Reparatie en Restauratie tip's
Revisie van mijn B5X72A buizenradio
23 dec 2019 13:19 - 23 dec 2019 13:21 #81149
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
waarom zou philips dat niet zo allenmaal gedaan
Hebben is het NIET hoorbaar ?
is er dus niet veeel normaal bij onze ph radio,s
Hebben is het NIET hoorbaar ?
is er dus niet veeel normaal bij onze ph radio,s
Laatst bewerkt 23 dec 2019 13:21 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
23 dec 2019 12:10 #81144
door Kees van Dijke
Dit is normaal bij vrijwel elke Philips buizen radio.
Om die reden modificeer ik een buizenradio door in het tegenkoppel netwerk in te grijpen.
Druk met de PU knop ook de FM knop tegelijk eens in en meet opnieuw?
groetjes,
-=Kees=-
Beantwoord door Kees van Dijke in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Henielma schreef :
De afvalfrequentie aan de hoge zijde ligt al bij 10 kHz. Weet iemand wat normaal is bij dit type radio?
Dit is normaal bij vrijwel elke Philips buizen radio.
Om die reden modificeer ik een buizenradio door in het tegenkoppel netwerk in te grijpen.
Druk met de PU knop ook de FM knop tegelijk eens in en meet opnieuw?
groetjes,
-=Kees=-
22 dec 2019 23:10 #81133
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Vanmiddag de Pick-up ingang doorgefloten. De 50 Hz brom was duidelijk te zien, deze was ongeveer 89 mVrms. Hierop C2 voorzien van een extra 47 uF condensator (C1 heeft al een extra condensator). Hierna is de brom nog 53 mVrms en aanzienlijk minder hoorbaar.
Hieronder de doorlaatkarakteristiek van de Pick-up ingang. De loudness functie is inderdaad goed te zien. De potmeters voor lage- en hoge tonen staan beide op maximaal. Het ingangssignaal was 1 Vpp.
De afvalfrequentie aan de hoge zijde ligt al bij 10 kHz. Weet iemand wat normaal is bij dit type radio?
Hieronder de doorlaatkarakteristiek van de Pick-up ingang. De loudness functie is inderdaad goed te zien. De potmeters voor lage- en hoge tonen staan beide op maximaal. Het ingangssignaal was 1 Vpp.
22 dec 2019 10:53 - 22 dec 2019 10:54 #81109
door PE9ZZ
Doorfluiten van de eindtrap is een heel goed idee. De vervorming kan je echter alleen zien bij waarden vanaf 10% ofzo. Bijvoorbeeld als de boel gaat clippen. Het frequentieverloop zal wel prima te testen zijn. Ook de invloed van toonregeling en loudness (die hier vast aanstaat, C25, C27, C58) zullen mooi te zien zijn.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Inderdaad. Meestal zijn er meer R'en dan C's...Henielma schreef : Je bedoeld hierboven waarschijnlijk R22 en C52
Doorfluiten van de eindtrap is een heel goed idee. De vervorming kan je echter alleen zien bij waarden vanaf 10% ofzo. Bijvoorbeeld als de boel gaat clippen. Het frequentieverloop zal wel prima te testen zijn. Ook de invloed van toonregeling en loudness (die hier vast aanstaat, C25, C27, C58) zullen mooi te zien zijn.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 22 dec 2019 10:54 door PE9ZZ.
22 dec 2019 10:35 #81108
door Henielma
Beantwoord door Henielma in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Dank je René, zoals in het voorgaande te lezen is zijn inmiddels de teercondensatoren vervangen door polyester en zijn de veel verlopen weerstanden vervangen. Ik ben nu al heel tevreden met het resultaat maar het is voor mij ook leuk om er nog even mee bezig te blijven. Mijn doel is een goed spelende radio voor met name Radio 2 en wat mij betreft is de rest is een gevolg.
22 dec 2019 10:13 #81107
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Deze radio kan heel klinken
Maar dan wel een totale revisie restauratie
Dat wil zeggen alle composiet weerstanden vervangen
De ruwe bruine weerstanden met kleurcode verlopen heel erg soms dubbel in waarde.
Tevens alle teercondensatoren er uit en nieuwe polyester c plaatsen
Vergeet ook niet in het toonregel circuit kleine waardes teercondensatoren te vervangen verloop benadeelt de klank en ge je merken weinig bas en weinig hoog.
Je kan allemaal van die onzinnige modificaties op loslaten maar de inginieurs van philips waren niet gek. Anders had men allang verandert en mosificaties indien nodig stond in het philips technisch maandblad..
De bedoeling is met revisie dat het toestel aan de specificatie voldoet zoals in de jaren 50 de fabriek verliet..
Dus schema erbij multimeter en aan de gang mocht een onderdeel niet overeen komen met schema kan dat een modificatie zijn van philips zelf.
Je zult zien na meten en goede revisie dat het toestel bijzonder mooi speelt.
Neem van mij aan dat geen 1 teerdot nog goed is kan niet na 65 jaar
Succes
Maar dan wel een totale revisie restauratie
Dat wil zeggen alle composiet weerstanden vervangen
De ruwe bruine weerstanden met kleurcode verlopen heel erg soms dubbel in waarde.
Tevens alle teercondensatoren er uit en nieuwe polyester c plaatsen
Vergeet ook niet in het toonregel circuit kleine waardes teercondensatoren te vervangen verloop benadeelt de klank en ge je merken weinig bas en weinig hoog.
Je kan allemaal van die onzinnige modificaties op loslaten maar de inginieurs van philips waren niet gek. Anders had men allang verandert en mosificaties indien nodig stond in het philips technisch maandblad..
De bedoeling is met revisie dat het toestel aan de specificatie voldoet zoals in de jaren 50 de fabriek verliet..
Dus schema erbij multimeter en aan de gang mocht een onderdeel niet overeen komen met schema kan dat een modificatie zijn van philips zelf.
Je zult zien na meten en goede revisie dat het toestel bijzonder mooi speelt.
Neem van mij aan dat geen 1 teerdot nog goed is kan niet na 65 jaar
Succes
René Daemen