Reparatie en Restauratie tip's
Erres KY518M(aritiem) take2
19 sep 2018 17:12 #73450
door frans1952
Beantwoord door frans1952 in topic Erres KY518M(aritiem) take2
Die 2 gele condensatoren van hierboven zijn C16 en C17. C16 vervangen tussen massa en S5, is ok MG speelt. C17 van 40 nF vast gesoldeerd tussen massa en S15/19, waar ik denk dat hij zat omdat er soldeersel zat met geen andere verbindingen. Maar MG stopt er mee, dus maar weer losgemaakt!!!
Lijkt er op dat al die gele jongens er uit moeten.
Frans
Lijkt er op dat al die gele jongens er uit moeten.
Frans
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 sep 2018 17:08 - 19 sep 2018 17:09 #73449
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Erres KY518M(aritiem) take2
Die met was/paraffine overdekte condensatoren zijn extreem slecht. Lekstroom van 1mA bij 90v (voor een 250v condensator) heb ik zelfs eens gemeten. Die kun je zelfs niet laten zitten in plekken waar een beetje lekstroom niet meteen voor problemen zorgt. Allemaal vervangen.
Die plastic Hunts condensatoren zijn ook papiercondensatoren en bij voorbaat verdacht. Ik heb er ooit een paar doorgemeten en ook die waren lek. Maar minder extreem dan de was-papiercondensatoren.
Vergeet het meten van capaciteit, je moet echt lekstroom meten bij minimaal de helft van de werkspanning. Koop bijvoorbeeld een 500v megger met slinger. Daar test ik alle condenstoren mee. Geeft (bij minder hard slingeren) ook een prima indicatie voor 250 en 400v condensatoren. Alle condensatoren die een DC weerstand hebben van minder dan 20Mohm gaan er uit als ik het toestel regelmatig wil gebruiken.
Om het in perspectief te zetten: Een kunststofcondensator zal honderden Mohms tot enkele Gohms lekweerstand hebben.
Die plastic Hunts condensatoren zijn ook papiercondensatoren en bij voorbaat verdacht. Ik heb er ooit een paar doorgemeten en ook die waren lek. Maar minder extreem dan de was-papiercondensatoren.
Vergeet het meten van capaciteit, je moet echt lekstroom meten bij minimaal de helft van de werkspanning. Koop bijvoorbeeld een 500v megger met slinger. Daar test ik alle condenstoren mee. Geeft (bij minder hard slingeren) ook een prima indicatie voor 250 en 400v condensatoren. Alle condensatoren die een DC weerstand hebben van minder dan 20Mohm gaan er uit als ik het toestel regelmatig wil gebruiken.
Om het in perspectief te zetten: Een kunststofcondensator zal honderden Mohms tot enkele Gohms lekweerstand hebben.
.
Laatst bewerkt 19 sep 2018 17:09 door Laurens.
19 sep 2018 06:58 #73448
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Erres KY518M(aritiem) take2
Oh, die Britse gele knollen zullen best hun waarde nog wel hebben maar ook enorm lekken. Meet eens met je multimeter op weerstand (Ohm), dan zal je schrikken. Ik weet niet meer wat die C's bij mij hadden, tussen de 10k en 1M ofzo. Da's simpelweg kapot.
Tjerk, 9ZZ
18 sep 2018 21:37 #73447
door frans1952
hier de foto dan toch,
midden van de foto zitten twee gele condensatoren die aan de onderkant verbonden zijn en aan massa liggen de bovenste zit aan de LG spoel verbonden en de onderste ligt los. is me nog niet duidelijk waar die vastgemaakt dient te worden.
oook al luister ik zelden naar de LG wil het toch well werkend hebben Toch
.
mvg
Frans
midden van de foto zitten twee gele condensatoren die aan de onderkant verbonden zijn en aan massa liggen de bovenste zit aan de LG spoel verbonden en de onderste ligt los. is me nog niet duidelijk waar die vastgemaakt dient te worden.
oook al luister ik zelden naar de LG wil het toch well werkend hebben Toch

mvg
Frans
18 sep 2018 21:32 #73446
door frans1952
Hier de foto
18 sep 2018 21:30 #73445
door frans1952
Goedenavond hier een update,
C50 koppelcond. uitgewisseld, de oude Hunts had nog de goede waarde. (volgens de multimeter) Nu beide koppelcond. C43 en C50 gewisseld.
C52 gewisseld, Hunts cond had een iets lagere waarde.
Twee 10nF teerknollen gewisseld. C55 en C42.
C39 gewisseld 50nF voor de Hunts 100nF.
Radio een paar uur laten draaien op de MG en Brussel kwam prima door.
Vanavond de 3 korte golven met een 20m draad door de tuin uitgeprobeerd en die lijken alle drie prima te werken. wel veel gepiep in de buurt van zenders die doorkomen. Is dat normaal?
De MG is prima, komt niet veel op door maar brussel kwam loud en clear door. Aan de Mg spoelen was wel gesleuteld, was verwijders en aan de schroefjes gedraaid. Laten we zo, MG gebruiken we niet meer.
De LG kwam heeeeel zacht door maar Luxemburg BBC en Brussel was net te horen. Eens heel goed alle draadjes gevolgd en zo goed als het in de kleine ruimte mogelijk was de schakelaars (7) schoongemaakt. Toen vond ik een gele cond los aan een kant. Heb nog niet uitgevogeld waar die vastgemaakt dient te worden.
Zal een foto posten.
Wacht nog op een 24 microF cond. voor C54.
Morgen de platenspeler ingang proberen maar ik verwacht dat die goed werkt.
Zal eens kijken in de doos of ik nog een ECH42 en EBF80 heb om uit te wisselen.
mvg
Frans
C50 koppelcond. uitgewisseld, de oude Hunts had nog de goede waarde. (volgens de multimeter) Nu beide koppelcond. C43 en C50 gewisseld.
C52 gewisseld, Hunts cond had een iets lagere waarde.
Twee 10nF teerknollen gewisseld. C55 en C42.
C39 gewisseld 50nF voor de Hunts 100nF.
Radio een paar uur laten draaien op de MG en Brussel kwam prima door.
Vanavond de 3 korte golven met een 20m draad door de tuin uitgeprobeerd en die lijken alle drie prima te werken. wel veel gepiep in de buurt van zenders die doorkomen. Is dat normaal?
De MG is prima, komt niet veel op door maar brussel kwam loud en clear door. Aan de Mg spoelen was wel gesleuteld, was verwijders en aan de schroefjes gedraaid. Laten we zo, MG gebruiken we niet meer.
De LG kwam heeeeel zacht door maar Luxemburg BBC en Brussel was net te horen. Eens heel goed alle draadjes gevolgd en zo goed als het in de kleine ruimte mogelijk was de schakelaars (7) schoongemaakt. Toen vond ik een gele cond los aan een kant. Heb nog niet uitgevogeld waar die vastgemaakt dient te worden.
Zal een foto posten.
Wacht nog op een 24 microF cond. voor C54.
Morgen de platenspeler ingang proberen maar ik verwacht dat die goed werkt.
Zal eens kijken in de doos of ik nog een ECH42 en EBF80 heb om uit te wisselen.
mvg
Frans