Reparatie en Restauratie tip's
Schakelaars Philips B7X73A
25 nov 2021 19:01 #93005
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Schakelaars Philips B7X73A
Ik heb goede ervaringen met opleggen van schaaldraden van Ben. Het probleem wat jij aangeeft ken ik niet.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
25 nov 2021 18:34 #93004
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Schakelaars Philips B7X73A
Gisteren en vandaag wat uurtjes gevonden om verder te gaan aan de Philips B7X73A. Gestoeid met opzetten van afstemsnaren voor AM en FM. Hierbij is het makkelijkste (of noodzakelijk ?) om het vliegwiel te verwijderen zodat je makkelijk bij de beide RVS geleiders komt. Vliegwiel moet er toch af om de rubberen ring te vervangen. De AM ging makkelijk en werkt weer prima (ik heb de originele snaren gebruikt, het touw heb ik eerst schoongemaakt). De FM is een ander verhaal. Deze kon ik na enige oefening vrij vlot opzetten, maar blijft slippen op de RVS rol, en alleen als ik de aanwijzer van rechts naar links wil verplaatsen. Ander touw geplaatst uit een sloopchassis, maar probleem blijft. Alles is goed schoongemaakt en ontvet. Ik heb minder goede ervaringen met nieuw schaalkoord, dit schuift niet terug op de RVS rollers waardoor het in de knoop raakt. Koord zit er wel op de juiste wijze op. Iemand tips ?
Verder de vensters van de toonregeling teruggezet en het verstrooischerm vervangen (vond toevallig van de week een afgedankt lampenkap bij het vuil). Toonregeling strip vervangen voor een met minder verkleuring.
Verder de vensters van de toonregeling teruggezet en het verstrooischerm vervangen (vond toevallig van de week een afgedankt lampenkap bij het vuil). Toonregeling strip vervangen voor een met minder verkleuring.
13 nov 2021 12:44 #92937
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Schakelaars Philips B7X73A
Hoi Pim,
Wederom mooi verslag!
Ook de constatering van bv de 680k weerstand en de invloed op de EL86 instelling.
Ik heb inmiddels tientallen jaren geleden ook enkele van deze chassis gerepareerd en ik herinner me dat er ook veel weerstanden vervangen waren, ook enkele van 1M.
Verder is het een behoorlijk servicevriendelijk chassis!
Zeker de afstemming is relatief gemakkelijk te repareren.
mvg Frank
Wederom mooi verslag!
Ook de constatering van bv de 680k weerstand en de invloed op de EL86 instelling.
Ik heb inmiddels tientallen jaren geleden ook enkele van deze chassis gerepareerd en ik herinner me dat er ook veel weerstanden vervangen waren, ook enkele van 1M.
Verder is het een behoorlijk servicevriendelijk chassis!
Zeker de afstemming is relatief gemakkelijk te repareren.
mvg Frank
13 nov 2021 11:27 #92935
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Schakelaars Philips B7X73A
De Gele rakker klinken ook goed
en worden 200.jaar ook met veel gebruik
ik laat ze altijd zitten meeste geval zijn ze goed
zelfs op de potmeter assen zit roest ?
goed het verwijdert te hebben .
huub
en worden 200.jaar ook met veel gebruik
ik laat ze altijd zitten meeste geval zijn ze goed
zelfs op de potmeter assen zit roest ?
goed het verwijdert te hebben .
huub
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
13 nov 2021 10:48 #92933
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Schakelaars Philips B7X73A
Goedemorgen,
@René, ja het derde lampje is uiteraard ook gematteerd. Nu er nog een zwart hoedje op maken. Tja de gele rakkers, ik heb er persoonlijk niet zo'n probleem mee, het is toch al een ratjetoe aan componenten, ook de vervangen weerstanden komen in verschillende kleuren van de Jukeboxrevival.
Aandachtspunt bij al deze toestellen is (onder andere) R44 van 680K in de eindtrap. Niet losgehaald meet deze soms nog heel acceptabel waardoor je denkt dat ie kan blijven zitten. Haal je m aan een kant los dan meet je vaak tot de dubbele waarde of meer. In ieder geval is deze altijd verlopen maakt dat er van de instelling van de EL86's niks meer klopt.
Gisteren het toestel uitgeprobeerd via de bandrecorder ingang. Daarbij ging R2 (dikke weerstand in de voeding) roken. Kortsluiting ergens dus. Na een uurtje zoeken en meten bleek dat ik per ongeluk een draadbrug verbogen had die vervolgens sluiting maakte naar massa...waarschijnlijk gebeurd bij het vervangen van R6. (foto vóór vervangen R6). Had alles wel nagelopen wat ik vervangen had, maar dit zie je makkelijk over het hoofd.
Ik had de potmeter vervangen door een gebruikte Preh, maar helaas was deze Preh ook overleden. Er stond ook iets onleesbaars achterop de potmeter gekrast, waarschijnlijk "kapot". Een andere Preh erin gezet en nu speelt het toestel qua eindtrap prima. Gisterenavond het losse chassis de hele avond laten spelen.
Ook de potmeters van de toonregeling gingen erg zwaar door opgehoopt vuil en uitgedroogde olie. Deze weer gangbaar gemaakt.
Volgende stap is FM unit vervangen (heb een gereviseerd exemplaar van Leo Snoeren) en snaren afstemming weer aanbrengen.
Fijn weekend.
Pim.
@René, ja het derde lampje is uiteraard ook gematteerd. Nu er nog een zwart hoedje op maken. Tja de gele rakkers, ik heb er persoonlijk niet zo'n probleem mee, het is toch al een ratjetoe aan componenten, ook de vervangen weerstanden komen in verschillende kleuren van de Jukeboxrevival.
Aandachtspunt bij al deze toestellen is (onder andere) R44 van 680K in de eindtrap. Niet losgehaald meet deze soms nog heel acceptabel waardoor je denkt dat ie kan blijven zitten. Haal je m aan een kant los dan meet je vaak tot de dubbele waarde of meer. In ieder geval is deze altijd verlopen maakt dat er van de instelling van de EL86's niks meer klopt.
Gisteren het toestel uitgeprobeerd via de bandrecorder ingang. Daarbij ging R2 (dikke weerstand in de voeding) roken. Kortsluiting ergens dus. Na een uurtje zoeken en meten bleek dat ik per ongeluk een draadbrug verbogen had die vervolgens sluiting maakte naar massa...waarschijnlijk gebeurd bij het vervangen van R6. (foto vóór vervangen R6). Had alles wel nagelopen wat ik vervangen had, maar dit zie je makkelijk over het hoofd.
Ik had de potmeter vervangen door een gebruikte Preh, maar helaas was deze Preh ook overleden. Er stond ook iets onleesbaars achterop de potmeter gekrast, waarschijnlijk "kapot". Een andere Preh erin gezet en nu speelt het toestel qua eindtrap prima. Gisterenavond het losse chassis de hele avond laten spelen.
Ook de potmeters van de toonregeling gingen erg zwaar door opgehoopt vuil en uitgedroogde olie. Deze weer gangbaar gemaakt.
Volgende stap is FM unit vervangen (heb een gereviseerd exemplaar van Leo Snoeren) en snaren afstemming weer aanbrengen.
Fijn weekend.
Pim.
10 nov 2021 13:58 - 10 nov 2021 14:03 #92900
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Schakelaars Philips B7X73A
Prachtig werk en fraaie restauratie. Ik volg het uiteraard met belangstelling.
Zo leer ik ook nog wat over mijn exemplaar. Mooi die lampjes matteren.
Ik neem aan dat je die achter het logo ook gedaan hebt.
Daar lijkt het me nog belangrijker omdat de gloeidraad daar sneller in beeld komt in het logo.
Mijn persoonlijke mening over gele rakkers zal ik voor me houden.
Mijn obsessie.
Maakt verder niet uit, die van jou gaat perfect spelen, daar gaat het ook vooral om.
Voor de aardigheid pak ik er de foto's van mijn exemplaar bij met het werk van Huub Peters
en Peter Boin.
Zo leer ik ook nog wat over mijn exemplaar. Mooi die lampjes matteren.
Ik neem aan dat je die achter het logo ook gedaan hebt.
Daar lijkt het me nog belangrijker omdat de gloeidraad daar sneller in beeld komt in het logo.
Mijn persoonlijke mening over gele rakkers zal ik voor me houden.
Maakt verder niet uit, die van jou gaat perfect spelen, daar gaat het ook vooral om.
Voor de aardigheid pak ik er de foto's van mijn exemplaar bij met het werk van Huub Peters
en Peter Boin.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 10 nov 2021 14:03 door RR1957.