Reparatie en Restauratie tip's
Schakelaars Philips B7X73A
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 nov 2021 20:50 - 07 nov 2021 20:53 #92866
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic Schakelaars Philips B7X73A
Inmiddels alle schakelaars gehad. Hopelijk is het na-ijlende kraken bij het uitschakelen hiermee verleden tijd (dat ik ook ervaar bij de andere B7X73A en B7X83A). Later zet ik het kunstgebit er weer op. Bij het vervangen van SK7 brak tijdens het desolderen spontaan een kant van R10 af... Het hele mechanische zaakje ontdaan van vettigheid en stof. Hopelijk loont het poetsen
.
@ René: de pics zijn gemaakt met een Iphone 12 bij kunstlicht. Nog nooit waren de foto's van het spul uit Cupertino zo goed.
Laatst bewerkt 07 nov 2021 20:53 door Hoedendoosch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07 nov 2021 19:28 #92863
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Schakelaars Philips B7X73A
Nou nouw er is wel wat gebeurt in dat toestel
Zelfs Sinter klaas zijn baard zit er in de afstem trommel
maar we hebben goede hoop verders ,
huub
Zelfs Sinter klaas zijn baard zit er in de afstem trommel
maar we hebben goede hoop verders ,
huub
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch
07 nov 2021 19:03 #92862
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Schakelaars Philips B7X73A
Mooie bijdrage en goede foto's trouwens.
Succes met het werk.
Succes met het werk.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 nov 2021 17:49 - 07 nov 2021 17:50 #92860
door Hoedendoosch
Laatst bewerkt 07 nov 2021 17:50 door Hoedendoosch.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 nov 2021 17:45 #92859
door Hoedendoosch
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
07 nov 2021 17:43 #92858
door Hoedendoosch
Schakelaars Philips B7X73A werd gestart door Hoedendoosch
Een tijd geleden kocht ik een tweede Philips B7X73A van een radio-kennis die het toestel al een tijdje in de opslag had staan, maar geen boxen erbij dus een nutteloze radio voor hem.
Het toestel speelt wel op de PU uitgang, maar met de bekende problemen zoals een krakende volumeregeling. De AM en FM zijn maar enkele zenders te ontvangen, en dan nog heel zacht (qua volume).
Nu de blaadjes vallen en we weer meer tijd binnenshuis doorbrengen heb ik dit toestel ter hand genomen. Er is eerder gewerkt aan de radio. Ik heb besloten de radio nagenoeg helemaal te strippen en opnieuw op te bouwen:
- Trafo aftakking gloeispanning is afgebroken en provisorisch vast gesoldeerd (laat los bij de eerste aanraking),
- Buisvoeten EL86 verkoold,
- Potmeter kraakt,
- Afstemkoord FM is vervangen, maar op een vreemde manier aangebracht waardoor het zaakje halverwege de schaal vastloopt,
- Bij demontage valt er opeens een staafje uit een kern van de FM unit,
- Condensator FM unit los contact met de antenne uitgang,
- Pertinax plaatje FM unit mist schroef,
- Pertinax SK zien er niet goed uit,
- Er is gedraaid aan de kernen / instelbare C's,
- Voedingselco staat bol aan de bovenzijde,
- Sommige teercondensatoren zijn vervangen, maar de weerstanden zijn alle nog origineel.
Ik heb eerst het chassis ontdaan van voedingstrafo, "kunstgebit", afstemkoorden, FM unit, spoeltje uitgang LS, steunen schaal, toonregeling, voedingselco. Hou ik over een redelijk licht een kaal chassis. Dit gereinigd (stof, vet en nicotine verwijderd.)
De SK (schakelaars) wil ik allemaal loshalen en reinigen/vervangen. SK2 is aangetast door het spul wat er ooit ingespoten is. Sommige producten vreten schijnbaar het metaal aan. SK2 en SK6 heb ik inmiddels uitgesoldeerd en gereinigd / vervangen voor een exemplaar uit de een sloopchassis van de B7X72A die ik hier heb staan. SK2 en SK6 zijn in ieder geval hetzelfde in beide toestellen, alleen de aansluitingen verschillen.
Het toestel speelt wel op de PU uitgang, maar met de bekende problemen zoals een krakende volumeregeling. De AM en FM zijn maar enkele zenders te ontvangen, en dan nog heel zacht (qua volume).
Nu de blaadjes vallen en we weer meer tijd binnenshuis doorbrengen heb ik dit toestel ter hand genomen. Er is eerder gewerkt aan de radio. Ik heb besloten de radio nagenoeg helemaal te strippen en opnieuw op te bouwen:
- Trafo aftakking gloeispanning is afgebroken en provisorisch vast gesoldeerd (laat los bij de eerste aanraking),
- Buisvoeten EL86 verkoold,
- Potmeter kraakt,
- Afstemkoord FM is vervangen, maar op een vreemde manier aangebracht waardoor het zaakje halverwege de schaal vastloopt,
- Bij demontage valt er opeens een staafje uit een kern van de FM unit,
- Condensator FM unit los contact met de antenne uitgang,
- Pertinax plaatje FM unit mist schroef,
- Pertinax SK zien er niet goed uit,
- Er is gedraaid aan de kernen / instelbare C's,
- Voedingselco staat bol aan de bovenzijde,
- Sommige teercondensatoren zijn vervangen, maar de weerstanden zijn alle nog origineel.
Ik heb eerst het chassis ontdaan van voedingstrafo, "kunstgebit", afstemkoorden, FM unit, spoeltje uitgang LS, steunen schaal, toonregeling, voedingselco. Hou ik over een redelijk licht een kaal chassis. Dit gereinigd (stof, vet en nicotine verwijderd.)
De SK (schakelaars) wil ik allemaal loshalen en reinigen/vervangen. SK2 is aangetast door het spul wat er ooit ingespoten is. Sommige producten vreten schijnbaar het metaal aan. SK2 en SK6 heb ik inmiddels uitgesoldeerd en gereinigd / vervangen voor een exemplaar uit de een sloopchassis van de B7X72A die ik hier heb staan. SK2 en SK6 zijn in ieder geval hetzelfde in beide toestellen, alleen de aansluitingen verschillen.