Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Thorens TD145 mk2

Meer
27 jul 2020 12:48 - 27 jul 2020 12:49 #84792 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Thorens TD145 mk2
Zit er ook een montage voorschrift bij het Audio Technica element hoe de afspeelhoek ingesteld kan worden? Kan bij ieder element anders zijn. Bv Shure zet het soms in de bijsluiter. Bij een Shure M44 moet de onderkant van de elementbody evenwijdig zijn aan de plaat, maar dat gaat weer niet op bij een M75 of bv. Philips, enz... Bij andere elementen moet de arm evenwijdig zijn aan de plaat. Soms moet je maar afgaan op de stand van de naalddrager wat je maar lastig kan doen op het oog. Bovendien zit er verschil in afspeelhoeken. Aanvankelijk in de jaren 60 was 15 graden gangbaar, later werd dat 20 graden, maar bij bv. Orfofon gaat men nog hoger.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 27 jul 2020 12:49 door Jan Bus. Reden: foutje

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jul 2020 12:46 #84791 door jahn57
Beantwoord door jahn57 in topic Thorens TD145 mk2
Inmiddels ook wat dieper gezocht; met name zoeken op het type van het laatste deel van de arm genaamd TP62 levert op dat er meer mensen zij die met dit "probleem" kampen. Feit is dat je zonder aanpassingen aan de headshell de VTA niet goed krijgt in combinatie met bv een At 95e element, of het oude Shure M75 element. Waarschijnlijk is de draaitafel ooit geleverd met een Ortofon element dat blijkbaar wel past.

Oplossing kan ook zijn voor €160 een TP63 arm kopen, maar dat gaat mij te ver dat is meer dan de draaitafel heeft gekost, dus dat gaan we niet doen. Of de arm een stukje afzagen en een headshell à la TP36 monteren als ik daar aan zou kunnen komen, dit wordt ook gedaan door een firma die daar weer 160 euro voor vraagt.

Maar alles waar Thorens op staat is goud. Of dit ook vertaald wordt naar een betere weergave ten opzichte van andere vergelijkbare draaitafels waag ik nu al zeer te betwijfelen.

Maar ik ga op zoek naar een oplossing.

Jan

Jan Schatorie

Meer
26 jul 2020 21:45 - 26 jul 2020 22:07 #84779 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Thorens TD145 mk2
JA ik heb de tafels ook gevonden td 145mk2
de elementen zitten allenmaal zo laag dat hoort bij het arm
het is wel voor het eerst dat dat zo zien komt
het komt niet voorkomend over meest alles op een rechte lijn
op youtube staat een test met de tafel ..
.huub
Laatst bewerkt 26 jul 2020 22:07 door Huub.

Meer
26 jul 2020 20:07 - 26 jul 2020 20:13 #84774 door jahn57
Peter, dat heb ik gedaan. Bij deze Thorens arm moet je van onderen het element bevestigen. Er zit m2 schroefdraad in het plaatje, dus dat is niet overbodig. gaat niet zonder. Maar het is idd wel een heel onhandige methode het afstellen met de protractor is ook erg lastig. Maar Thorens had daar een mal voor waar je de arm kon inleggen en dat het element verschuiven. Dus het is echt wel origineel.

Ik ga nogmaals het internet afstruinen of ik iets vind. Dank voor de reactie.

Jan Schatorie
Laatst bewerkt 26 jul 2020 20:13 door jahn57.

Meer
26 jul 2020 20:04 #84772 door jahn57
De draaitafel is helemaal origineel, dus ook de mat. Zover ik kan beoordelen is alles origineel. Ziet er zelfs bijna uit als nieuw, maar dat zegt niets natuurlijk.

Met een vul plaatje onder het element wordt het nog erger, dan hangt het element nog lager onder de arm, en helt deze nog meer naar achteren. Het vreemde is dat als ik met gemonteerd element de arm horizontaal wil afstellen, ik de arm zo hoog moet afstellen dat hij aan de onderkant vast loopt op de ring waar het ferriet plaatje voor de automatisch afslag in zit, dit kun je verstellen en heb ik uiteraard al op max ingesteld.

Ook de positie met de vaste armsteun klopt dan niet meer. Wanneer de motor stopt dan gaat de armlift omhoog en in die positie moet de arm zonder het subchassis naar beneden te drukken in de armsteun geplaatst kunnen worden ook dat lukt dan niet meer.

Al het niet anders is ga ik iets anders maken om het element aan de arm te bevestigen. Maar dat is de laatste stap. In elk geval dank voor de adviezen. Gr. Jan

Jan Schatorie

Meer
26 jul 2020 19:44 #84769 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Thorens TD145 mk2
Het element opvulling komt mij toch veel,voor
wat een hoogten en ruimten op de kop hoogten
door dat het zo hoog staat loopt het mischien vast
van onderen ??
huub

Gemaakt door Kunena