Reparatie en Restauratie tip's
Philips 215A
25 apr 2016 00:24 #60467
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Philips 215A
Huub,
Dat is het dessin van 78 jaar geleden, Mooi en bijzonder.
En de verticale montage, die pas veel later bij TV's werd
toegepast, was ook bijzonder.
Al met al een bijzondere radio, die Hans in zijn volle
glorie heeft doen herleven.
Kostte 3 maanden, van de straat af zijn, maar nu heeft
Hans daar ook een heel bijzondere en mooie radio voor terug.
Cees.
Dat is het dessin van 78 jaar geleden, Mooi en bijzonder.
En de verticale montage, die pas veel later bij TV's werd
toegepast, was ook bijzonder.
Al met al een bijzondere radio, die Hans in zijn volle
glorie heeft doen herleven.
Kostte 3 maanden, van de straat af zijn, maar nu heeft
Hans daar ook een heel bijzondere en mooie radio voor terug.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 apr 2016 21:09 #60459
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Philips 215A
Leuke radio
Ja zou haast denken het van voren anzicht
Dat het de eerste stereo radio van de wereld is .
Huub
Ja zou haast denken het van voren anzicht
Dat het de eerste stereo radio van de wereld is .
Huub
24 apr 2016 20:02 #60457
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Philips 215A
Zeer mooi eind resultaat en het goudnevelen is je goed afgegaan. Kortom het geheel is top. :thumbsup:
Henk van 't Kruis
24 apr 2016 17:57 #60451
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic in de wandelgangen
Eindelijk is de radio helemaal klaar. Ik ben er er ongeveer 3 maanden mee bezig geweest (niet aan een stuk natuurlijk) maar nooit eerder heb ik zoveel werk aan een oude radio gehad als deze.
Als ik van tevoren had geweten dat er zoveel aan moest gebeuren was ik er misschien niet aan begonnen, maar achteraf ben ik blij dat ik het wel heb gedaan. Dit Philips model uit 1938 kom je niet dagelijks tegen omdat de radio niet voor de vaderlandse markt werd gemaakt maar voor export naar o.a. Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Zweden. Mijn toestel is in Eindhoven gemaakt voor de verkoop in Zweden.
Nu het chassis weer in de kast zit zie je dat het chassis niet zoals gewoonlijk, maar verticaal tegen de luidsprekerplank gemonteerd is.
Het luidsprekerdoek komt bij BD&Co vandaan, maar omdat ik niet helemaal tevreden was over de kleur heb ik het doek, nadat het op de luidsprekerplank was gelijmd, twee keer met spuitlak in de kleur Antiek Gold geneveld, wat een heel bijzonder effect geeft.
Tot slot het eindresultaat..... alleen moet het creme biesje op de afstemknop nog worden ingevuld en en een van de leren riempjes van de achterwand worden nagemaakt. En dan is de radio na 3 maanden eindelijk weer zoals hij 78 jaar geleden was.
Met vriendelijke groet, Hans
Als ik van tevoren had geweten dat er zoveel aan moest gebeuren was ik er misschien niet aan begonnen, maar achteraf ben ik blij dat ik het wel heb gedaan. Dit Philips model uit 1938 kom je niet dagelijks tegen omdat de radio niet voor de vaderlandse markt werd gemaakt maar voor export naar o.a. Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Zweden. Mijn toestel is in Eindhoven gemaakt voor de verkoop in Zweden.
Nu het chassis weer in de kast zit zie je dat het chassis niet zoals gewoonlijk, maar verticaal tegen de luidsprekerplank gemonteerd is.
Het luidsprekerdoek komt bij BD&Co vandaan, maar omdat ik niet helemaal tevreden was over de kleur heb ik het doek, nadat het op de luidsprekerplank was gelijmd, twee keer met spuitlak in de kleur Antiek Gold geneveld, wat een heel bijzonder effect geeft.
Tot slot het eindresultaat..... alleen moet het creme biesje op de afstemknop nog worden ingevuld en en een van de leren riempjes van de achterwand worden nagemaakt. En dan is de radio na 3 maanden eindelijk weer zoals hij 78 jaar geleden was.
Met vriendelijke groet, Hans
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
20 apr 2016 20:48 #60395
door Daan2810
Daan2810
Beantwoord door Daan2810 in topic in de wandelgangen
leuke opmerking hans en hoop dat hij mooi word dat gaat jou wel lukken dat weet k zeker de volgende radio doe ik zelf en als het weer warmer word kan ik weer gaan lakken
Daan2810
20 apr 2016 20:38 - 20 apr 2016 20:39 #60394
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic in de wandelgangen
Hoi Daan,
Inmiddels is jouw chassis weer helemaal in orde en zoals Cees al schreef hoef je niet echt meetapparatuur te hebben om een dergelijke oude radio uit 1938 af te regelen. Natuurlijk bereik je met meetapparatuur de volle 100%, maar je kunt ook met 95% tevreden zijn. Het enige minpuntje van jouw chassis is een zwakke ABL1 buis........ Met een nieuwe ABL1 speelt de radio prima maar jouw eindbuis is helaas gewoon versleten en wordt het zoeken naar een bruikbare lamp voor jouw 215A.
En verder ga ik de op diverse plekken gescheurde kast repareren met 2-componentenlijm en wordt jouw kast daarna gewoon weer hartstikke mooi Daan. Net zo mooi als we ooit eens met jouw Philips 521A hebben gedaan.
En ..... de volgende oude radio ga je zelf restaureren, want zo meteen heb je het voorbeeld hoe het kan worden, maar is het gewoon veel leuker om zoiets ook zelf eens te gaan doen. Daan, ik kan het waarderen dat iemand van 16 zoveel plezier beleeft aan deze hobby. En je volgt ook de NVHR radiocursus in Ede onder begeleiding van Jacques Hermans, een oude rot in het vak. Het doet mij goed dat er nog jongelui zijn die zo veel plezier beleven aan de oude radiohobby en de buizentechniek.
Groeten , Hans
Inmiddels is jouw chassis weer helemaal in orde en zoals Cees al schreef hoef je niet echt meetapparatuur te hebben om een dergelijke oude radio uit 1938 af te regelen. Natuurlijk bereik je met meetapparatuur de volle 100%, maar je kunt ook met 95% tevreden zijn. Het enige minpuntje van jouw chassis is een zwakke ABL1 buis........ Met een nieuwe ABL1 speelt de radio prima maar jouw eindbuis is helaas gewoon versleten en wordt het zoeken naar een bruikbare lamp voor jouw 215A.
En verder ga ik de op diverse plekken gescheurde kast repareren met 2-componentenlijm en wordt jouw kast daarna gewoon weer hartstikke mooi Daan. Net zo mooi als we ooit eens met jouw Philips 521A hebben gedaan.
En ..... de volgende oude radio ga je zelf restaureren, want zo meteen heb je het voorbeeld hoe het kan worden, maar is het gewoon veel leuker om zoiets ook zelf eens te gaan doen. Daan, ik kan het waarderen dat iemand van 16 zoveel plezier beleeft aan deze hobby. En je volgt ook de NVHR radiocursus in Ede onder begeleiding van Jacques Hermans, een oude rot in het vak. Het doet mij goed dat er nog jongelui zijn die zo veel plezier beleven aan de oude radiohobby en de buizentechniek.
Groeten , Hans
Laatst bewerkt 20 apr 2016 20:39 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: hkruis