Reparatie en Restauratie tip's
Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
Minder
Meer
24 jul 2023 13:38 #97602
door Erwin goossens
Beantwoord door Erwin goossens in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
bekijk maar eens het schema van een grundig 97 (oa)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 jul 2023 13:26 - 24 jul 2023 13:27 #97601
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
Nee. Een ferrietstaaf doet niks op de kortegolf. Je kan daarvoor het beste een ultrakorte antenne met antenneversterker gebruiken en die op de antenne-ingang aansluiten. Zoals de mini-whip:Kan men een extra spoel brengen op de ferrietstaaf speciaal voor de korte golven?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 24 jul 2023 13:27 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: albert v v
Minder
Meer
23 jul 2023 11:29 #97595
door albert v v
Beantwoord door albert v v in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
Er zijn minder zenders op AM maar op Korte Golven bij zonsondergang hoort men nog zenders . Mijn vraag is : Kan men een extra spoel brengen op de ferrietstaaf speciaal voor de korte golven? Zoja hoeveel windingen moeten er zijn? Of moet die anders zijn voor de 13m band dan voor de 49m band?
Groeten,
albert v v
Groeten,
albert v v
Minder
Meer
17 jul 2023 12:55 #97554
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
We maken er geen halszaak van,maar als je schrijft"bevredigend"zegt van Dale
"naar behoren,naar wens " en hier ga 'k dan vanuit als ik dit woord lees.
"naar behoren,naar wens " en hier ga 'k dan vanuit als ik dit woord lees.
17 jul 2023 12:17 #97551
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
Ik heb niet gezegd dat een ECH81 zonder schermroosterspanning nog goede ontvangst kan geven.
Bij AM in elk geval niet. Wat ik wel zei is dat door de geringere versterking van de ECH81 toch nog een redelijke FM-ontvangst mogelijk is door de zeer grote MF versterking. In mijn geval had ik gewoon volle uitslag van de EM80 bij de sterke zenders, terwijl bij AM-ontvangst de EM80 nog nauwelijks reageerde bij sterke zenders.
Groeten,
Peter
Bij AM in elk geval niet. Wat ik wel zei is dat door de geringere versterking van de ECH81 toch nog een redelijke FM-ontvangst mogelijk is door de zeer grote MF versterking. In mijn geval had ik gewoon volle uitslag van de EM80 bij de sterke zenders, terwijl bij AM-ontvangst de EM80 nog nauwelijks reageerde bij sterke zenders.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Minder
Meer
17 jul 2023 11:40 - 17 jul 2023 12:08 #97549
door skandiluxe
Beantwoord door skandiluxe in topic Geen am ontvangst wel met het aanraken van ferrietspoeltje
Aan de hand van dit topic moet ik het volgende kwijt: Als je dit nog eens naleest kun je
zien hoe belangrijk het is om een klacht goed door te geven.
En ook eerst alle functies te controleren.Want nu blijkt dat de FM ook niet goed ontving.
En de ant. spoel moet onderbroken zijn geweest omdat na opnieuw wikkelen er wel
een zender wordt ontvangen.Een goede klachten omschrijving brengt een ervaren
radio/tv monteur direct op het juiste spoor.En wat Peter zegt,dat een mengbuis zonder
schermroosterspanning nog goede ontvangst kan geven,ben ik het niet eens.
Het zou ook mooi zijn als de vraagsteller niet alleen vermeld dat de BX321A klaar is,
maar ook vermeld wat de oplossing van het probleem is geweest.
Daar heeft de lezer van dit forum ook wat aan.
An3s
zien hoe belangrijk het is om een klacht goed door te geven.
En ook eerst alle functies te controleren.Want nu blijkt dat de FM ook niet goed ontving.
En de ant. spoel moet onderbroken zijn geweest omdat na opnieuw wikkelen er wel
een zender wordt ontvangen.Een goede klachten omschrijving brengt een ervaren
radio/tv monteur direct op het juiste spoor.En wat Peter zegt,dat een mengbuis zonder
schermroosterspanning nog goede ontvangst kan geven,ben ik het niet eens.
Het zou ook mooi zijn als de vraagsteller niet alleen vermeld dat de BX321A klaar is,
maar ook vermeld wat de oplossing van het probleem is geweest.
Daar heeft de lezer van dit forum ook wat aan.
An3s
Laatst bewerkt 17 jul 2023 12:08 door skandiluxe.