Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Versterker Seeburg Channel

Meer
14 nov 2014 08:12 #47997 door Niels
Beantwoord door Niels in topic Versterker Seeburg Channel

Ouwe Schipper schreef :
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Wat heeft dit nu met academici te maken?

Niels

Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 nov 2014 21:51 #47996 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Versterker Seeburg Channel

Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
13 nov 2014 17:38 #47995 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Versterker Seeburg Channel
Bedankt allemaal weer voor de complimenten over mijn werk.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 nov 2014 23:00 #47980 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Versterker Seeburg Channel
Peter,
Ze kunnen over je lullen wat ze willen, je hebt weer een perfect stukje werk afgeleverd.
Petje af :thumbsup:

Mvg.
Bert

Meer
11 nov 2014 18:49 - 11 nov 2014 19:43 #47977 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Versterker Seeburg Channel

peter1952 schreef : Silicium torren werken niet goed in deze voorversterker. Heb ik al eens geprobeerd

Da's eigenlijk wel logisch omdat je de instelling en lekstroom zal moeten compenseren. Goed dat in het manual de meetwaarden van de 2N109's staan aangegeven.

Edit: volgens m'n torrenboek is 2N109 (en een heleboel andere) gelijk aan AC125, AC126 en AC151. Als je er toch silicium in wilt hebben (maar waarom zou je, die torren zijn inderdaad goed verkrijgbaar, ook niet afgeschuurd) moet je R104 en R107 aanpassen. R104 van 6.8k naar 5.6k en R107 van 20k naar 27k. Natte vinger. De collector van Q102 moet ongeveer op halve voedingsspanning uitkomen (-12.5 V).

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 11 nov 2014 19:43 door PE9ZZ. Reden: R104 en '7

Meer
11 nov 2014 18:40 #47976 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Versterker Seeburg Channel
Tjerk,

Ja dat wordt gedaan want stel je voor dat je het na gaat maken o.i.d. Bijvoorbeeld Hertz omvormers. Zijn hartstikke duur en het is een printje met goedkope onderdelen. Een afgeschuurd i.c. dat een LM324 blijkt te zijn (was ik in enkele minuten achter), wat torretjes die BC547 en BC557 waren en vier Power-FETS. Niks aan.

Transistors zijn wel van metaal, lijken op AC151. Met de verkrijgbaarheid van Germanium torren valt het wel mee: Ik had voor de grammofoon reparatiedagen AC187/188 nodig. De groothandel had ze in voorraad voor een fractie wat er normaliter gevraagd wordt.
Silicium torren werken niet goed in deze voorversterker. Heb ik al eens geprobeerd.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena