Reparatie en Restauratie tip's
Zelf bouwen.
Minder
Meer
15 feb 2012 13:18 - 15 feb 2012 13:20 #14678
door Ouwe Schipper
Beantwoord door Ouwe Schipper in topic Re: Zelf bouwen.
eerste plaatsing ging fout
Laatst bewerkt 15 feb 2012 13:20 door Ouwe Schipper.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
14 feb 2012 13:36 #14663
door freddy vercruyce
Beantwoord door freddy vercruyce in topic Re: Zelf bouwen.
Die weerstand kwam tussen gloeidraad en aarde; de minpool van de gloeistroom- accu werd ook aan aarde gelegd. Zo kwam de gloeidraad in z'n geheel gemiddeld positief tov aarde en dus ook tov het rooster. Resultaat: net voldoende negatieve voorspanning op het rooster
Ja stom de plaats waar ik de batterij tekende.Een ordinaire sluiting.:duh:
Ja stom de plaats waar ik de batterij tekende.Een ordinaire sluiting.:duh:
Minder
Meer
14 feb 2012 13:34 #14662
door freddy vercruyce
Die weerstand kwam tussen gloeidraad en aarde; de minpool van de gloeistroom- accu werd ook aan aarde gelegd. Zo kwam de gloeidraad in z'n geheel gemiddeld positief tov aarde en dus ook tov het rooster. Resultaat: net voldoende negatieve voorspanning op het rooster
Ja stom de plaats waar ik de batterij tekende.Een ordinaire sluiting.
Ja stom de plaats waar ik de batterij tekende.Een ordinaire sluiting.
Minder
Meer
13 feb 2012 22:01 - 13 feb 2012 22:02 #14658
door Ouwe Schipper
Merkwaardig Freddy
Zo geschakeld wordt die batterij toch kortgesloten door de spoelen? Kijk nog even op mijn eerdere posting
Nico
PS nu ga ik onder de wol
Zo geschakeld wordt die batterij toch kortgesloten door de spoelen? Kijk nog even op mijn eerdere posting
Nico
PS nu ga ik onder de wol
Laatst bewerkt 13 feb 2012 22:02 door Ouwe Schipper.
Minder
Meer
13 feb 2012 21:58 - 13 feb 2012 22:03 #14657
door freddy vercruyce
Hallo Nico Ik heb dit inderdaad reeds gezien bij een radio uit deze tijd welke ik kreeg van een klant.Het is een zelfbouw radio en ik kwam daar achter door het schema van deze radio op te tekenen.Nu is het wel zo dat de originele Ducretet dit misschien niet aan boord had (in ieder geval nog niet gezien )omdat deze waarschijnlijk bedoelt waren om enkel een sterke zender te ontvangen die niet zo ver af gelegen was.In ieder geval bij de hele eerste ontvangers.In mijn Vitus daarentegen zit die antenne C er wel in en ook nog eentje over de ls aansluiting.In ieder geval ga ik dit een dezer dagen toch eens uit proberen.We worden zo elke dag wat wijzer.Werk is er nog genoeg aan de winkel vooraleer dit projekt afgewerkt zal zijn.Schat nog een maand of twee en dan...........Dat gaat alles uit elkander en maak ik de twee voorplaten uit nieuw eboniet welke ik nog liggen heb.Nu zijn het recuperatie platen welke voorheen helemaal doorboord waren.In den beginne nam ik daar genoegen mee maar uiteindelijk wil ik alles 100% piccobello.De bovenplaat is reeds van een maagdelijke plaat eboniet gemaakt maar dat was waarschijnlijk reeds iedereen opgevallen.Ben momenteel bezig om alle opschrift plaatjes te maken uit messing plaatjes welke allemaal uitgezaagd worden(a la main )Mijn hobby is arbeids intensief genoeg. Groetjes
Laatst bewerkt 13 feb 2012 22:03 door freddy vercruyce.
Minder
Meer
13 feb 2012 21:35 - 13 feb 2012 21:58 #14656
door Ouwe Schipper
In die jaren '20
Met zijn "lampen" die allemaal direkt verhit werden zodat àlle kathoden aan aarde lagen
Was het gewoonte om voor de diverse negatieve roosterspanningen een aparte batterij te gebruiken. Die kon bestaan uit 12 celletjes à 1,5 volt in serie, met een aftakking op èlk celletje. De eindbuis kreeg de meeste negatieve voorspanning. Zo'n batterij had theoretisch het eeuwige leven omdat hij alleen maar spanning hoefde te leveren en geen stroom
Maar wat in die tijd heel vaak gedaan werd:
Een triode is eigenlijk ongeschikt voor HF voorversterking. Om de neiging tot oscilleren te bedwingen werd in serie met de gloeidraad een regelbare weerstand geschakeld. Daarmee werd de emissie van die lamp verminderd en zodoende ook de versterking. Die weerstand kwam tussen gloeidraad en aarde; de minpool van de gloeistroom- accu werd ook aan aarde gelegd. Zo kwam de gloeidraad in z'n geheel gemiddeld positief tov aarde en dus ook tov het rooster. Resultaat: net voldoende negatieve voorspanning op het rooster
Je eindlamp krijgt in deze schakeling dus ook echt onvoldoende negatieve roosterspanning. Die variabele weerstand rechts onderin het schema zal toch net iets ànders geschakeld dienen te worden. Zo gauw ik er tijd voor heb zal ik wat voorbeelden van schakelingen kopiëren uit "het nieuwe handboek der Radiotechiek" waar dit alles aan de orde komt.
N.
Met zijn "lampen" die allemaal direkt verhit werden zodat àlle kathoden aan aarde lagen
Was het gewoonte om voor de diverse negatieve roosterspanningen een aparte batterij te gebruiken. Die kon bestaan uit 12 celletjes à 1,5 volt in serie, met een aftakking op èlk celletje. De eindbuis kreeg de meeste negatieve voorspanning. Zo'n batterij had theoretisch het eeuwige leven omdat hij alleen maar spanning hoefde te leveren en geen stroom
Maar wat in die tijd heel vaak gedaan werd:
Een triode is eigenlijk ongeschikt voor HF voorversterking. Om de neiging tot oscilleren te bedwingen werd in serie met de gloeidraad een regelbare weerstand geschakeld. Daarmee werd de emissie van die lamp verminderd en zodoende ook de versterking. Die weerstand kwam tussen gloeidraad en aarde; de minpool van de gloeistroom- accu werd ook aan aarde gelegd. Zo kwam de gloeidraad in z'n geheel gemiddeld positief tov aarde en dus ook tov het rooster. Resultaat: net voldoende negatieve voorspanning op het rooster
Je eindlamp krijgt in deze schakeling dus ook echt onvoldoende negatieve roosterspanning. Die variabele weerstand rechts onderin het schema zal toch net iets ànders geschakeld dienen te worden. Zo gauw ik er tijd voor heb zal ik wat voorbeelden van schakelingen kopiëren uit "het nieuwe handboek der Radiotechiek" waar dit alles aan de orde komt.
N.
Laatst bewerkt 13 feb 2012 21:58 door Ouwe Schipper.