Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
02 jun 2021 13:30 - 02 jun 2021 13:31 #90811 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth
Dag Peter,

Zolang die 10K weerstand maar vóór een/de bronschakelaar zit (waarbij ik er van uit ga dat Pim zijn B7X83A ook als radio en/of platenspeler wil kunnen gebruiken). Want voorkomen moet worden dat die 10K weerstand permanent parallel aan de volume potmeter van 1M staat omdat anders de belasting voor radio en PU voorversterker veel te laag wordt.

Een nadeel is mogelijk nog dat de loudness schakeling rond de volume potmeter er anders door gaat werken, maar mogelijk dat dat bij de waarschijnlijk relatief lage uitgangsimpedantie van het Bluetooth apparaatje toch al gebeurt.

Groet,
Robert
Laatst bewerkt 02 jun 2021 13:31 door Robert Gribnau.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jun 2021 13:09 #90810 door Huub
Goed daar kan ik mij wel in vinden
Maar denk toch dat het negentief uit het schassis
bvb van de beker elco komt en meer van dat aansluitingen
rooster lek wst komt toch uit het schassis .of via potmeter met de loper
huub

Meer
02 jun 2021 13:02 - 02 jun 2021 13:03 #90809 door peter1952
Wat ik zelf wel heb meegemaakt is dat als een MP3 speler of Bluetooth ontvanger een nogal grote waarde uitgangscondensator heeft het nogal lang duurt voordat deze geladen is en gedurende deze laadtijd een gelijkspanning aan de uitgang staat.
Als je op die uitgang een hoofdtelefoon of een versterker met lage ingangsweerstand hebt aangesloten dan kan de uitgangscondensator zich snel laden echter bij een radio met een ingangsweerstand van pakweg 500 kΩ of meer duurt het allemaal veel langer. In dat opzicht kan een extra condensator wel helpen.
Het is beter de uitgang van de MP3 speler of Bluetooth ontvanger af te sluiten met een weerstand van bijv. 10 kΩ.
Je kunt het beste eerst Links en Rechts samenvoegen met twee weerstanden van 1 kΩ en dan een weerstand van 10 kΩ naar massa schakelen.
Bij veel actieve luidsprekers met een stereo ingang is dat ook zo gedaan.

Zoals gezegd heeft het niets met het negatief te maken, tenzij het stuurrooster van de ingangsbuis rechtstreeks aan de loper van de volumeregelaar zit en geen ingangscondensator aanwezig is.
Het negatief wordt opgewekt door een kathodeweerstand of een extra grote waarde lekweerstand, zoals bijvoorbeeld bij een EABC80 wordt gedaan.
Het negatief komt dus niet uit het chassis.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 02 jun 2021 13:03 door peter1952.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Hoedendoosch

Meer
02 jun 2021 12:24 #90808 door Huub
Tja een ieder mag er van denken zo als hij wilt
maar ik denk er anders over Door onder vinding
en twijfel ook maar niet aan mijn duits.
huub

• Robert Gribnau
  • [Robert Gribnau]
Meer
02 jun 2021 11:05 - 02 jun 2021 11:12 #90807 door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic B7X83A revisie en aanpassing voor bluetooth
Dag Huub,

De instelling van de buis die volgt op de potmeter kan helemaal niet door de afgifte (of wat dan ook) van het Bluetooth apparaatje worden gewijzigd omdat er een scheidingscondensator en daarna een roosterweerstand tussen de potmeter en de opvolgende buis zit. Omdat na de loper van de potmeter alleen die scheidingscondensator volgt, kan alleen signaal (= wisselstroom) vanuit de loper van de potmeter lopen want er is vanaf de loper gezien geen route voor gelijkstroom.

Als uit het Bluetooth apparaatje geen gelijkstroom komt (en dat zou zo moeten zijn en is dat hoogstwaarschijnlijk ook zo) en qua uitgangssignaal op het gebruikelijke niveau zit, loopt er niet meer stroom dan met een andere bron. Verder heeft de potmeter een waarde van 1M dus qua stroom zal er sowieso niet veel door de potmeter kunnen lopen (volgt uit de Wet van Ohm).

Het begrip "Durchgriff" heeft hier niets mee te maken. De Duitsers gebruiken het begrip "Durchgriff" in plaats van "versterkingsfactor" of "mu" wanneer zij het over trioden hebben. Durchgriff = 1/ mu. Dus als wij in Nederland bijvoorbeeld zeggen dat de versterkingsfactor van de ECC83 100 is, zou een Duitser zeggen dat de Durchgriff van de ECC83 0,01 is (want 1/100 = 0,01). 

En sorry dat ik het schrijf maar jouw ideeën/verklaringen over hoe het negatief van een buis tot stand komt, kloppen gewoon niet. Daar hebben we het (ook op het NFOR forum) al meermaals over gehad. Toch blijf je ze maar herhalen.

Dat er andere apparaten zijn die wel een condensator aan de ingang hebben, zegt niets over of dat nu ook voor de B7X83A nodig is.

Groet,
Robert

Naschrift: Ik zal er verder niet meer op terugkomen om zo deze draad niet te vervuilen.

Laatst bewerkt 02 jun 2021 11:12 door Robert Gribnau.

Meer
02 jun 2021 10:02 - 02 jun 2021 10:49 #90806 door Huub
Ik heb eens zo,n radio gehad en gebruikt
 het geeft ook een radio met dat schassis met ook de af koppel
Strippen met schroefje voor de luid sprekers 
Met dat Zelfde schassis eb C,tje er tussen beter
geluid of he uit het negentief komt van het schassis
heb ook gemerkt dat als ik bvb transitor apperatuur
er op aansluit en met de Vol pometer draaiden
dat is dan geritsel hoorde met het ook bij de spieker,s
C,er tussen en stil . het is op een of ander voort komen
beter Galvanis ZGZ het kost de potmeter op den lange duur
Ik heb dat opgemerkt  en speelt ook beter 
Afgiften van transistors  of anders modern Is toch meer stroom voerend
 anders als buizen toch .en merk baar beter is dan de aansluiting Galvanis maken 
 het hoort ook aan als of er geen circolatie zit in de radio, Duits de DURCH GRIF met negentief 
 dat word verstoort door transistor afgiften . op de buizen ingang het past  zo niet tezamen 
men doet het wel maar is niet goed . en Ik hoor het ook bepaalde deinig en af zakking
door possitieven stromen  als men bv een dual vvst schema aanziet dan zit er ook C,s tussen 
 Dus het kan ook zo zijn dat verschillende odern transistor apperatuur zo niet geschikt zijn op Buizen ingangen 
 door dat soort modern aansluitingen is er  GEEN negentief meer op het buizen schassis Maar Positief gemaakt 
huub
Laatst bewerkt 02 jun 2021 10:49 door Huub.

Gemaakt door Kunena