Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Philips Wisselaar vraagjes, naald GP316

Meer
18 mrt 2019 12:47 #76587 door Robbedoes!
Hallo Huub, bedankt. ja ik zou kunnen proberen ze eerst nog te reinigen, het lijkt als of ze echt korter/stomper zijn, maar het zou ook nog opgehoopt vuil kunnen zijn. Wat je zegt over de weerstand klopt..Dat maakt een groot verschil. Ik heb 2 x de AG1000 waarbij er een 'anders' was aangesloten. Dat wil zeggen : Bij de solderingen in het verbinddoosje waar de weerstand inzit. Het zit nu zo, dat de massadraad (uiteinde van de banaanstekkers kabel)zowel het middelste als een buitenst contact bij de weerstand doorverbind. Dan is het geluid via deze radio het hardst , en geeft dan ook inderdaad meer bass, dus voller geluid. Bij m'n andere AG1000 zit die massakabel anders gesoldeerd(niet doorverbonden) en is het geluid zachter en minder bass. Ik heb nu dus de eerste aansluitingmanier gekozen, dat klinkt veruit het best op deze radio.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 mrt 2019 12:35 #76586 door Robbedoes!
Hallo Max, aha het zit geklemd in het rubber, kijk daar kan ik iets mee. Bedankt ! Dan weet ik hoe dit werkt. Ja de elementen zelf(kristal) lijken nog goed te zijn, ze geven beide op zich wel krachtig geluid, en er zijn geen sporen van verzeping of roest te zien. Er is dus wel klank verschil met het derde element wat ik heb, maar daar lijkt de naald dus vernieuwd. En ik denk dus dat dit het verschil maakt.

Meer
18 mrt 2019 12:19 #76585 door Huub
De naalden laten nazien er kan smeer op zitten
dan ziet het ook kort uit
zo te zien zijn de naalden niet slecht en is LP ander is 78 t
vandaar ook kort gezien ? de wisselaar is ook meer aangepast
voor Philips radio waarschijnlijk
zit er nog een weerstandje onder aan het arm draad van 470 k
Mischien is dat beter zonder voor die duitsen radio ???
gewoon een kant los knippen dan niet de massa kant
zo dat het weer ook vast gesoldeert kan worden als het toch beter is
het geeft minder basse ALS het aanwezig is ?
huub

Meer
18 mrt 2019 12:05 #76584 door NGG
Beantwoord door NGG in topic Philips Wisselaar vraagjes, naald GP316
Naalden idd mbv een fijn punttangetje voorzichtig rechtstandig eruit trekken. Zit in een rubberen vatting geklemd.. Nieuwe naald in omgekeerde richting terugplaatsen.
Hopelijk is het Seignettekristal nog goed. Is vaak deels of geheel verzeept.
Weergave kan prima via de radio.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com

Meer
18 mrt 2019 09:22 #76583 door Robbedoes!
Beste forumleden, ik ben inmiddels ver met opknappen van de fifties set, precies zoals deze destijds bij m'n familie in de huiskamer stond. Zie de foto. De Normende buizenradio werkt technisch inmiddels prima, ook de radiokast is opgeknapt. Hetzelfde voor de bijbehorende grammofoonkast met Philips AG1000 wisselaar. Het was een mooie en slepende winterklus, maar door veel tips op de radiofora, kwam ik toch heel ver. Waarvoor nog bedankt. Ook de tips die al online stonden zijn goud waard, zoals de bekende fietsband oplossing voor de wisselaar. Nu ik in de fase ben van lekker plaatjes draaien, gaan een paar dingen opvallen. Ik heb 3 elementen ,type 22GP316. Daarvan lijken er 2 origineel(met groene en rode naald) , en bij het derde element lijkt de naald voor microgroove 'M' ooit vervangen. Die naald heeft zichtbaar een veel scherpere naald dan de andere 2, want dat zijn 'kortere stompjes' en bovendien..die 2 andere klinken duidelijk minder goed. Nu mijn vraag, ik zie vervangende naalden te koop voor de GP316, maar hoe vervang ik deze ? Ik kan er niet veel over vinden, gaat dat met een pincet en hoe zet je de nieuwe naald er dan weer goed in ? Ik wil die elementen vooral niet beschadigen. Een ander iets wat ik me afvraag : Ik zag op dit forum al veel over mono en stereo bij deze elementen..Nu worden de vervangende naalden voor de GP316 als stereo verkocht, tenminste dat staat erbij. Terwijl m'n AG1000 en buizenradio volgens mij hartstikke mono zijn. Ik neem aan dat de Tonar naald die als stereo vermeld staat, het gewoon goed gaat doen in dit element en dan mono weergeeft? Alvast bedankt en vr grt, Rob

Gemaakt door Kunena