Skip to main content

Beomaster 1400M restoratie of upgrade?

Meer
24 jan 2019 21:18 #75782 door PE9ZZ
Tering, wat is dit ding een drama zeg! Je kan nergens bij, het is een dradenbende, zenerdiodes breken af omdat ze imbeciel zijn gemonteerd... Ben nu bezig om het stereolampje te vervangen door een groen LEDje. Dat is nogal een uitdaging want, zoals gezegd, je kan nergens bij! Ik ben nu twee uur aan het kutten geweest en het zit er NOG niet in! Ben benieuwd of de stereodecoder het doet want om die af te regelen/te fixen is een speciale adapter benodigd... Sheesh!

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 jan 2019 13:38 #75639 door PE9ZZ
Die tuner is op zich prima. De antenneplug is iets vaag DIN-achtigs, met twee pennetjes. Totaal geen afscherming. Wil ik een BNC voor gaan inzetten. Het is geen Belling-Lee aka IEC coaxplug.

Qua schakelaars weet ik geeneens wat erin zit want ik kan er niet bij. Moet dit nog onderzoeken.

Tjerk, 9ZZ

Meer
21 jan 2019 09:50 #75634 door Cees PA1DBA
@Tjerk,
Begrijp dat je tunerblik weer gevoelig werkt?
is het antenne chassis deel zo'n zwarte belling-lee ?
kan er een plug voor je bij zoeken.
Stofdichte schadow- schakelaars zijn een crime om er wat spritz in te smijten..

Cees- pa1dba

Meer
20 jan 2019 22:27 - 20 jan 2019 22:31 #75629 door PE9ZZ
Alweer een stuk verder gekomen. Die meter heeft me veel hoofdbrekens bezorgd maar speelt nu weer prima. FM is nu ook afgeregeld. De schaal klopt vrij aardig. Lichtbak liep nu vast aan de andere (linker-) kant. Problematisch is de overbrenging voor het vliegwiel. Omdat de tandwielen niet goed in elkaar grijpen (grote tandwiel is iets te klein) komt de afstemknop soms vast te zitten. Helaas kon ik de juiste maat (41 of 42 tandjes) niet vinden. De as van het vliegwiel verplaatsen is misschien nog een optie maar dan moet ik een nieuw lager maken van een stukje blik.

TODO: stereolampje en -decoder, nog wat minimaal werk aan de kast. De schakelaars zijn erg krakerig maar bijkomen ho maar. Denk toch aan wat Jelt hoewel dat natuurlijk maar tijdelijk is.

Oh ja, ik word GEK van die antennepluggen! Het is DIN maar dan voor 75 ohm! M'n plugje wat ik na lang zoeken vond past dus niet. Misschien moet ik die plug eruit slopen en een BNC erin monteren. Maar ja, daar gaat je originaliteit...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 20 jan 2019 22:31 door PE9ZZ.

Meer
18 jan 2019 09:02 #75592 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Beomaster 1400 restoratie of upgrade?
Typisch. Van die lichtbak waren alleen de houdertjes die over de geleiders schuiven afgebroken. Nu zitten er pijpjes op en dat gaat eigenlijk erg goed. Zeker met die laatste aanpassing, met die folie. Het is inderdaad een erg compact ding en ja, er zitten draadbomen in. Maar daardoor is-ie erg moeilijk te servicen omdat je nergens bijkan en effe openklappen is geen optie.

Van 't weekend verder met de aftemmeter (Radikator?!?). Het vervangende mechaniek past niet (te hoog) dus moet het kapje worden verkloot...

Tjerk, 9ZZ

Meer
17 jan 2019 23:21 #75589 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Beomaster 1400 restoratie of upgrade?
Ik heb ooit deze receiver gehad, ca 35 jaar geleden gekocht in Beverwijk.
Ik wilde wel eens iets van B&O hebben.

Thuis mee aan de gang gegaan.
Het ding speelde wel volledig maar alles wat te bedienen was of moest bewegen viel van ellende uit elkaar.
Zeker het vierkantje( zenderzoeker) was echt helemaal verpulverd.
Ok de schuifjes van damast braken spontaan af omdat het bedienen wat zwaarder ging.
Verder is het wel een heel mooi klein modelletje.
Ik had overigens de grijze uitvoering, bouwjaar 69.
Ik meen dat er ook een zwarte uitvoering was, die zou wat beter in elkaar kunnen zitten.
Overigens is de opbouw van de elektronica heel mooi gedaan.
Naar ik meen zitten er zelfs draadbomen in.

Groet Frank

Gemaakt door Kunena