HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Merkloze??Lenco
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 jun 2024 16:40 #99637
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Merkloze??Lenco
Brom blijft idd vaak een probleem.
Dat was ook de reden dat in de duette versterker ook de hogetonenpot werd gebruikt, ik heb er toen een aparte schakelaar voor gebruikt.
Was ook veiliger door de nogal beperkte ruimte tussen de uitgangs trafo's en de potmeters.
De brom hier maakte niets uit, om te testen ligt alles vrij op te werktafel.
Potmeter op minimum stand gaf nog steeds een lichte brom, diverse aardpunten geprobeerd voor de nul van de pot.
De loper zit dan ook vrijwel rechtstreeks aan aarde
Ik heb nu niet door technische kennis, maar door experimenteren uitgevonden dat door een c van 4.7U over de kathodeweerstand van de eerste trap ECC83 te plaatsen de brom grotendeels weg is.
Overigens was het bij de aanwezige luidspreker eigenlijk niet te horen ook voor de ingreep.
De versterking is nu ongeveer 3x zo hoog, maar een spanningsdeler ( 15k en 4k7 naar aarde) voor de toonregeling doet wonderen
Als de ecc versterking begint te vervormen zit de EL ook ongeveer aan z'n max uitsturing
De platenspeler werkt nog niet helemaal naar m'n zin, als dat wel het geval is zal ik eens kijken of de uitsturing voldoende is.
Dan kan dit zonodig ook nog aangepast worden.
Denk dat dit de oplossing is.
Mvg. Dirk
Dat was ook de reden dat in de duette versterker ook de hogetonenpot werd gebruikt, ik heb er toen een aparte schakelaar voor gebruikt.
Was ook veiliger door de nogal beperkte ruimte tussen de uitgangs trafo's en de potmeters.
De brom hier maakte niets uit, om te testen ligt alles vrij op te werktafel.
Potmeter op minimum stand gaf nog steeds een lichte brom, diverse aardpunten geprobeerd voor de nul van de pot.
De loper zit dan ook vrijwel rechtstreeks aan aarde
Ik heb nu niet door technische kennis, maar door experimenteren uitgevonden dat door een c van 4.7U over de kathodeweerstand van de eerste trap ECC83 te plaatsen de brom grotendeels weg is.
Overigens was het bij de aanwezige luidspreker eigenlijk niet te horen ook voor de ingreep.
De versterking is nu ongeveer 3x zo hoog, maar een spanningsdeler ( 15k en 4k7 naar aarde) voor de toonregeling doet wonderen
Als de ecc versterking begint te vervormen zit de EL ook ongeveer aan z'n max uitsturing
De platenspeler werkt nog niet helemaal naar m'n zin, als dat wel het geval is zal ik eens kijken of de uitsturing voldoende is.
Dan kan dit zonodig ook nog aangepast worden.
Denk dat dit de oplossing is.
Mvg. Dirk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jun 2024 10:44 #99633
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Merkloze??Lenco
Ja Franc als het aangepast is op elkaar
Dan zal het wel mooi en goed spelen
Ik mag ook Amroh versterkers wel en ook wel met de grote
Peerles LS .Past ook goed met Ronette
Huub
Dan zal het wel mooi en goed spelen
Ik mag ook Amroh versterkers wel en ook wel met de grote
Peerles LS .Past ook goed met Ronette
Huub
11 jun 2024 20:50 - 11 jun 2024 21:11 #99629
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Merkloze??Lenco
Hoi Dirk,
Die verstopte ovale speaker mooi laten zitten als het naar tevredenheid speelt.
Deze speaker moest immers ook geluid geven in geval van de enkele buis…..
Dus zal gevoelig genoeg zijn.
Ik heb ooit in Emmen een enorme koffer gekocht met daarin een Collaro grammofoon gecombineerd met de Mullard 3-3 versterker met EF86 en EL84 zelfbouw. Het toegepaste uitgangetje was eveneens heel klein en het speakertje in de koffer ook, ong 11 bij 15 cm.
Ik heb nog nooit eerder zo’n mooi helder geluid uit een koffer gehoord!
Element is iets van Ronette, ik dacht TO284.
Daar draai ik wel eens de enkele 78T platen af die ik heb.
Mvg Frank
Die verstopte ovale speaker mooi laten zitten als het naar tevredenheid speelt.
Deze speaker moest immers ook geluid geven in geval van de enkele buis…..
Dus zal gevoelig genoeg zijn.
Ik heb ooit in Emmen een enorme koffer gekocht met daarin een Collaro grammofoon gecombineerd met de Mullard 3-3 versterker met EF86 en EL84 zelfbouw. Het toegepaste uitgangetje was eveneens heel klein en het speakertje in de koffer ook, ong 11 bij 15 cm.
Ik heb nog nooit eerder zo’n mooi helder geluid uit een koffer gehoord!
Element is iets van Ronette, ik dacht TO284.
Daar draai ik wel eens de enkele 78T platen af die ik heb.
Mvg Frank
Laatst bewerkt 11 jun 2024 21:11 door Franc.
11 jun 2024 20:38 #99628
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Merkloze??Lenco
Dat brommetje kan wel eens van de volumeregelaar afkomen als die is gekoppeld met de netschakelaar. Er zit een behoorlijke basversterking in, waardoor een eventueel brommetje behoorlijk meeversterkt wordt.
In het originele “Vlotte muziekversterkertje” is een aparte netschakelaar gebruikt. In de UN40 waar dit ontwerpje van is afgeleid, zit de netschakelaar op de hoge tonen potmeter. Deze is veel minder gevoelig voor brom, o.a. omdat deze voor de tweede voorversterkertrap zit.
Het kan wel eens helpen de steker om te draaien in het stopcontact.
Groeten,
Peter
In het originele “Vlotte muziekversterkertje” is een aparte netschakelaar gebruikt. In de UN40 waar dit ontwerpje van is afgeleid, zit de netschakelaar op de hoge tonen potmeter. Deze is veel minder gevoelig voor brom, o.a. omdat deze voor de tweede voorversterkertrap zit.
Het kan wel eens helpen de steker om te draaien in het stopcontact.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
11 jun 2024 15:53 - 11 jun 2024 15:54 #99627
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Merkloze??Lenco
Dat brommetje kom je ook wel uit denk ik zo
je kan ook een weerstandje aan de gloeistroom doen
brom storing de ac 220 langs rooster gebied ?
of te kort af scherming ergens .
denk dat de LS een Peerles is .?
dat komt bij amroh voor
huub
je kan ook een weerstandje aan de gloeistroom doen
brom storing de ac 220 langs rooster gebied ?
of te kort af scherming ergens .
denk dat de LS een Peerles is .?
dat komt bij amroh voor
huub
Laatst bewerkt 11 jun 2024 15:54 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952
- Doktordirk
- [Doktordirk]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 jun 2024 15:23 #99626
door Doktordirk
Beantwoord door Doktordirk in topic Merkloze??Lenco
Hey Frank, klopt helemaal, dit is ook de benaming in het jongens radioboek van de Muiderkring.
Daar werd dan wel een U72 toegepast, maar ik heb de trafo toegepast die er al in zat.
De gebruikte ovale luidspreker weet ik niet, deze zit volledig ingepakt, en geen idee hoe je er zonder te slopen/breken bij komt.
Als alternatief had ik er ook de trafo die op het radio donorchassis zat op kunnen zetten, maar deze had bij dezelfde grootte nog niet de helft van de primaire weerstand en had zo geen idee of hier ook een EL84 aan vast had gezeten.
En m'n meter die mogelijk uitsluitsel kon geven wat betreft impedantie is tijdelijk (hoop ik) buiten gebruik.
Er zit nog wel een brommetje in als het geluid op zijn hardst staat, maar dan is de vervorming toch ook aanzienlijk , niet doen dus. Misschien is deze brom nog te verminderen met een ontbrompotmeter, maar ik dacht eerst zo maar eens proberen.
Mvg. Dirk.
Daar werd dan wel een U72 toegepast, maar ik heb de trafo toegepast die er al in zat.
De gebruikte ovale luidspreker weet ik niet, deze zit volledig ingepakt, en geen idee hoe je er zonder te slopen/breken bij komt.
Als alternatief had ik er ook de trafo die op het radio donorchassis zat op kunnen zetten, maar deze had bij dezelfde grootte nog niet de helft van de primaire weerstand en had zo geen idee of hier ook een EL84 aan vast had gezeten.
En m'n meter die mogelijk uitsluitsel kon geven wat betreft impedantie is tijdelijk (hoop ik) buiten gebruik.
Er zit nog wel een brommetje in als het geluid op zijn hardst staat, maar dan is de vervorming toch ook aanzienlijk , niet doen dus. Misschien is deze brom nog te verminderen met een ontbrompotmeter, maar ik dacht eerst zo maar eens proberen.
Mvg. Dirk.