Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips 215A

Meer
17 apr 2016 18:40 - 17 apr 2016 18:43 #60322 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic in de wandelgangen
Cees, de roestoplosser van HG werkt idd perfect. Wat ook goed gaat is snel-ontkalker van bijvoorbeeld Dubro. Met de 215A radio ben ik nog niet dichter bij de oplossing gekomen. Daarom heb ik de afgelopen NVHR beurs in Driebergen een 215A met een slechte kast, maar met een erg mooi chassis over kunnen nemen van Maarten Gudde.
Na het vervangen van een van de voedingdselco's en de AZ1 gelijkrichtbuis speelde dat chassis prima. De AZ1 maakte namelijk volle sluiting en gelukkig was ik er op tijd bij, want anders had het een voedingstrafo gekost.....
Het mooie van het spelende chassis in oorspronkelijke staat is dat ik nu de beide radio's met elkaar kan vergelijken:

Alleen kwam er dit weekend niet veel van door andere noodzakelijke bezigheden. Dus binnenkort meer.

Groeten, Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 17 apr 2016 18:43 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 apr 2016 00:53 #60259 door Cees
Beantwoord door Cees in topic in de wandelgangen
Hans, dat heb je weer netjes ontroest.
Zelf gebruik ik in erge gevallen wel eens een ontroest
middel van HG.
Cees.

Meer
11 apr 2016 20:45 - 11 apr 2016 21:02 #60244 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic in de wandelgangen
@ Bert,
Op zich is met een goede uitleg door iemand die er verstand van heeft, een oscilloscoop wel te begrijpen. En zeker nu ik er zelf een tot mijn beschikking heb en er dagelijks een uurtje mee kan stoeien worden begrippen als Volt/cm, tijdsbasis, triggeren en Var Sweep nog meer van dergelijke kreten al snel duidelijk. Alleen heb ik inmiddels gemerkt dat je donders goed moet weten wat je meet. Het is toch net even anders dan het meten met een universeelmeter. Maar ach, verstand komt met de jaren ........

@ Lampje,
Met een Kärcher had ik hem vast wel zo schoon gekregen, maar dat heb ik liever niet zo gedaan. Er zijn mensen op het forum die met ovenreiniger een vuil chassis te lijf gaan en het afspoelen onder de douche. Maar ik heb zoiets van: elektronica en water gaat niet zo goed samen, maar ik kan dat mis hebben natuurlijk......

Dit chassis was vuil, vet en stoffig. Het leek wel of de radio jarenlang in een café had gestaan , dus heb ik eerst maar de ergste stoflaag en vuilresten er met perslucht voorzichtig van verwijderd. Gelukkig was het chassis niet door roest aangetast, want dan was ik niet eens aan de restauratie begonnen, maar vet en stof en nicotine aanslag krijg je met allerlei middeltjes weer brandschoon en blijft er na behandeling een als nieuw glanzend chassis over.
En na het wegblazen van de stoflaag en het behandelen met een tandenborstel met wasbenzine (voor de vettigheid) en spiritus (voor de nicotine) en WD40 voor het gangbaar maken van de vastzittende afstemcondensator en golflengte schakelaars heb ik alle achtergebleven vloeistoffen weggeblazen met perslucht en zag het chassis er weer toonbaar uit.
Tot zover het schoonmaken van het chassis. Het elektrisch in orde maken volgt in een later stadium.

Het chassis van de Philips 215A is in tegenstelling tot de meeste Philips radio;s verticaal tegen de houten frontplaat gemonteerd, waar ook de luidspreker is bevestigd. Zie ook de volgende fotoreportage van een radio hobbyist uit Polen
plus.google.com/photos/10394550197441158...03945501974411581977

En zo kom je steeds meer te weten over deze Philips die nooit in Nederland is geleverd, maar in veel gevallen wel in Endhoven is gebouwd voor export naar Europa. Bij deze alvast wat foto's over het herstel van de frontplank en en het ontroesten van de vele ijzeren onderdelen aan de radio en van de luidspreker. Sommige onderdelen waren namelijk wel door roest aangetast.

En ziet het er nu zo uit na stralen en spuiten :

Morgen meer, wordt vervolgd, groeten Hans
Bijlagen:
Laatst bewerkt 11 apr 2016 21:02 door Johannes.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, admin

Meer
11 apr 2016 14:32 #60238 door lampje
Beantwoord door lampje in topic in de wandelgangen
Ongelooflijk,hoe heb je hem zo schoon gekregen,met de Karcher???
We volgen op de voet,die moet weer gaan spelen!
groet Lampje.

Meer
11 apr 2016 01:23 #60231 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic in de wandelgangen
Cees,
Het zal Hans met behulp van een scoop en je bijdrage met een stuk uitleg vast lukken.

Mvg.
Bert
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Meer
11 apr 2016 00:57 #60230 door Cees
Beantwoord door Cees in topic in de wandelgangen
Bert,
Johannes heeft nu al zichtbaar een mooi resultaat bereikt!
En het gaat zeker goed komen met die radio.
Met b.h.v zijn nieuwe meet apparaat de scoop kan Hans
het signaal helemaal van af het begin tot de L spr helemaal
volgen en zichtbaar maken.
Oscillator, MF en vervolgens de detector.
Als de detector niet werkt, zie je alleen de gemoduleerde
draag golf. Je hoort dan geen geluid uit de L spr om dat de
positieve helft en de negatieve helft van de draag golf er
beiden door komen en die staan met elkaar in tegen fase
en heffen elkaar dus op.
Werkt de detector goed, dan "knipt"de detector a.h.w
de negatieve helft van de draag golf er af en voert die af
naar de massa.
Achter de detector zit dan een filter, vaak bij AM alleen een C.
Die de positieve HF golven, afvlakt en zo blijft dan het LF
audio signaal over, dat versterkt word tot het geschikt is om
een luidspreker geluid te laten geven.
Leuk om dat allemaal zichtbaar te maken op het scherm van de
scoop. Zo ga je de werking van de verschillende gedeelten
in de radio begrijpen om dat je de werking zichtbaar maakt.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

Gemaakt door Kunena