HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
audio technica draaitafel
01 jul 2019 15:51 #78294
door Huub
Beantwoord door Huub in topic audio technica draaitafel
ja deze tafel en meer Hifi B&O moderne tafels paling arm
ja snaar andreivers zijn ook goed
huub
ja snaar andreivers zijn ook goed
huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jul 2019 15:18 #78292
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic audio technica draaitafel
Tafels met tussenwiel, snaar of een combi van beide kunnen zeker heel goed zijn.
Ik gebruik niets anders DD tafels heb ik momenteel niet en de behoefte daaraan is er ook niet.
Mijn Lenco L76S voldoet uitstekend op mijn heden ten dage stereo set.
Met paling arm wel leuk gevonden zal Huub deze bedoelen.
Plaatje komt van het NGG
Van mij heeft hij de bijnaam concorde gekregen je moet er alleen de vleugels bij denken.
Ik gebruik niets anders DD tafels heb ik momenteel niet en de behoefte daaraan is er ook niet.
Mijn Lenco L76S voldoet uitstekend op mijn heden ten dage stereo set.
Met paling arm wel leuk gevonden zal Huub deze bedoelen.
Plaatje komt van het NGG
Van mij heeft hij de bijnaam concorde gekregen je moet er alleen de vleugels bij denken.
Mvg.
Bert
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
01 jul 2019 14:07 #78289
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic audio technica draaitafel
@ Huub,
begin jaren 60 heeft B&O de SRT fabriek (Triotrack) opgekocht,
de eerste draaitafel daarvandaan was de 42V een triotrack met een "palingarm" zoals jij dit komisch omschrijft. verder heeft men een tijd lang doorgeborduurd op dit systeem,
tussenwiel en snaar, met magnetische pits op de motor. die snaar was om eventuele rumble van het "hobbelwiel" op te vangen, en dat werkt.
de mooiste tafel vindt ik de Beogram 4002 ,er was ook een uitvoeing met eddycurrent motor, dwz. aan binnen en buitenkant van het plateau zaten 2 elektromagneten verschoven ten opzichte van elkaar. Het plateau was de rotor van de motor.
Door deze pulsgewijze aan te sturen, kwam de zaak in beweging.
Zal de uitgebreide beschrijving van dit unieke concept opzoeken en plaatsen.
Platenspelers van na 1980 waren veel minder degelijk en ligt gebouwd.met veel plastic.
Deze werden aangedreven door de bekende "Cassette recorder motortjes"met een snaar . Bij geen van alle B&O platenspelers ben ik philips onderdelen tegen gekomen ,
zelf de elko's waren van Roe
begin jaren 60 heeft B&O de SRT fabriek (Triotrack) opgekocht,
de eerste draaitafel daarvandaan was de 42V een triotrack met een "palingarm" zoals jij dit komisch omschrijft. verder heeft men een tijd lang doorgeborduurd op dit systeem,
tussenwiel en snaar, met magnetische pits op de motor. die snaar was om eventuele rumble van het "hobbelwiel" op te vangen, en dat werkt.
de mooiste tafel vindt ik de Beogram 4002 ,er was ook een uitvoeing met eddycurrent motor, dwz. aan binnen en buitenkant van het plateau zaten 2 elektromagneten verschoven ten opzichte van elkaar. Het plateau was de rotor van de motor.
Door deze pulsgewijze aan te sturen, kwam de zaak in beweging.
Zal de uitgebreide beschrijving van dit unieke concept opzoeken en plaatsen.
Platenspelers van na 1980 waren veel minder degelijk en ligt gebouwd.met veel plastic.
Deze werden aangedreven door de bekende "Cassette recorder motortjes"met een snaar . Bij geen van alle B&O platenspelers ben ik philips onderdelen tegen gekomen ,
zelf de elko's waren van Roe
Bijlage niet gevonden
Cees- pa1dba
01 jul 2019 10:09 - 01 jul 2019 10:17 #78283
door Huub
Beantwoord door Huub in topic audio technica draaitafel
Ik kan mij ook wel vinden in de mening van Cees en bert en meer mensen
maar er zijn ook nog verschillen in de oudereren tafels
zo als ik zeg en meen dat vaak de wielen van uitverkoren tafels
te zwaar en te dik zijn daarom neem ik dual op de korrel van toch beter
Als het om rubber wiel aandreiving gaat doet dual het goed bvb de 1219
en meer hifi typens .. ik vind de hifi philips snaar vooral de electroniec goed
al had het arm wat beter gekunt de lengten en Cel verbinding maaar stil is de tafel wel
Ja met DDR zijn ook verschillen de koop prijs maakt het ook uit met de ouderentafels
destijds ..., Maar Cees jij gaat zo in met B&O hen jIJ wel ,meer tafels gezien ??
ik heb ook wel paling armen tafels van B&O onder handen gehad .
Ik vind het geluid van b&o ERG mooi maar de zgz modellen niet het is ook niet zo overal gewild
Ja in de UK . .. en laten we wel wezen B&O is al heeel lang van Philips ook met de ingevingen ?
huub
maar er zijn ook nog verschillen in de oudereren tafels
zo als ik zeg en meen dat vaak de wielen van uitverkoren tafels
te zwaar en te dik zijn daarom neem ik dual op de korrel van toch beter
Als het om rubber wiel aandreiving gaat doet dual het goed bvb de 1219
en meer hifi typens .. ik vind de hifi philips snaar vooral de electroniec goed
al had het arm wat beter gekunt de lengten en Cel verbinding maaar stil is de tafel wel
Ja met DDR zijn ook verschillen de koop prijs maakt het ook uit met de ouderentafels
destijds ..., Maar Cees jij gaat zo in met B&O hen jIJ wel ,meer tafels gezien ??
ik heb ook wel paling armen tafels van B&O onder handen gehad .
Ik vind het geluid van b&o ERG mooi maar de zgz modellen niet het is ook niet zo overal gewild
Ja in de UK . .. en laten we wel wezen B&O is al heeel lang van Philips ook met de ingevingen ?
huub
Laatst bewerkt 01 jul 2019 10:17 door Huub.
01 jul 2019 00:33 - 01 jul 2019 00:47 #78278
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic audio technica draaitafel
Cees en Huub.
Ik deel jullie mening.
Technieken zijn veranderd en zeker niet slechter geworden wat een expert er ook van vinden mag.
Zo'n expert wil ik wel een stevige discussie mee voeren.
Datzelfde geldt ook voor buizen versterkers de techniek gaat voort en goede heden ten dage componenten zijn beter dan vroeger oeps wat zeg ik nu :lol:
Maar laat ik zeggen een voorbeeld daarvan staat hier.
Neem niet weg dat ik van mijn oude meuk ook leuk geniet maar als het echt om genieten gaat grijp ik naar het nieuwere stereo spul.
Ik begin steeds meer zin in de audio technica draaitafel te krijgen maar voorlopig :neeneenee: :lol:
Ik deel jullie mening.
Technieken zijn veranderd en zeker niet slechter geworden wat een expert er ook van vinden mag.
Zo'n expert wil ik wel een stevige discussie mee voeren.
Datzelfde geldt ook voor buizen versterkers de techniek gaat voort en goede heden ten dage componenten zijn beter dan vroeger oeps wat zeg ik nu :lol:
Maar laat ik zeggen een voorbeeld daarvan staat hier.
Neem niet weg dat ik van mijn oude meuk ook leuk geniet maar als het echt om genieten gaat grijp ik naar het nieuwere stereo spul.
Ik begin steeds meer zin in de audio technica draaitafel te krijgen maar voorlopig :neeneenee: :lol:
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 01 jul 2019 00:47 door Bert Kn.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
30 jun 2019 23:47 - 30 jun 2019 23:48 #78277
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic audio technica draaitafel
@Huub ,
Ben het volledig met je eens ,maar we hebben hier een forum voor oude techniek, en beweren dat sommige nieuwe technieken beter zijn zal ik in het vervolg maar achterwegen laten.
Tussenwiel platenspelers kunnen alleen met een perfect wiel presteren.
in rubber snaren zit altijd rek en dat wordt weer tegengewerkt door het vliegwiel effect van het plateau.
J.C.Verdier past daarom een linnen draad toe als snaar .
Een Directdrive werkt als een stappenmotor, aan het plateau de taak om van die stapjes met vliegwiel werking een mooie draaiende beweging te maken.
de kristaloscillator en pll zorgen voor perfecte draaisnelheid onafhankelijk van het lichtnet met zijn vervuiling.
Maar van een vintage tafel kunnen je ook genieten,mits met goed tussenwiel,
zoals mijn SRT met B&O toonkop.
Ben het volledig met je eens ,maar we hebben hier een forum voor oude techniek, en beweren dat sommige nieuwe technieken beter zijn zal ik in het vervolg maar achterwegen laten.
Tussenwiel platenspelers kunnen alleen met een perfect wiel presteren.
in rubber snaren zit altijd rek en dat wordt weer tegengewerkt door het vliegwiel effect van het plateau.
J.C.Verdier past daarom een linnen draad toe als snaar .
Een Directdrive werkt als een stappenmotor, aan het plateau de taak om van die stapjes met vliegwiel werking een mooie draaiende beweging te maken.
de kristaloscillator en pll zorgen voor perfecte draaisnelheid onafhankelijk van het lichtnet met zijn vervuiling.
Maar van een vintage tafel kunnen je ook genieten,mits met goed tussenwiel,
zoals mijn SRT met B&O toonkop.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 30 jun 2019 23:48 door Cees PA1DBA.