Reparatie en Restauratie tip's
Philips 836a
05 feb 2021 17:30 #88652
door Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Beantwoord door Ben in topic Philips 836a
De vraag is hoeveel AC (wisselstroom) je meet op de anodes t.o.v. massa.
Daaruit kun je bepalen of de 1823 nog voldoende emmissie heeft.
Blijkt dat er genoeg AC staat dan weet je het zeker en moet je op zoek naar een andere 1823.
Knoeien met diodes lijkt mij niet handig, beter is dan om een AZ1 om te bouwen in de oude buisvoet.
Groet, Ben
Daaruit kun je bepalen of de 1823 nog voldoende emmissie heeft.
Blijkt dat er genoeg AC staat dan weet je het zeker en moet je op zoek naar een andere 1823.
Knoeien met diodes lijkt mij niet handig, beter is dan om een AZ1 om te bouwen in de oude buisvoet.
Groet, Ben
Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 feb 2021 17:24 #88651
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 836a
Tussen de soldeertin en het chassiseet ik 25 volt dc verschil.
en op de elcos meet ik maximaal 146 volt
en op de elcos meet ik maximaal 146 volt
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
05 feb 2021 16:22 - 05 feb 2021 16:25 #88650
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 836a
Dag Nick,
Ik heb zojuist de spanning aan de elco's van mijn 836A gemeten en dan meet ik 225 V op de elco die aan massa ligt en ongeveer 250 V aan de elco die geïsoleerd is opgesteld. Ik meet tussen de aluminium huls van de elco en de gezamenlijke plus: de rode pijl wijst daar naar :
Ik hoop dat je de metalen ring met de soldeerlip onder elco C1 zodanig hebt geplaatst dat hij goed contact maakt met de aluminium huls en dat hij dus niet tegen het chassis aan ligt.......
Zoals Tjerk al schreef kun je de gelijkrichtbuis tijdelijk vervangen door twee diodes en een weerstand. Als je dan hogere spanningen meet is de gelijkrichtbuis idd versleten.
Groet, Hans
Ik heb zojuist de spanning aan de elco's van mijn 836A gemeten en dan meet ik 225 V op de elco die aan massa ligt en ongeveer 250 V aan de elco die geïsoleerd is opgesteld. Ik meet tussen de aluminium huls van de elco en de gezamenlijke plus: de rode pijl wijst daar naar :
Ik hoop dat je de metalen ring met de soldeerlip onder elco C1 zodanig hebt geplaatst dat hij goed contact maakt met de aluminium huls en dat hij dus niet tegen het chassis aan ligt.......
Zoals Tjerk al schreef kun je de gelijkrichtbuis tijdelijk vervangen door twee diodes en een weerstand. Als je dan hogere spanningen meet is de gelijkrichtbuis idd versleten.
Groet, Hans
Laatst bewerkt 05 feb 2021 16:25 door Johannes.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 feb 2021 16:04 #88649
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
De 2 anodes geven inderdaad ongeveer 140 volt
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
05 feb 2021 14:52 - 05 feb 2021 14:59 #88648
door PE9ZZ
Ja. Je kan het verifiëren door de anodespanning van beide anodes te meten. Die zou iets van pakkumbeet 180 VAC moeten zijn. Als je daarvan dan 140 ipv. 225 V overhoudt dan is die gelijkrichter duf. Je kan smokkelen door twee stuks 1N4007 en een weerstand van (weer) pakkumbeet paar honderd ohm/1 à 2 W daarmee in serie te zetten over de buis heen.
Zo'n zelfde radio staat bij mijn Ma. Nota bene met de originele elco's. Speelt als een tierelier maar hij moet er wel zin in hebben...
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 836a
leemhuis01 schreef : Betekent dit dan dat de 1823 (lamp 5) aan vervanging toe is?
Ja. Je kan het verifiëren door de anodespanning van beide anodes te meten. Die zou iets van pakkumbeet 180 VAC moeten zijn. Als je daarvan dan 140 ipv. 225 V overhoudt dan is die gelijkrichter duf. Je kan smokkelen door twee stuks 1N4007 en een weerstand van (weer) pakkumbeet paar honderd ohm/1 à 2 W daarmee in serie te zetten over de buis heen.
Zo'n zelfde radio staat bij mijn Ma. Nota bene met de originele elco's. Speelt als een tierelier maar hij moet er wel zin in hebben...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 05 feb 2021 14:59 door PE9ZZ. Reden: Tering wat een KUDT editor is dit!
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
05 feb 2021 14:01 #88647
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Een nieuw luidspreker doekje word al besteld.
Maar het geluid van de radio is niet erg hard. En bij een harder volume vervormt het geluid ook.
Nu heb ik eens even met de multimeter het een en ander gemeten.
En volgens de documentatie moet dit aanwezig zijn:
Ook meet ik bij de elcos maar 140 volt. Dat lijkt mij wat aan de lage kant.
Betekend dit dan dat de 1823 (lamp 5) aan vervanging toe is?
Maar het geluid van de radio is niet erg hard. En bij een harder volume vervormt het geluid ook.
Nu heb ik eens even met de multimeter het een en ander gemeten.
En volgens de documentatie moet dit aanwezig zijn:
Ook meet ik bij de elcos maar 140 volt. Dat lijkt mij wat aan de lage kant.
Betekend dit dan dat de 1823 (lamp 5) aan vervanging toe is?
met vriendelijke groet,
Leemhuis01