Reparatie en Restauratie tip's
Philips 836a
06 jun 2023 18:56 #97342
door jan55
Beantwoord door jan55 in topic Philips 836a
Hallo Ben, bedankt voor je bericht. Ik had het schema van de NVHR gehaald maar is helaas slecht(niet) te lezen, vandaar mijn vraag. Maar ik ben geholpen. Groeten,Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 jun 2023 23:26 #97340
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips 836a
Verhip Leonardo, je hebt i.d.d gelijk als je het schema erbij neemt.
Toch heb ik veel van deze toestellen onder handen gehad waar
volgens mij (voor zover ik het kon beoordelen : af fabriek) 32uF in zat.
Zolang je maar onder de 50uF blijft is het allemaal prima.
Heb in 750A en 802A toestellen wel vaker 68uF in gezet : Krijg je wel een veel mooiere diepere zware bas van uit je speaker. Heeft ook bij langdurig gebruik nooit problemen gegeven (met de gelijkrichter die dan te veel op z'n tetter zou krijgen)
Toch heb ik veel van deze toestellen onder handen gehad waar
volgens mij (voor zover ik het kon beoordelen : af fabriek) 32uF in zat.
Zolang je maar onder de 50uF blijft is het allemaal prima.
Heb in 750A en 802A toestellen wel vaker 68uF in gezet : Krijg je wel een veel mooiere diepere zware bas van uit je speaker. Heeft ook bij langdurig gebruik nooit problemen gegeven (met de gelijkrichter die dan te veel op z'n tetter zou krijgen)
Handtekening
04 jun 2023 22:29 #97339
door leonardo
Beantwoord door leonardo in topic Philips 836a
In vroege Philips toestellen zaten vaak waarden tussen de 10 en 25uF. In dit geval hoort er officieel 2x16uF in. Met 2x 22uF/450 volt zit je goed.
04 jun 2023 10:20 #97337
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 836a
Zo is het Ben. Ik gebruik al jaren elco's van Jukebox Revival die bevallen prima om in een originele aluminium bus-elco te stoppen, zodat de radio het oorspronkelijke uiterlijk behoudt.
www.jukebox-revival.eu/nl/producten/cond...e-condensatoren-4512
Zoals je ziet zijn ze vele malen kleiner dan de originele elco van 32 uf uit de dertiger jaren:
Zoals je ziet zijn ze vele malen kleiner dan de originele elco van 32 uf uit de dertiger jaren:
04 jun 2023 00:53 #97336
door Ben Dijkman
Handtekening
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Philips 836a
Google eens met " schema "Philips 836A"
Op de site van de NVHR is o.a een speciaal schema zoek mogelijkheid.
U kunt dus zelf ook eerst even proberen om de documentatie van toestellen te vinden.
Die zijn zeker voor Philips toestellen heel erg makkelijk te vinden.
De elco's van bijna alle Philips toestellen uit de 30er jaren zijn tussen de 32uF en 50 uF
Dus elke elco (vanaf 350 volt of hoger) tussen de 25uF en 50 uF kan dus zonder problemen hiervoor gebruik worden.
Doorgaans worden 45 uF elco's gebruikt voor printmontage.
Deze zijn veel kleiner dan die joekels van bussen en dus makkelijk erin te monteren of onder te monteren.
succes !
Op de site van de NVHR is o.a een speciaal schema zoek mogelijkheid.
U kunt dus zelf ook eerst even proberen om de documentatie van toestellen te vinden.
Die zijn zeker voor Philips toestellen heel erg makkelijk te vinden.
De elco's van bijna alle Philips toestellen uit de 30er jaren zijn tussen de 32uF en 50 uF
Dus elke elco (vanaf 350 volt of hoger) tussen de 25uF en 50 uF kan dus zonder problemen hiervoor gebruik worden.
Doorgaans worden 45 uF elco's gebruikt voor printmontage.
Deze zijn veel kleiner dan die joekels van bussen en dus makkelijk erin te monteren of onder te monteren.
succes !
Handtekening
02 jun 2023 22:56 #97334
door jan55
Beantwoord door jan55 in topic Philips 836a
Hallo, ik ben sinds kort ook in het bezit van een 836A en vandaag zag ik tot m'n schrik dat 1 van de elco is leeg gelopen. Als ik ze bekijk zien ze er niet origineel uit. Heeft iemand de originele waardes van deze 2 elco's? Ik ga dan nwe elco's onder het chasis monteren en laat de oude zitten; misschien toch even spoelen zoals Ben uitlegd. Ik heb wel een schema maar geen waardes. Groeten,Jan