Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Thorens TD145 mk2

Meer
27 jul 2020 21:52 #84820 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Thorens TD145 mk2
Ja het ziet ook zo veel beter uit zo de Thorens
wat jou muziek keuzen zijn we wel wat op een lijn
goede muziek keuze wel
mooie dual tafel ook jij bent goed bezig
hub

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 jul 2020 21:32 - 27 jul 2020 21:34 #84819 door jahn57
Beantwoord door jahn57 in topic Thorens TD145 mk2
@Huub, wat mijn muziek keuze aangaat, die is vrij breed. Maar zeker voornamelijk Jazz, vooral jaren 30, 40, 50, 60 weliswaar voor mijn "bewuste" tijd. Grote fan van klarinet, diverse artiesten. Maar ook big band. En zelfs 78 toeren die ik op een Dual 1019 draai.

@Jan, dank voor je informatie de TD110 heeft een andere arm. De armbuis lijkt op de TP63. Die van de 145 is een TP62. Afstel mal heb ik niet maar dat gaat -omslachtiger- ook goed met een protractor.Inmiddels heb ik het Shure element weer gemonteerd en afgesteld. De armhoogte zodanig dat de lift en automatische afslag weer goed werken. En niet te vergeten dat de kap dicht kan. Bij nader inzien denk ik toch dat dit origineel is, de iets aflopende arm. Ik heb het eens vergeleken met mijn Dual waar ook een Shure 75 op zit en dan denk ik dat het toch zo hoort. Ter illustratie bijgevoegd foto's.Ik blijf het vreemd vinden mogelijk eerst uitgeleverd met een element met een lager profiel en later uit commerciële redenen overgestapt op Shure. De bracket voor het Shure element zou wel eens aangepast kunnen zijn voor deze arm. Of het -iets- aflopen van de arm verder consequenties heeft voor de weergave weet ik niet.Hoe dan ook ik ga nu eerst verder muziek luisteren en dan beslissen hoe verder. Het Shure element klinkt in mijn oren zo slecht nog niet. De grote vraag is of mijn gehoor een beter element kan waarnemen.

Jan Schatorie
Laatst bewerkt 27 jul 2020 21:34 door jahn57.

Meer
27 jul 2020 18:00 - 27 jul 2020 18:01 #84810 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Thorens TD145 mk2
Even mijn geheugen opfrissen. In heb indertijd (zo'n 35 jaar geleden) een Thorens TD110 demonstratie-model gekocht met kleine schade. Zo te zien zit dezelfde arm op jouw TD145. Ik heb even op VinylEngine gezocht en nu herinner ik het me weer. Daar zat toen een cassette bij (met schroefjes, opvulplaatjes en zelfs een spiegeltje) waar je de elementhouder met arm in kon leggen om het element goed te monteren en af te stellen. Heb jij deze cassette? Als ik de handleidingen van Thorens bekijk moet het toch mogelijk zijn binnen ruime grenzen elementen te monteren. Bij mij ging het toen ook mis met een Shure M95ED omdat allerlei vulringetjes etc. ontbraken. Hier kantelde de arm ook achterover. De draaitafel is toen linea recta retour gegaan en ik heb mijn geld terug gevraagd. Toch wel met spijt want de combinatie Thorens met Shure M95 klonk erg fijn. De arm is in hoogte verstelbaar maar nergens in de documentatie zie ik aanwijzingen hiervoor om te verstellen voor de juiste VTA. Ook een inbussleutel hiervoor ontbrak. Kennelijk was er al eens mee geknoeid bij mij ( bij jou ook?) Indertijd werd Thorens vaak geleverd met Ortofon F15 of M15. Deze zijn vrij laag van opbouw.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 27 jul 2020 18:01 door Jan Bus. Reden: foutje

Meer
27 jul 2020 16:34 - 27 jul 2020 16:44 #84806 door Huub
Maar ik denk toch sterk dat ee ouden Thorens beter zijn
zelfs heeel goed ik ben ook op leeftijd wel ouder
dus speel ook veel platen dat is mijn hobby vooral goede oude Jazz en populer
gebruik ook technics Qartz en dual en wel meer aan tafels
en geniet er van .. Wat is jou muziek keuze ?
huub
Laatst bewerkt 27 jul 2020 16:44 door Huub.

Meer
27 jul 2020 15:48 #84804 door jahn57
Beantwoord door jahn57 in topic Thorens TD145 mk2
@ Jan; dank voor de reactie. Bij de AT VM95E zit wel een handleiding maar die zegt niets over de VTA. Ik zal inderdaad eens kijken of ik wat kan vinden over het Shure element. Als ik ze naast elkaar leg zie ik op het oog geen afwijking in de hoek die de naald maakt. Maar feit is dat het met die arm en de elementen die ik heb niet mogelijk is om de VTA in te stellen door de arm horizontaal aan de plaat te laten lopen. Dit lees ik ook op Vinyl engine en op een Duits forum. Optie zou nog zijn de ring voor de automatische aflslag te verwijderen en dan de arm hoger afstellen maar dan werkt de armlift niet meer en de kap kan er niet meer op. Ik denk dat de arm vroeger gecombineerd werd met een specifiek element. Maar dat kan ik niet echt vinden.

@Huub; natuurlijk is het kopen van bv een Technics 12xx serie of een andere platenspeler een mogelijke oplossing. Maar dat is dan tevens de hobby verkopen. Dat is niet mijn doel.

En het is natuurlijk geen k.platenspeler. Hij is heel erg stil, loopt prima op toeren met de app op de telefoon meet ik 0,08% Wow. Of dat klopt weet ik niet wel meet ik op mijn Technics sl-d3 0,06% dus volgens mij zit dat wel goed. Ook de muziek die ik er mee beluisterd heb klinkt in mijn oren erg goed. Kortom ik denk dat het een hele goede speler is. Met name is hij ook erg stil (rumble)
Of hij beter is dan bv een SL-d3 weet ik niet mijn oren zijn ook al 63 jaar oud en ik heb geen absoluut gehoor.

Maar bedankt voor de antwoorden ik ga verder experimenteren, pas als ik overtuigd ben dat ik de arm afstelling goed heb dan wil ik een duurder element aanschaffen, of een betere naald in het At element kopen.

Jan Schatorie

Meer
27 jul 2020 13:55 - 27 jul 2020 13:57 #84796 door Huub
JAHNS... ik koop liever een duren Technics als wat anders merk die zijn
teminste gelijk goed ..Zo heb ik ook eens een moderne duren
Lenco van een kennis gratis gekregen
mijn opmerking was dat als ik het arm met element over de
draaiende tafel haalden dat ik een brom hoorden
er zit van onder de platou een soort recorder kop onder
en de platou is met zwarte dik kool stof bespoten
dat is voor de gelijk loop gedaan .. ik denk dat er zo meer moderne tafels
kwaaltjes hebben .. ik vind deze thorens ook maar een .K ding
ze gebruiken de merknaam deze heeft ook plastieke rietus
huub.....sorry dat ik het zo meen en zeg
Laatst bewerkt 27 jul 2020 13:57 door Huub.

Gemaakt door Kunena