Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Rare kortsluitfout Bocama

Meer
01 mrt 2019 22:59 #76333 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Rare kortsluitfout Bocama
Tjerk,
Ik zou maatregelen nemen om de spanning primair op de trafo naar 220V te brengen.
Deze trafo’s zijn krap bemeten en worden met de huidige netspanning heel erg warm.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 mrt 2019 22:14 #76332 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Rare kortsluitfout Bocama
Oh, denk dat ik het al gevonden heb. De primaire bedrading is heel oud en de isolatie is vrij dun. Als ik hem aanzet komt er na een paar minuten een hele zachte "plok" en is het vermogen normaal. Als ik met de bedrading jutter dan gaat de weerstand alle kanten op. Gek genoeg geen rooksignalen maar misschien komt dat door m'n scheidingstrafo en/of variakkes. De weerstand over de netsteker is vrijwel nul als de fout erin zit.

Ik ga die bedrading maar eens vervangen en daarna nogeens proberen. Morgen dus.

Tjerk, 9ZZ

Meer
01 mrt 2019 21:55 - 01 mrt 2019 21:57 #76331 door PE9ZZ
Rare kortsluitfout Bocama werd gestart door PE9ZZ
Ik heb een Lafayette LA224B op m'n werkbank. Bij aanzetten knalde m'n zekering eruit van m'n variakkes en scheidingstrafo. Met de spanning op ongeveer 200 V~. Na vervangen van die zekering en het langzaam opdraaien naar 100 V~ was het vermogen 100 W. Even later was dat inenen 20 W. Na afkoelen hetzelfde verschijnsel. Alle secundaire spanningen lijken OK, op de twee 6.3 V windingen na. De fout ging weg voordat ik die kon meten. Kloppen op de trafo leverde niks op. Wat kan dit zijn? Stiekem toch kortsluiting in die trafo? Als ik de variac op 220 V~ zet en die fout treedt op knalt die zekering er weer uit... Volgens schema zitten twee ratel-C's over de primaire naar massa maar in dit exemplaar is het maar ééntje dus dat kan het ook niet zijn. De fout gaat ook weg voordat de trafo rooksignalen gaat afgeven, als die het tenminste is.

Nou ja, morrege verder...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 01 mrt 2019 21:57 door PE9ZZ.

Gemaakt door Kunena