Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Project Philips 14TX100A

Meer
16 aug 2020 20:19 - 16 aug 2020 20:20 #85097 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Project Philips 14TX100A
Hallo,
Wat je kan doen is met een geisoleerde schroevendraaier
Even de top aan raken PL81 en PY 81
Geeft dat vonkjes dan moet de trap werken kijk ook of je EY 51 gloeit
Even schoonmaken.
Nog geen licht in de beeldbuis dan met de ionenval magneet schuiven
Even meer naar de voet toe
Beeld moet egaal oplichten
Als je op kan 11 zet moet je sneeuw krijgen
Midden knop naar links 625 lijnen
Vervang ook teerknollen in de lijntrap
Beeldbuis heb ik ook vervangen
Met dit als resultaat

René Daemen
Laatst bewerkt 16 aug 2020 20:20 door Rene Daemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: onderdeel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 aug 2020 17:52 - 16 aug 2020 17:53 #85096 door onderdeel
Beantwoord door onderdeel in topic Project Philips 14TX100A
Ton kan je mij uitleggen hoe ik dat kan doen met een multiemeter,ik bezit geen scoop en kan er niet mee werken.

Handtekening
Laatst bewerkt 16 aug 2020 17:53 door onderdeel.

Meer
16 aug 2020 17:50 #85095 door onderdeel
Beantwoord door onderdeel in topic Project Philips 14TX100A
Dat vond ik ook apart de beeldbuis staat gewoon in serie met de andere buizen en aan het einde op een na het laatste enkel op het schema staan 2 rijen in serie ,ik zal u raad opvolgen en z2 verwijderen en de teerpotten goed meten

Handtekening

Meer
16 aug 2020 16:24 #85094 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Project Philips 14TX100A
Onderbroken gloeidraden, een buis die te fel oplicht. Ik zou acuut het toestel uitschakelen en eerst het gloeidraadcircuit testen op defecte condensators of buizen met gloeidraad-kathode sluiting. Best kans dat binnen de kortste keren een andere gloeidraad de geest geeft. De PY81 is waarschijnlijk gesneuveld na het verwisselen van de beeldbuis. Met de condensators van 1500 pf in de MF-trappen is meestal niets aan de hand, maar C158 is een kwaaie rakker. Dit is een teerdot; dus so wie so vervangen. Je hebt een variac dus een prima hulpmiddel om het gloeidraadcircuit te controleren (na verwijderen van zekering Z2). Daarna komt de rest pas.

Groet, Jan

Ps. Wordt de gloeidraad van de beeldbuis gevoed door een aparte transformator? Want als hij in serie staat met de andere buizen dan had in de eerste situatie (met de defecte beeldbuis) geen enkele gloeidraad gegloeid.

Meer
16 aug 2020 15:13 #85093 door Ton mijnster
Beantwoord door Ton mijnster in topic Project Philips 14TX100A
Wordt de PL81 wel goed aangestuurd?
Werking lijn oscillator controleren

Ton

Meer
16 aug 2020 14:15 #85092 door onderdeel
Beste mensen
Na een tijdje rustig aan gedaan te hebben ,ben ik een tijdje terug aan een Philips 14TX100A begonnen.
2 had ik er staan dus onderdelen genoeg zou je zeggen.Een was teveel in gedaan en niet mooi.
De mooiste getest met een variac en heel gek een aantal buizen gloeiden op maar verder niets,wat ik wel zag dat bv de beeldbuis niet gloeide en de bb tester erop gezet en bleek er de gloeidraad onderbroken.Andere TX erbij en daar mete de beeldbuis gelukkig redelijk.Erin gezet wat toch wel een hoop werk was met al dat ijzer rond dat toestel.Weer de variac erop gezet maar nu gloeide niets meer,wat bleek de PY 81 gloeidraad kapot.Eeerst de booster condensator vernieuwd en nieuwe buis er in en overal gloeiende buizen.Nu doet enkel het geluid wat kraken bij de knop bewegen maar verder niets.Wat opvalt is dat de buis de PL82 wel erg veel licht geeft en ik had het vermoeden van de lijntravo.Eerst met een hoogspanningsprobe getest of de beeldbuis geladen was maar niets.Toen heb ik de konig tester gepakt en niet aan de trafo kunnen zien of de meter dat deze kapot was.bijgaand 2 foto,s van de buis in de kooi en de tester zelf.Is er een andere manier om de lijntrafo te testen of moet ik anders beginnen?Bedankt voor het mee denken....

Handtekening
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena