Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Merkloze??Lenco

Meer
11 jun 2024 14:01 #99625 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Merkloze??Lenco
Mooi gemaakt Dirk !
Door de ECC83 kon je een 'echte" toonregeling creëren
Gezien de Lenco platenspeler zal het een versterker en koffer bouwsel van Rema uit Amsterdam geweest kunnen zijn, dat deden meer importeurs.
Acoustical met Triotrack, en Tempofoon met Dual ?
Hapé verkocht ook losse armpjes met een imitatie Ronette kristal element.
Die gaven best een hoge uitgangspanning, genoeg voor een AL4 op kamersterkte.

Cees- pa1dba

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 jun 2024 12:17 - 11 jun 2024 12:27 #99624 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Merkloze??Lenco
Hoi Dirk,

Vakwerk met de versterker en pick up!
Je ziet amper dat je het goeddeels zelf opgebouwd hebt.
En wat de kleine uitgang betreft, die kunnen evenzo goed klinken als een grotere.
Ik heb verschillende radio’s gehoord met hele kleine uitgangetjes die het verassend goed deden!
Hoeft ook niet tot 30 Hz laag te gaan.
Heb zo’n soort versterkertje in mijn tienertijd ook gebouwd, was toen het “vlot muziekversterkertje”.
Het gaf best veel vermogen en de uitgang was zo’n Philips universeel ding uit de A9999 serie.
Ging een stukje harder dan het Avafort versterkertje wat ik daarvoor had gebouwd, vooral de bas was forser!
Onderdelen allemaal uit de sloop van radio’s en TV’s, mooie tijd!

Wel raar dat er origineel slechts een enkele eindbuis inzet terwijl er toch ruimte is voor een echte versterker en dat dan bij de dansette( grote kist) ook zo is!

Mvg Frank 
Laatst bewerkt 11 jun 2024 12:27 door Franc.

Meer
10 jun 2024 19:27 #99623 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Merkloze??Lenco
Ziet verders toch wel goed en redelijk uit
tja element en naald moet ook goed zijn
maar dat zal ook wel te doen zijn ..
denk dat het een Peerles LS is .?
ook van amroh
huub

Meer
10 jun 2024 18:28 #99622 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Merkloze??Lenco
Dat ziet er allemaal netjes uit, een keurig chassistje! Ik herken het als de UN-40 variant uit Radio Bulletin en het boekje “Het ontwerpen van versterkers”. Dat was mijn eerste echt goede versterker, jarenlang plezier van gehad. Ik had hem gebouwd met PC100N en U72N.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
10 jun 2024 18:11 #99621 door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Merkloze??Lenco
Ben weer bezig geweest, is toch geen weer om buiten te zitten.
De versterker is toch een Muiderkring ontwerp geworden met een ECC83 en een EL84
De gebruikte afvlakcondensator was toch niet zo goed als verwacht, dus dat moest een ander worden.
De gebruikte uitgangstrafo is misschien wat klein uitgevallen, maar dat is de gebruikte luidspreker ook.
Er komt boven verwachting evengoed nog behoorlijk wat geluid uit, welliswaar geen top hifi, maar kan ook nog aan het gebruikte element/naald liggen.
Het tussenwieltje heb ik geprobeerd nieuw te maken, wat aardig gelukt is.
Je moet er nog geen pianoconcert op afdraaien want dat klinkt wat vals.
Misschien de gebruikte mal nog eens controleren op zuiverheid, hij was tussendoor even uit de draaibank geweest voor controle.

Zo ziet het er nu inwendig uit

Motor met vernieuwd tussenwiel met eronder het malletje waar de polymeerkit in gespoten was.
De tijd zal het leren of dit materiaal ook na langere tijd goed blijft, en niet vervormd of te snel slijt. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952, Franc

Meer
05 jun 2024 22:01 #99614 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Merkloze??Lenco
De toonregeling lijkt wel wat op de Ronette toonregeling al zijn de potmeters wat raar aangesloten (of je hebt het verkeerd getekend). 
Zet er een ECL82 in en schakel de triode voor het penthode gedeelte. Dan heb je genoeg versterking, ook om een beetje tegenkoppeling toe te passen.
In het boek “Het ontwerpen van versterkers” staat een aardig ontwerpje aan het begin van het praktische deel. Of zoek in Radio Bulletin oktober 1959, blz. 728, de “Avafort” (is zelfde ontwerp).
Dit is een prima versterkertje voor dit doel.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena