Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Versterker Seeburg Channel

Meer
10 nov 2014 14:10 #47920 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Versterker Seeburg Channel
Hoi Peter.
Dat ziet er voor zover weer prima uit.
Goed idee die gereedschapsklem.

offtopic

Wat betreft het bonkerig klinken van de DS heb ik dezelfde ervaring, zelf loste ik dat op door de speakers niet vast tegen het klankbord te monteren door gebruik te maken van tussen ringen.
De goede naalden die weer verkrijgbaar zijn hebben we aan Stamann te danken.

www.jukebox-world.de/Tonnadeln/Fuer-Seeburg/Seeburg-Stereo.html

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 nov 2014 14:10 - 10 nov 2014 14:11 #47919 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Versterker Seeburg Channel
Toch weer een meevaller
Jij heb voorlopig tin genoeg .
Ja het ziet zoo allemaal beter uit jou werk .
Huub
Laatst bewerkt 10 nov 2014 14:11 door Huub.

Meer
10 nov 2014 13:04 - 10 nov 2014 13:52 #47916 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Versterker Seeburg Channel
En die bordjes zien er dan zo uit:

Commentaar overbodig lijkt me.

Na enig gevroed ziet het er alweer beter uit. De draden van de oude componenten lagen gewoon los in de lassen en kon je er zo uitvissen met een pincet. Was kennelijk te veel moeite.

De las rechtsboven is ook nog even opnieuw gesoldeerd.

En de tin die ik eruit gehaald heb voor dit ene bordje:

Het huidige soldeer mengt zich een beetje slecht met het toen gebruikte soldeer. Het bruine vloeimiddel dat in het oude soldeer zat zorgt dat de lassen er wat bruinig uitzien. In feite moet alles eerst voor het solderen goed schoongemaakt worden.
Ik probeer de lassen altijd zo veel mogelijk vrij van tin te maken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 10 nov 2014 13:52 door peter1952. Reden: Aanvullen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ben van der Kolk

Meer
10 nov 2014 11:38 #47913 door peter1952
Ondertussen is het eerste deel gereed. Is heel wat werk, de vervangende componenten weer lospeuteren, fatsoeneren, lassen zo goed mogelijk ontdoen van de oude tin enzovoort.

Eerst maar even weer twee plaatjes hoe het was:

Dit ziet er nu zo uit:

Toen kwamen de eindversterkers aan de beurt:

En dan de voeding, de kleinere elco's met weerstanden zijn nu op een draadsteun gemonteerd, wat een nette en stabiele montage mogelijk maakt.
Probleem leek nog de grote elco, maar na enig peinzen bood een gereedschapsklem uitkomst, die een stevige montage mogelijk maakte.

Nu nog de rechtopstaande montagebordjes en dan kan er getest worden.

De bedrading ziet er in Amerikaanse versterkers altijd heel rommelig uit.

Ik geef toe dat het gebruik van bekerelco's netter was geweest, maar helaas heb ik daar niet alleen zeggenschap over.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.

Meer
10 nov 2014 08:43 #47911 door peter1952
Die deuk in één van de trafo's komt door het geweld waarmee men de jukebox geopend heeft. Ook de smoorspoel die boven op het chassis is beschadigd, maar gelukkig is de wikkeling niet onderbroken.

De eigenaar wilde het zelf doen, met dit resultaat. Toen ik aanmerkingen maakte over het soldeerwerk, gaf hij als smoes op dat zijn bout niet heet genoeg werd.

Hij heeft in Amerika een onderdelenpakket besteld waar alle onderdelen in zitten voor een revisie. Zaten bijvoorbeeld geen draadsteunen in om de voedingselco's op te monteren. Ook zaten er condensatoren bij die niet eens vervangen behoefden te worden.

Ik ben zelf ook geen liefhebber van het geluid dat deze machines produceren. Ik vind zowiezo het geluid van de stereo machines van Seeburg achter blijven bij de mono machines zoals de 100R, 100J(L), V(L)200, enz.
Ik heb zelf een DS gehad, maar die klonk in een grote ruimte prima, maar thuis werd ik gek van het gebonk dat deze machine produceerde, zelfs met de bas op minimum.
Probleem bij deze machines is de naald, de Tonar naalden doen het niet goed in deze jukeboxen. Gelukkig worden er nu wel goede naalden gemaakt.

Het komt allemaal wel weer goed, maar je moet nu dubbel werk doen doordat je het geknoei van een ander eerst moet herstellen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Meer
10 nov 2014 01:01 #47901 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Versterker Seeburg Channel
Nog even een aanvulling.
Qua prestatie vind ik deze eerste Seeburg stereo versterker net als zijn opvolger welke in de Seeburg Q160 werd toegepast geen hoogstandje kroeg waardig wel maar meer niet wat mij betreft.
De voorgangers mono zoals in de V200, VL200 KD en 201 en de opvolgers stereo zoals in de AY en DS doen het wat mij betreft stukken beter
: bedtime

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena