Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Revisie van mijn B5X72A buizenradio

Meer
22 dec 2019 09:22 #81106 door Henielma

PE9ZZ schreef : R52 verkleinen is ook geen goed idee want die vormt samen met C22 de deemphasis van 50 µs. Opkrikken van het hoog door deze uit te schakelen is symptoombestrijding en zorgt ervoor dat andere bronnen nog steeds dof klinken. Beter was uit te zoeken waarom de versterker zo weinig hoog heeft.

Dank voor je reactie. Je bedoeld hierboven waarschijnlijk R22 en C52. De aanpassing helpt in ieder geval. Mogelijk dat het later weer eens terug gewijzigd wordt. De originele weerstand zit er nog in omdat ik hier een weerstand van 12k aan parallel gezet heb.

Vandaag is het mijn bedoeling om de audio versterker eens door te fluiten door via de Pick-up ingang een frequentie generator aan te sluiten en met een scoop het luidspreker signaal te bekijken. Dit met name om te kijken of er vervorming optreed maar het zal ook een beeld geven van het frequentiebereik van de eindtrap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 dec 2019 07:21 #81105 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Nee, C56 zit in de discriminator. Die heeft alleen invloed op de detectie en met name het gedrag bij lagere signaalsterktes. Niks met de frequentiestabiliteit want die wordt gemaakt (en gebroken) in de oscillator van het front end.

R52 verkleinen is ook geen goed idee want die vormt samen met C22 de deemphasis van 50 µs. Opkrikken van het hoog door deze uit te schakelen is symptoombestrijding en zorgt ervoor dat andere bronnen nog steeds dof klinken. Beter was uit te zoeken waarom de versterker zo weinig hoog heeft.

Overigens is het fixen van de oscillator van het FM front end natuurlijk ook geen kattedrek. Daarvoor moet de unit worden uitgebouwd, allerlei metingen worden gedaan om te kijken wat er gecompenseerd moet worden, een zoektocht naar geschikte onderdelen om dat voor elkaar te krijgen, en vervolgens weer meten om te kijken of het heeft geholpen. Voor een drift van 0.2 MHz zou ik de moeite niet nemen. ECC85 vervangen is het enige wat simpel is te doen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
21 dec 2019 23:19 #81104 door Henielma
Het vervangen van C56 heeft niet geholpen tegen het verlopen van de FM ontvangst.

Wat zoeken op dit forum heeft het volgende idee opgeleverd:

Voordat je in het tunerblokje gaat rommelen zou je eens een andere ECC-85 kunnen proberen.
Ik heb diverse malen meegemaakt dat deze buis oorzaak was van het verloop.

Thijs

Dit lijkt me een relatief eenvoudig iets om te proberen. Hiervoor is inmiddels een ECC85 buis naar me onderweg. Maar dit duurt nog even. Voorlopig dus het eerste half uur de afstemming af en toe bijstellen.

Wat verder zoeken op internet heeft nog een idee opgeleverd om het hoog in de klankkleur van de FM ontvangst te verhogen door de de-emphasis weerstand te verlagen van 47 k (gemeten 53 k) naar 10 k. Hierdoor is er inderdaad aanzienlijk meer hoog in de klankleur gekomen. De Hoge tonen potmeter staat nu zelfs niet meer op maximaal bij mij. Ik ben blij met deze aanpassing.

Meer
18 dec 2019 21:19 #81069 door Henielma
Tjerk en Huub beide bedankt voor jullie ideeën. Allereerst het idee van Huub uitgevoerd omdat deze eenvoudiger te doen is. Zojuist C56 (10 uF) vervangen door een nieuw exemplaar. Op zich was de waarde van de oude condensator nog goed (11,8 uF) maar misschien is deze toch temperatuurgevoelig. Over een paar dagen weet ik of het geholpen heeft. Mijn eerste indruk is dat het geluid helderder is geworden. Hiervoor leek in het midden tonen bereik wat vervorming op te treden en die lijkt nu weg. Volgens mij zijn de hoge tonen nu beter aanwezig maar misschien wil ik dit horen.

Meer
18 dec 2019 10:00 - 18 dec 2019 10:01 #81056 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Het Ratio Elcotje gekeert pus naar massa 4uf
laag in UF waarden word ook nog wel eens genoemt
als dat uitgdroogt is tegen wandelen met de zenders
of verloop met de zenders
huub
Laatst bewerkt 18 dec 2019 10:01 door Huub.

Meer
18 dec 2019 06:51 - 18 dec 2019 06:53 #81055 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Revisie van mijn B5X72A buizenradio
Er zijn een viertal condensatoren die de frequentie van de oscillator (tweede helft ECC85) bepalen. Dit zijn C83, C85, C88 en C94. Een drift van 0.2 MHz is wat aan de hoge kant maar niet extreem. Afhankelijk van welke kant de drift opgaat zou je een van die C'tjes kunnen vervangen door een met eentje met temperatuurcoefficient. Het beste is om te meten met een counter. Opwarmen met de radio op 87 MHz en na afkoelen nog een keer op 100 MHz. Aan de hand van de resultaten kan je bepalen welke C je moet vervangen en wat voor T(c) die moet hebben. Ik heb het ook weleens gemeten en die tuner was wel OK alhoewel ik niet meer weet wat de resultaten waren. Misschien staat er in ons forum wat over.

Maar "eenvoudig" is deze remedie dus niet...

Edit: <zoekzoek> kijk eens aan!

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 18 dec 2019 06:53 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena