Reparatie en Restauratie tip's
Rap Antenne
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
29 sep 2015 11:36 #55217
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Rap Antenne
Even een update .
Ik heb nu een oude voeding uit een buizenradio deze geeft 6,3Volt ( gloeispanning) en 80 volt
Ik ga vanavond verder met knutselen en als het goed is ben ik dan ook klaar ermee.
Als alles werkt bouw ik het in een metalen/aluminuium kastje en dan kan ik de antenne mooi gebruiken.
Ik heb vis het Radiomuseum gekeken naar welk type buis erin zit en heb even goed gekeken waar de spanningen moeten komen , ik heb eigenlijk geheel niets met dit soort priegelbuizen geef mij het grotere werk maar.
Gisteren eindelijk mijn 2 de Saba 31WL afkunnen maken was veel werk , condensatorblikken beide leeg gehaald en nieuw erin, ook de grote draadgewonden weerstand die onder het chassis zit met div aftakkingen was helemaal kapot ( apenhaar ) dus ik heb er netje nieuwe weerstanden in gemonteerd dus die speelt weer de sterren v d hemel
Ik heb nu een oude voeding uit een buizenradio deze geeft 6,3Volt ( gloeispanning) en 80 volt
Ik ga vanavond verder met knutselen en als het goed is ben ik dan ook klaar ermee.
Als alles werkt bouw ik het in een metalen/aluminuium kastje en dan kan ik de antenne mooi gebruiken.
Ik heb vis het Radiomuseum gekeken naar welk type buis erin zit en heb even goed gekeken waar de spanningen moeten komen , ik heb eigenlijk geheel niets met dit soort priegelbuizen geef mij het grotere werk maar.
Gisteren eindelijk mijn 2 de Saba 31WL afkunnen maken was veel werk , condensatorblikken beide leeg gehaald en nieuw erin, ook de grote draadgewonden weerstand die onder het chassis zit met div aftakkingen was helemaal kapot ( apenhaar ) dus ik heb er netje nieuwe weerstanden in gemonteerd dus die speelt weer de sterren v d hemel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 sep 2015 22:00 #55209
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Rap Antenne
@ Cees,
Als ik merk dat nog geen 5 min moeite is genomen ook maar minste even eigen onderzoek
en maar plat hier vragen neer plempt uit luiheid wordt ik altijd beetje kribbig, mijn fout.
I.d. geen vraag is te simpel natuurlijk maar beetje eigen initiatief..
Goed is gezocht naar uitsluitend merk en exacte type, tja kans is dan erg klein.
Als ik dit "RAP Raamantenne" in Google je rot in tik, legio voorbeelden!!
Dan nog een die geregeld met toestellen aan het stoeien is.
Als ik merk dat nog geen 5 min moeite is genomen ook maar minste even eigen onderzoek
en maar plat hier vragen neer plempt uit luiheid wordt ik altijd beetje kribbig, mijn fout.
I.d. geen vraag is te simpel natuurlijk maar beetje eigen initiatief..
Goed is gezocht naar uitsluitend merk en exacte type, tja kans is dan erg klein.
Als ik dit "RAP Raamantenne" in Google je rot in tik, legio voorbeelden!!
Dan nog een die geregeld met toestellen aan het stoeien is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom
28 sep 2015 15:00 #55206
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Rap Antenne
Ik heb een vergelijkbare antenne. Ik heb er een klein voedinkje voor de hoogspanning aan vastgezet. Ik heb een 12v-230v trafo toegepast met diode en elco. De hoogspanning zit dan ruim onder de 250v maar tests wezen uit dat de antenne al voldoende werkt op 100v anodespanning. Een 6v trafo had ik niet voor handen, een radiotrafo wordt weer zo groot.
Op deze manier hoef ik alleen maar 6,3v van een ontvanger af te tappen. Dat doe ik door 'm bijvoorbeeld op de schaalverlichting aan te sluiten. Als de trafo te heet wordt door de extra belasting, kan je nog het afstemoog of schaallampjes loskoppelen. Als ik 'm voor U- of transistorontvangers gebruik, heb ik een 12v trafo met een flinke voorschakelweerstand om voor de 6,3v wissel te zorgen. Niet zo'n nette oplossing, werkt verder wel prima.
Op deze manier hoef ik alleen maar 6,3v van een ontvanger af te tappen. Dat doe ik door 'm bijvoorbeeld op de schaalverlichting aan te sluiten. Als de trafo te heet wordt door de extra belasting, kan je nog het afstemoog of schaallampjes loskoppelen. Als ik 'm voor U- of transistorontvangers gebruik, heb ik een 12v trafo met een flinke voorschakelweerstand om voor de 6,3v wissel te zorgen. Niet zo'n nette oplossing, werkt verder wel prima.
.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marc
- Jeroen Landman
- [Jeroen Landman]
-
- Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Minder
Meer
28 sep 2015 12:31 #55204
door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic Rap Antenne
Hallo Marc,
Er is niets spannends aan hoor.
Elke radio met 6,3 Volt buizen is bruikbaar.
En of die anodespanning nu 235 of 250 of 255 Volt is maakt ook niet zo veel uit.
Volgens mij kocht je zo'n antenne destijds met kabelsetje wat je zelf op de achterwand monteerde en op respectievelijk de gloeispanning en de gelijkgerichte hoogspanning soldeerde.
Als je een separate voeding wilt volstaat aanschaf van een slooptoestel waarvan je dan uitsluitend de voedingstransformator, gelijkrichtbuis of cel en de afvlakelco benut.
Het was een accessoire, er waren geen Franse radio's die de aansluitingen standaard op de achterzijde hadden.
Groet,
Jeroen
Er is niets spannends aan hoor.
Elke radio met 6,3 Volt buizen is bruikbaar.
En of die anodespanning nu 235 of 250 of 255 Volt is maakt ook niet zo veel uit.
Volgens mij kocht je zo'n antenne destijds met kabelsetje wat je zelf op de achterwand monteerde en op respectievelijk de gloeispanning en de gelijkgerichte hoogspanning soldeerde.
Als je een separate voeding wilt volstaat aanschaf van een slooptoestel waarvan je dan uitsluitend de voedingstransformator, gelijkrichtbuis of cel en de afvlakelco benut.
Het was een accessoire, er waren geen Franse radio's die de aansluitingen standaard op de achterzijde hadden.
Groet,
Jeroen
- Marc
- [Marc]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
28 sep 2015 11:54 #55202
door Marc
Beantwoord door Marc in topic Rap Antenne
Heren,
Idd ik ben soms iets te snel met vragen en zeggen
Maar wat ik nu bedoel is dat ik geen radio heb ( denk ik) waar deze antenne mee gevoed zal moeten worden dus nu is de vraag of iemand tegen vergoeding uiteraard een voeding kan en wil bouwen odat ik deze antenne gewoon kan gaan gebruiken .
Ik heb meer verstand van het grotere grove buizenwerk oa E452 en dat soort radio,s .
Wie ok wie kan mij hiermee helpen
Mvgr Marc
Idd ik ben soms iets te snel met vragen en zeggen
Maar wat ik nu bedoel is dat ik geen radio heb ( denk ik) waar deze antenne mee gevoed zal moeten worden dus nu is de vraag of iemand tegen vergoeding uiteraard een voeding kan en wil bouwen odat ik deze antenne gewoon kan gaan gebruiken .
Ik heb meer verstand van het grotere grove buizenwerk oa E452 en dat soort radio,s .
Wie ok wie kan mij hiermee helpen
Mvgr Marc
- Francois129
- [Francois129]
-
- Na de buizentoestellen ook vintage toestellen
28 sep 2015 09:07 #55198
door Francois129
Beantwoord door Francois129 in topic Rap Antenne
Beste Forummers,
De ITAX Universal wordt wel uit het net gevoed.
De Cellar antenne dan weer niet.
François
De ITAX Universal wordt wel uit het net gevoed.
De Cellar antenne dan weer niet.
François