Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth

Meer
02 jun 2021 21:09 #90823 door peter1952
Degene die adverteert met oude radio’s, omgebouwd voor Bluetooth doet niets anders dan de luidspreker(s) afkoppelen en een compleet Bluetooth moduul met versterker in de achterplaat monteren. 
Er wordt dus niets aan de radio zelf gedaan. Daar is geen kunst aan. Het resultaat is ronduit vreselijk. Het klinkt niet zoals een oude radio hoort te klinken.

De verzwakker waar over gesproken wordt heb je in feite niet nodig. Het uitgangssignaal van een Bluetooth moduul past prima bij de ingangsgevoeligheid van een radio. De sterkte van het signaal kun je regelen met je computer, tablet of telefoon waaraan het moduul gekoppeld is.

Niet moeilijk doen: Koppel links en rechts bij elkaar met twee weerstanden van 1 kOhm en verbind een weerstand van 10 kOhm met het knooppunt van deze twee weerstanden en massa.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jun 2021 20:49 #90822 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth
Wat betreft de aanpassing met weerstanden etc.: ik kan hier natuurlijk wat mee te experimenteren wat het beste resultaat geeft. Ik kan mij herinneren dat ik vroeger toen ik een andere B7X73A had deze met een kabel aansloot op de computer, volgens mij op de bandrecorder ingang. Maar dat weet ik niet meer zeker. Maar in ieder geval zonder weerstanden. Maar destijds gebruikte ik het toestel voornamelijk op de FM. Ik heb ook nog wel een tijdje een FM transmittertje gehad, maar dat werkte slecht.

Ik ga vooralsnog geen platenspeler gebruiken, hoewel ik wel nog wat elpees heb liggen.

Pim.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jun 2021 20:37 #90821 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth

Dag Huub,

Tussen de volumepotmeter en de opvolgende buis zit al een scheidingscondensator dus het aansluiten van een Bluetooth apparaatje kan het negatief van die buis niet beïnvloeden.

Als de volumepotmeter nu niet kraakt, lijkt me wat je voorstelt zinloos. En als de potmeter nu wel al kraakt, lijkt me dat Pim dat sowieso al moet verhelpen.

Groet,
Robert
Pot kraakt een beetje, maar niet heel storend. Het chassis is opvallend schoon, ik denk dat de radio niet al te intensief gebruikt is in het verleden. Vast en zeker van een oud vrouwtje geweest en altijd binnen gestaan  . Radio komt uit een museum in Zwitserland waar de vorige eigenaar 'm gekocht heeft. Hij wist niet dat de boxen erbij hoorden. Gelukkig heeft hij het toch als een geheel te koop gezet,

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jun 2021 20:32 #90820 door Hoedendoosch

Je zou met de kleine boxjes nog een beetje kunnen spelen qua opstelling naar je eigen smaak.
...
Verder zou ik de radio zelf evengoed een revisie geven want ook die is bij dit toestel voortreffelijk!
En klinkt bij een goede zender en ontvangst zeker zo mooi als de externe bronnen!
Vele mensen vergissen zich in de FM ontvangst!

mvg Frank
Hallo Frank,

dank voor je advies. De AD3036's moet ik inderdaad nog ophangen, maar wil eerst kijken wat een goede plek is, en ik moet de planken wat herindelen zodat de Philips 2636 niet op de vloer hoeft te staan. 

Wat betreft de FM, ga ik doen, zie ook Henk's advies.

Pim.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
  • Onderwerp Auteur
Meer
02 jun 2021 20:27 #90819 door Hoedendoosch

Beste Pim,

Welke BT ontvanger je ook gaat gebruiken maakt mij niets uit, dat is aan jou. Wat ook aan jou is de gedeeltelijke revisie van je radio, echter hierin adviseer ik je toch om het toestel in zijn geheel te reviseren.
Hi Henk, dank. Wat betreft de BT ontvanger was eigenlijk wie er goede ervaringen heeft met een bepaalde BT ontvanger, zelf zou ik niet weten wat te kiezen. Er is ook iemand actief die oude radio's ombouwt om deze via BT te laten spelen, wellicht moet ik daar eens vragen. Je advies aangaande revisie is helder, een gehele revisie dus. Dan kan ik inderdaad ook de FM gebruiken zolang die nog in de lucht is.

Meer
02 jun 2021 13:43 #90812 door Cees PA1DBA
een klein "opslinger trafo'tje "tusen BT en radio plaatsen, bijvoorbeeld 1:4
Er zijn voor dit doel wel betaalbare audio trafo's te vinden

Cees- pa1dba

Gemaakt door Kunena