HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Koffer grammofoons
17 dec 2022 12:04 #96299
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Koffer grammofoons
Ja de oude 9102/7 gebruik ik ook nog wel
goed voor al het mono gebeuren de 9119 is wel
ook mij topper vooral het tafeltje . als ,men ouder is
en het gehoor minder dan zijn tafel radio,s
en dat soort koffer zeer toereikend voor de
belevenis van de muziek en zang
huub
huub
goed voor al het mono gebeuren de 9119 is wel
ook mij topper vooral het tafeltje . als ,men ouder is
en het gehoor minder dan zijn tafel radio,s
en dat soort koffer zeer toereikend voor de
belevenis van de muziek en zang
huub
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 dec 2022 11:28 - 17 dec 2022 12:18 #96297
door RR1957
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic Koffer grammofoons
Met het commentaar van Peter kan ik me zeker vinden.
Behoeft geen aanvulling.
Of modernere spelertjes beter of slechter zijn is eigenlijk te bezien van verschillende kanten. Uiteindelijk is het aftasten van platen inmiddels één van de meest primitieve vormen van geluid weergeven met de nadelen die er bij horen (slijtage, weergave van beschadigingen, stof en vuil, onhandig gebruik, etc). Het is alleen acceptabel geworden door de steeds betere techniek er om heen. Maar realistisch gezien zijn er tegenwoordig veel volmaaktere technieken (ik schrijf bewust niet 'betere') om geluid/muziek weer te geven.
Verder gaat de vergelijking mank of de vintage elektrische koffergrammofoons uit de jaren vijftig en zestig beter of net zo slecht zijn als die moderne hedendaagse dingen. Het grote verschil is de tijd. De vintage spelers zijn historisch met hun voor EN nadelen, brom of geen brom. Het is een beleving. Zelfs de nadelen worden lol want die horen er bij. Nieuw waren ze een wonder van hun tijd.
De schande van de Crosley's is dat er niets lijkt geleerd in de 120 jaar van ontwikkeling in de techniek van het aftasten van platen en dat ze verkocht worden aan nieuwe generaties die niet zijn opgegroeid met de fraaie hifi uit de tweede helft van de vorige eeuw. Er wordt ze voorgespiegeld dat de Crosleys het aardigste zijn om vinylplaten te beluisteren terwijl het gewoon rotzooi is van deze tijd dat totaal niet duurzaam is.
Vergelijkingen tussen de vintage spullen en die moderne rommel gaat daarom volledig mank.
Tot slot , de vintage platenspelers in koffertjes komen uit een tijd dat er nog niet erg zorgzaam met de platen om werd gegaan, het waren gewoon gebruiksartikelen en maar weinigen gingen er 'voorzichtig' mee om. Er was nog geen alternatief. Pas toen stereo hifi-installaties volmaakt(er) werden (in de weergave) ontstond de gewoonte om tot in het extreme om te gaan met de voor de eigenaar kostbare LP's oftewel de muziek die er op staat. Er waren zelfs hifi liefhebbers die nieuwe platen één keer gebruikten en de muziek meteen op tape zette om verdere slijtage van de platen te voorkomen, want slijten doen ze altijd.
Je hoeft alleen maar deze foto te bekijken om te constateren dat Crosley troep maakt, schaamteloos dat het zelfs niet enigszins duurzaam is.
Crosley's zijn een belediging van 120 jaar ontwikkeling van het aftasten en beluisteren van platen.
p.s. Lang gebruik is ook duurzaam.
De te gebruiken audio bij vinylplaten is ook afhankelijk van
de gewenste duurzaamheid van het gebruik van de vinylplaten.
Voorts is de AG9102/AG9107 nog steeds één van de betere koffergrammofoons van Philips, ondanks zijn leeftijd.
Maar uiteraard alleen geschikt voor vintage mono platen.
Zet er maar eens een andere betere speaker op, weet je niet wat je hoort.
Behoeft geen aanvulling.
Of modernere spelertjes beter of slechter zijn is eigenlijk te bezien van verschillende kanten. Uiteindelijk is het aftasten van platen inmiddels één van de meest primitieve vormen van geluid weergeven met de nadelen die er bij horen (slijtage, weergave van beschadigingen, stof en vuil, onhandig gebruik, etc). Het is alleen acceptabel geworden door de steeds betere techniek er om heen. Maar realistisch gezien zijn er tegenwoordig veel volmaaktere technieken (ik schrijf bewust niet 'betere') om geluid/muziek weer te geven.
Verder gaat de vergelijking mank of de vintage elektrische koffergrammofoons uit de jaren vijftig en zestig beter of net zo slecht zijn als die moderne hedendaagse dingen. Het grote verschil is de tijd. De vintage spelers zijn historisch met hun voor EN nadelen, brom of geen brom. Het is een beleving. Zelfs de nadelen worden lol want die horen er bij. Nieuw waren ze een wonder van hun tijd.
De schande van de Crosley's is dat er niets lijkt geleerd in de 120 jaar van ontwikkeling in de techniek van het aftasten van platen en dat ze verkocht worden aan nieuwe generaties die niet zijn opgegroeid met de fraaie hifi uit de tweede helft van de vorige eeuw. Er wordt ze voorgespiegeld dat de Crosleys het aardigste zijn om vinylplaten te beluisteren terwijl het gewoon rotzooi is van deze tijd dat totaal niet duurzaam is.
Vergelijkingen tussen de vintage spullen en die moderne rommel gaat daarom volledig mank.
Tot slot , de vintage platenspelers in koffertjes komen uit een tijd dat er nog niet erg zorgzaam met de platen om werd gegaan, het waren gewoon gebruiksartikelen en maar weinigen gingen er 'voorzichtig' mee om. Er was nog geen alternatief. Pas toen stereo hifi-installaties volmaakt(er) werden (in de weergave) ontstond de gewoonte om tot in het extreme om te gaan met de voor de eigenaar kostbare LP's oftewel de muziek die er op staat. Er waren zelfs hifi liefhebbers die nieuwe platen één keer gebruikten en de muziek meteen op tape zette om verdere slijtage van de platen te voorkomen, want slijten doen ze altijd.
Je hoeft alleen maar deze foto te bekijken om te constateren dat Crosley troep maakt, schaamteloos dat het zelfs niet enigszins duurzaam is.
Crosley's zijn een belediging van 120 jaar ontwikkeling van het aftasten en beluisteren van platen.
p.s. Lang gebruik is ook duurzaam.
De te gebruiken audio bij vinylplaten is ook afhankelijk van
de gewenste duurzaamheid van het gebruik van de vinylplaten.
Voorts is de AG9102/AG9107 nog steeds één van de betere koffergrammofoons van Philips, ondanks zijn leeftijd.
Maar uiteraard alleen geschikt voor vintage mono platen.
Zet er maar eens een andere betere speaker op, weet je niet wat je hoort.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 17 dec 2022 12:18 door RR1957.
17 dec 2022 11:16 - 17 dec 2022 11:20 #96295
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Koffer grammofoons
Hoi Henk,
Ik vind de koffertjes sterk wisselend.
Sommige kun je de hele avond plezierig platen op draaien.
Andere ben je na enkele nummers spuugzat!
Een heel fijn koffertje is de AG9119 maar dan wel met een heel andere speaker erbij.
Van de transistor PU’s vind de GF110 erg leuk qua uiterlijk en geluid.
Wel een te klein draaitafeltje en armpje, maar kan helaas niet groter!
De GF805 vind ik echt een topper!
Maar dat is helaas geen koffer!
Die laat echt horen waartoe een goed kristal element toe in staat is!
Die Crossley dingen in al hun uitvoeringen zijn voor mij niet bruikbaar maar zien er soms toch erg leuk uit en soms ook lachwekkend, vooral die ene met de grote toeter erop!
De elementen ervan zijn niet eens zo slecht maar de PU zelf en de aanpassing op de versterkertjes klopt niet!
Mvg Frank
Ik vind de koffertjes sterk wisselend.
Sommige kun je de hele avond plezierig platen op draaien.
Andere ben je na enkele nummers spuugzat!
Een heel fijn koffertje is de AG9119 maar dan wel met een heel andere speaker erbij.
Van de transistor PU’s vind de GF110 erg leuk qua uiterlijk en geluid.
Wel een te klein draaitafeltje en armpje, maar kan helaas niet groter!
De GF805 vind ik echt een topper!
Maar dat is helaas geen koffer!
Die laat echt horen waartoe een goed kristal element toe in staat is!
Die Crossley dingen in al hun uitvoeringen zijn voor mij niet bruikbaar maar zien er soms toch erg leuk uit en soms ook lachwekkend, vooral die ene met de grote toeter erop!
De elementen ervan zijn niet eens zo slecht maar de PU zelf en de aanpassing op de versterkertjes klopt niet!
Mvg Frank
Laatst bewerkt 17 dec 2022 11:20 door Franc.
16 dec 2022 19:10 #96289
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic Koffer grammofoons
@Peter, bedankt voor deze toelichting.
Henk van 't Kruis
16 dec 2022 15:39 #96283
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Koffer grammofoons
Daar kan ik mij goed in vinden
Zo als Peter dat omschrijft
Keuze genoeg veel buizen koffers
huub
Zo als Peter dat omschrijft
Keuze genoeg veel buizen koffers
huub
16 dec 2022 13:19 - 16 dec 2022 13:21 #96280
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Koffer grammofoons
Om enkele Philips buizen koffers te noemen die lief zijn voor je platen:
AG4856W, goed geluid, dubbelzijdige toonregeling. Wel U-buizen, echter voedingstrafo waardoor netgescheiden en geen brom. Instelbare naalddruk. Element met 5-pens aansluiting.
AG9119 en AG9133, goed mechaniek, instelbare naalddruk. Dubbelzijdige toonregeling. Zwaar plateau. Toerental fijnregeling en armlift.
De 9119 is mono, de 9133 is stereo. Element met 3- pens aansluiting.
AG9147, wisselaar, goed geluid, echter mono.
AG4025W, wisselaar, goed geluid, standaard stereo element.
Er zijn er wel meer, deze spelers zie je behoorlijk vaak.
Er is dus genoeg keus uit goede koffers die geen bromnarigheid geven en waar je prima je stereo platen op kunt afspelen.
De overigens goede, oudere koffers zonder naalddrukinstelling zijn prima voor oudere mono platen. De naalddruk is te hoog voor stereo platen, ook al zit er een stereo element op.
Groeten,
Peter
AG4856W, goed geluid, dubbelzijdige toonregeling. Wel U-buizen, echter voedingstrafo waardoor netgescheiden en geen brom. Instelbare naalddruk. Element met 5-pens aansluiting.
AG9119 en AG9133, goed mechaniek, instelbare naalddruk. Dubbelzijdige toonregeling. Zwaar plateau. Toerental fijnregeling en armlift.
De 9119 is mono, de 9133 is stereo. Element met 3- pens aansluiting.
AG9147, wisselaar, goed geluid, echter mono.
AG4025W, wisselaar, goed geluid, standaard stereo element.
Er zijn er wel meer, deze spelers zie je behoorlijk vaak.
Er is dus genoeg keus uit goede koffers die geen bromnarigheid geven en waar je prima je stereo platen op kunt afspelen.
De overigens goede, oudere koffers zonder naalddrukinstelling zijn prima voor oudere mono platen. De naalddruk is te hoog voor stereo platen, ook al zit er een stereo element op.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 16 dec 2022 13:21 door peter1952.