe draad, die van de oude condensator naar een soort verzamelpunten lopen. Die heb ik allebei op de verschillende 50uF aangesloten.
Vol overtuiging dat het goed zou zijn heb ik de radio daarna getest. Helaas kwam er rook uit en ik zie nu dat er een 2k weerstand zwartgeblakerd is in de buurt. Wat doe ik verkeerd?
Mvg Clint
Ik ben Clint en nieuw op het forum. Ik had namelijk het wilde idee om zonder enige voorkennis een Graetz Potpourri buizenradio te restaureren.
Tot nu toe gaat het prima, alle papieren condensatoren heb ik vervangen maar bij de voedingscondensator loop ik vast.
Er zit een grote 50+50+4 uF condensator die defect was. Deze wilde ik vervangen voor 3 losse ( 2x 50 uF en 1x 4.7uF ) condensatoren. Op de oude staat geschreven dat de 4uF de gele draad is en zwart de minpool.
Vervolgens heb ik de minpolen van de condensatoren doorverbonden en aan de zwarte draad gesoldeerd.
de gele draad heb ik aan de 4.7uF plus kant gesoldeerd.
Dan heb ik nog een rode en een blauwe draad, die van de oude condensator naar een soort verzamelpunten lopen. Die heb ik allebei op de verschillende 50uF aangesloten.
Vol overtuiging dat het goed zou zijn heb ik de radio daarna getest. Helaas kwam er rook uit en ik zie nu dat er een 2k weerstand zwartgeblakerd is in de buurt. Wat doe ik verkeerd?
Mvg Clint