Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Analogis easy Phono met DIN aansluitingen.

Meer
17 mrt 2022 11:43 - 17 mrt 2022 11:50 #94084 door RR1957

Als je persé met din aansluiting wilt hebben kun je ook kijken
voor een Dual tvv serie 46/47 die nog wel eens op beurzen van de nvhr liggen
de HQ heb ik eens gehad maar gindg de interne trafo kaduuk
dit opgelost met externe conventionele adaptor  wat eigenlijk beter was dan origineel.

ik had laatst van een vrouw haar dual 1215 nagezien werkend gemaakt
ook even een voorversterker bij mij deed dat prima even op een tape ingang
bij haar vond ik het niet geweldig met het microsetje deed af van de mooie platenspeler.
heb wel geadviseerd om kijken naar een mooie receiver gaat ze ook doen.
zag zelf ook wel dat het niet het gewenste geluid gaf .
eigenlijk zou je bij bol.com paar kunnen bestellen op zicht testen en wat je goed vind houden en de rest terug sturen.
eigenlijk de losse schakelende net adaptor vervangen door een oude met trafo.
ik had laatst van iemand een crosley brrr spinnerette van iemand klacht brom
originele adaptor was schakelende voeding een conventionele er op gezet  bromvrij.
succes 

Kennelijk heb ik die dus.... 
Met prima resultaat. 
Het lijkt me inderdaad dat bij een dergelijk gevoelig apparaatje de trafo maar beter extern kan zijn. 
Het lijkt er op dat bij de meeste huidige vv's dat dit ook het geval is. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 17 mrt 2022 11:50 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 mrt 2022 11:40 - 17 mrt 2022 11:46 #94083 door RR1957
Dat snap ik best wel Peter.
Je doelt kennelijk alleen op de ene recensie. En dan heb je gelijk.
Een vv is immers niet 'universeel'. Deze ene recensie is totaal amateuristisch en de persoon snapt er niets van. Deze recensie is echter een huidig (verkeerd) gebruik en slaat niet op een voorbeeld van toen.

De Garrard was echter ook leverbaar met een Shure M3D waar echter een vv niet bij werd geleverd, die moest men nog kopen. Dat staat duidelijk in de Garrard folder van 1960. Kortom, er was een markt voor, ook al was de M3D alléén duurder dan de hele 4HF met een standaard piezo elementje. De Garrard was TOEN echter wel universeel, voor eenvoudige sets en voor (de betere) hifi van die tijd. 
Maar ik lees nu zat ervaringen op FB van 4HF eigenaren die hun exemplaar met een MD element op hun moderne installatie gebruiken. Dus met een vv.

De B7X73A was inderdaad een uitzondering met een vv maar jullie hebben het niet voor elkaar gekregen om die bruikbaar te maken voor de M3D. Dat bleek uiteindelijk toen je de gereviseerde radio kwam brengen en er een flinke onacceptabele brom aanwezig was.
Dat is géén kritiek achteraf, ik aanvaarde het feit dat het niet is gelukt. Gelukkig had ik die vv al in huis (die had ik immers al nodig bij de eerdere B6X62A) en hebben we die subiet op de B7X73A gezet nadat de ingebouwde vv van de radio door jou was ontkoppeld.
Dit gebeurde allemaal op dezelfde avond.
De externe moderne vv bleek meteen de goede oplossing.

Laatst bewerkt 17 mrt 2022 11:46 door RR1957.

Meer
17 mrt 2022 11:24 #94082 door Rene Daemen
Als je persé met din aansluiting wilt hebben kun je ook kijken
voor een Dual tvv serie 46/47 die nog wel eens op beurzen van de nvhr liggen
de HQ heb ik eens gehad maar gindg de interne trafo kaduuk
dit opgelost met externe conventionele adaptor  wat eigenlijk beter was dan origineel.
ik had laatst van een vrouw haar dual 1215 nagezien werkend gemaakt
ook even een voorversterker bij mij deed dat prima even op een tape ingang
bij haar vond ik het niet geweldig met het microsetje deed af van de mooie platenspeler.
heb wel geadviseerd om kijken naar een mooie receiver gaat ze ook doen.
zag zelf ook wel dat het niet het gewenste geluid gaf .
eigenlijk zou je bij bol.com paar kunnen bestellen op zicht testen en wat je goed vind houden en de rest terug sturen.
eigenlijk de losse schakelende net adaptor vervangen door een oude met trafo.
ik had laatst van iemand een crosley brrr spinnerette van iemand klacht brom
originele adaptor was schakelende voeding een conventionele er op gezet  bromvrij.
succes 

René Daemen

Meer
17 mrt 2022 11:18 - 17 mrt 2022 11:22 #94081 door peter1952
Sorry René, ik deel je mening toch niet. Als het geluid zwaar overstuurd en slecht klinkt, dan is er duidelijk sprake van een piezo element. En de meeste oude Garrards waren uitgerust met een piezo element, domweg omdat een M.D.-element een dure optie was en de meeste versterkers niet standaard een aansluiting voor een M.D.-element hadden.
Toevallig heeft jouw B7X73A een voorversterker, maar de meeste oude buizenradio’s hebben slechts een aansluiting voor een Piezo element.
En zo goed deed die platenspeler van jou het niet rechtstreeks op je B7X73A. Daarom is besloten om die voorversterker los te koppelen en een externe voorversterker te gebruiken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 17 mrt 2022 11:22 door peter1952.

Meer
17 mrt 2022 11:06 - 17 mrt 2022 11:11 #94080 door RR1957
"Als je dan een reactie ziet van iemand die vertelt dat de platenspeler het prima doet op een buizenradio dan heeft die platenspeler een piezo element en daar is die voorversterker niet voor bedoeld".

Klopt toch niet Peter... ? Ik heb toch ook een MD element op mijn buizenradio aangesloten. Dat kunnen anderen ook gedaan hebben. 
Het staat alleen niet in de te beperkte recensies. 

Mijn HQ is dezelfde (ook type 220), maar is met een adapter....  
En uiteraard gebruik ik maar één kant. 

Laatst bewerkt 17 mrt 2022 11:11 door RR1957.

Meer
17 mrt 2022 10:53 #94079 door peter1952
De Project heb ik ook korte tijd gehad. Viel me een beetje tegen. Ik gebruikte hem toen met een Yamaha moving coil element.
Het ontbreken van een DIN aansluiting is natuurlijk op te lossen met een verloopkabeltje.
En wat die recensies betreft: Als je dan een reactie ziet van iemand die vertelt dat de platenspeler het prima doet op een buizenradio dan heeft die platenspeler een piezo element en daar is die voorversterker niet voor bedoeld.

Ik heb hier nog een ongebruikte HQ voorversterker met DIN en tulp aansluitingen liggen. Is dat misschien iets voor Bert?

Een andere optie: Bij o.a. Bax-shop zijn goedkope mengpaneeltjes te koop. Die hebben twee aansluitingen voor een platenspeler met M.D. elementen en twee lineingangen, omschakelbaar en mengbaar. Zit ook nog een omschakelbare koptelefoon aansluiting op.
Die zijn goedkoper dan menige losse voorversterker en de kwaliteit is zeker voor de prijs best wel goed.
Zit alleen geen DIN-aansluitingen op.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena