Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Zelf bouwen.

Meer
13 feb 2012 20:44 #14655 door freddy vercruyce
Beantwoord door freddy vercruyce in topic Re: Zelf bouwen.
hallo Nico Ik ga deze drie punten zeker onder de loep nemen.Van die condensator in serie met de antennekring daar was ik eigenlijk reeds verwonderd over dat deze niet opgenomen was in het schema.Dit schema is nl het opgetekende schema van een originele Ducretet.Spoelen eens ompolen en een negetieve voorspanning aanbrengen dat probeer ik ook eens.Ik laat je nog wat weten.In ieder geval bedankt voor je bereidwillige technische hulp.Ik zou het eigenlijk jammer vinden als je verschillende maanden aan iets werkt en er wat deftigs tracht van te maken, het dan niet echt de maximum resultaten geeft wat er uit te halen zijn.Heb nog een voeding waar ik een regelbare negatieve voorspanning kan geven van 0 tot 12 v.Ben benieuwd. Groetjes Freddy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 feb 2012 20:18 - 13 feb 2012 20:20 #14653 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelf bouwen.
Nou Freddy....
Ik weet niet of dat het eerste is waar ik naar zou kijken. Twee dingen zitten mij nogal dwars bij het schema dat je vertoont:
"Dan let je erop dat er geen (of zo min mogelijk) demping aan die kring parallel staat"
Ten eerste de koppeling tussen antenne en afstemkring, die vind ik véél te vast; daar zou ik in serie met de antenneleiding een condensator opnemen. De capaciteit daarvan kan liggen tussen 100 pF en 10 pF, moet je experimenteel vaststellen of een variabele voor kiezen.
Ten tweede de koppeling tussen afstemkring en eerste triode; zo geschakeld zal die triode de kring zwaar dempen. Rooster en gloeidraad zijn door de spoel heen voor gelijkstroom gekoppeld en zullen door het Edison- effect een kontinu geleidende diode vormen. Die eerste triode zul je op één of andere manier een negatieve voorspanning (2 volt is voldoende) op zijn rooster moeten geven. Dan werk je niet meer in het Vg/Ia gebied waar het rooster stroom trekt.
De koppeling tussen terugkoppelspoel en antennespoel is vast genoeg als je de boel tot genereren kunt brengen; mocht het geluid zwakker worden bij vastere koppeling dan moet je de bedrading van één der spoelen andersom aansluiten
Dat lijken mij de punten om je eerste aandacht aan te besteden. Voor de rest: CHAPEAU voor je creatie
Nico
Laatst bewerkt 13 feb 2012 20:20 door Ouwe Schipper.

Meer
13 feb 2012 10:54 - 13 feb 2012 10:56 #14647 door freddy vercruyce
De selectiviteit van een radio
Hangt in de eerste plaats af van de Q- factor van de afgestemde kring(en)
Het is dus zaak om erop toe te zien dat die kwaliteitsfactor zo hoog mogelijk wordt en blijft.
Je begint met een spoel waarvan de ohmse weerstand zo laag mogelijk moet zijn
Aan de kwaliteitsfactor van de afstemcondensator valt gewoonlijk niet veel te doen
Dan let je erop dat er geen (of zo min mogelijk) demping aan die kring parallel staat
En tot slot pas je "dempingsreductie" toe wat gewoonlijk meekoppeling of terugkoppeling wordt genoemd; daartoe dient de spoel die in serie staat met de anodeleiding van de tweede lamp. Die spoel moet variabel gekoppeld worden met de spoel in de antennekring. Maak je de koppeling tussen die spoelen te vast dan gaat het spul oscilleren; dat moet je vermijden

Nico
Hallo Nico dank voor jouw antwoord.Misschien moet ik maar eens litze draad gebruiken voor de afstemspoelen.De variokoppelaar die werk maar misschien moet ik eens een andere proberen.Heb nog een edison liggen een zogenaamde kogel variometer.De wikkelingen van de primaire en secundaire liggen daar veel dichter tegen elkander. Groeten Freddy
Laatst bewerkt 13 feb 2012 10:56 door freddy vercruyce.

Meer
13 feb 2012 00:34 #14644 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: Zelf bouwen.
Nico,

Ja, dat noemden ze vroeger: "de Mexicaanse hond".
Het heeft er ook wel erg veel van weg dat er een hond staat te huilen.
Vingers in de oren!
Honden gehuil moet worden vermeden, want dat kan ook in de naaste buurt
hoorbaar zijn in andere radio's die op AM staan.
De ontvanger word dan meer een zender.
Vr gr Cees.

Meer
12 feb 2012 21:52 #14643 door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelf bouwen.
De selectiviteit van een radio
Hangt in de eerste plaats af van de Q- factor van de afgestemde kring(en)
Het is dus zaak om erop toe te zien dat die kwaliteitsfactor zo hoog mogelijk wordt en blijft.
Je begint met een spoel waarvan de ohmse weerstand zo laag mogelijk moet zijn
Aan de kwaliteitsfactor van de afstemcondensator valt gewoonlijk niet veel te doen
Dan let je erop dat er geen (of zo min mogelijk) demping aan die kring parallel staat
En tot slot pas je "dempingsreductie" toe wat gewoonlijk meekoppeling of terugkoppeling wordt genoemd; daartoe dient de spoel die in serie staat met de anodeleiding van de tweede lamp. Die spoel moet variabel gekoppeld worden met de spoel in de antennekring. Maak je de koppeling tussen die spoelen te vast dan gaat het spul oscilleren; dat moet je vermijden
Nico

Meer
12 feb 2012 20:58 - 12 feb 2012 21:00 #14642 door freddy vercruyce
iemand een idee hoe ik de radio selectiever kan maken? Groeten Freddy
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 feb 2012 21:00 door freddy vercruyce.

Gemaakt door Kunena