Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Dank voor je reactie. Je bedoeld hierboven waarschijnlijk R22 en C52. De aanpassing helpt in ieder geval. Mogelijk dat het later weer eens terug gewijzigd wordt. De originele weerstand zit er nog in omdat ik hier een weerstand van 12k aan parallel gezet heb.PE9ZZ schreef : R52 verkleinen is ook geen goed idee want die vormt samen met C22 de deemphasis van 50 µs. Opkrikken van het hoog door deze uit te schakelen is symptoombestrijding en zorgt ervoor dat andere bronnen nog steeds dof klinken. Beter was uit te zoeken waarom de versterker zo weinig hoog heeft.
Vandaag is het mijn bedoeling om de audio versterker eens door te fluiten door via de Pick-up ingang een frequentie generator aan te sluiten en met een scoop het luidspreker signaal te bekijken. Dit met name om te kijken of er vervorming optreed maar het zal ook een beeld geven van het frequentiebereik van de eindtrap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
R52 verkleinen is ook geen goed idee want die vormt samen met C22 de deemphasis van 50 µs. Opkrikken van het hoog door deze uit te schakelen is symptoombestrijding en zorgt ervoor dat andere bronnen nog steeds dof klinken. Beter was uit te zoeken waarom de versterker zo weinig hoog heeft.
Overigens is het fixen van de oscillator van het FM front end natuurlijk ook geen kattedrek. Daarvoor moet de unit worden uitgebouwd, allerlei metingen worden gedaan om te kijken wat er gecompenseerd moet worden, een zoektocht naar geschikte onderdelen om dat voor elkaar te krijgen, en vervolgens weer meten om te kijken of het heeft geholpen. Voor een drift van 0.2 MHz zou ik de moeite niet nemen. ECC85 vervangen is het enige wat simpel is te doen.
Tjerk, 9ZZ
Wat zoeken op dit forum heeft het volgende idee opgeleverd:
Voordat je in het tunerblokje gaat rommelen zou je eens een andere ECC-85 kunnen proberen.
Ik heb diverse malen meegemaakt dat deze buis oorzaak was van het verloop.
Thijs
Dit lijkt me een relatief eenvoudig iets om te proberen. Hiervoor is inmiddels een ECC85 buis naar me onderweg. Maar dit duurt nog even. Voorlopig dus het eerste half uur de afstemming af en toe bijstellen.
Wat verder zoeken op internet heeft nog een idee opgeleverd om het hoog in de klankkleur van de FM ontvangst te verhogen door de de-emphasis weerstand te verlagen van 47 k (gemeten 53 k) naar 10 k. Hierdoor is er inderdaad aanzienlijk meer hoog in de klankleur gekomen. De Hoge tonen potmeter staat nu zelfs niet meer op maximaal bij mij. Ik ben blij met deze aanpassing.
laag in UF waarden word ook nog wel eens genoemt
als dat uitgdroogt is tegen wandelen met de zenders
of verloop met de zenders
huub
Maar "eenvoudig" is deze remedie dus niet...
Edit: <zoekzoek> kijk eens aan!
Tjerk, 9ZZ