Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Philips Wisselaar vraagjes, naald GP316

Meer
19 mrt 2019 09:11 - 19 mrt 2019 09:29 #76616 door RR1957
Een heel fraaie set en mooi decoratief.
Die Johan Dräger kastjes zijn erg leuk.
Veel plezier hiermee!
De naalden zijn met een klein borsteltje en wat alcohol schoon te maken.
Moet feitelijk ook zeer regelmatig gebeuren bij het afspelen van oude platen.
Wat betreft ruis e.d. bij 18um platen zal eventuele stof onderin de groef al
snel overstemd worden door slijtage bij de oude (harde platen) , het vinyl
materiaal op zichzelf, maar bijvoorbeeld ook de nog behoorlijk aanwezige
band-ruis van de opnames. Kortom, de mechanische nadelen van oude platen
en hun opnames zijn debet aan nadelen, alhoewel men dat in die dagen uiteraard
nog als volmaakte hifi beschouwde. Een van de redenen ook dat men rond 1960 de
samenstelling en principe van het vinyl voor stereo platen ging aanpassen.
Ook de bandopnames werden perfecter en dus stiller. Hedendaagse platen met
een van oorsprong digitale bron kunnen zeer stil zijn wat bijgeluiden betreft.
Feitelijk worden juist bij deze laatste recente platen mechanische nadelen als
slijtage of beschadigingen en minder goede persingen extra irritant, terwijl je bij
oude -gebruikte- platen daarvoor je schouders een beetje ophaalt.

Groet
RenéR

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 19 mrt 2019 09:29 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 mrt 2019 09:02 #76615 door Robbedoes!
Dank voor de technische toelichting, Jan en ook Remco! Goed om te weten. Ja, het leek me leuk een 'persoonlijke' set thuis te hebben. Ik had al wat buizenradio's en koffergrammofoons, en was onbewust aan het verzamelen geslagen. Tot ik oude familiefoto's goed bekeek en besefte wat ik eigenlijk dat zocht. Dus heb toen weer de verzameling afgebouwd en me puur gericht op deze '50's huiskamerjukebox set'. Ik stel me dan zo voor hoe dat er vroeger in de huiskamers uitzag, en vooral hoe dat klonk. Ik weet dat men geen tijdmachines kan bouwen, maar dit komt er voor mij nog het dichtst bij. En ook qua techniek zeer interessant. Ik heb nu ook de verlichting in de pick-upkast hersteld, zodat het nog wat meer sfeer geeft. Over de naalden van de GP316 ; Ik zag nog een soortelijk onderwerp op dit forum, en ben toen ook close-up foto's gaan maken. Zie onder..dan zie je pas wat voor vuil en op en rond zo'n naald zit. Toch denk ik dat ik wat vervangende naalden ga bestellen. Ze zijn niet duur en ik vermoed (zoals Jan ook zegt) dat de oude wel wat versleten zullen zijn. Ik heb ze beide nl. uit een Philips koffergrammofoon, en stel me dan voor dat er veel en wellicht niet zachthandig mee is omgesprongen.

Meer
18 mrt 2019 18:16 - 18 mrt 2019 18:37 #76602 door RR1957
Dat is een mooie set geworden Rob! Met mooie herinneringen.

Je had de AG3016 en de 22GP316.
Bij de AG3016 is heel vaak het kristal verzeept door de vaseline eromheen.
Er bestaan ook wel droge versies maar die zijn zeldzaam.
De 22GP316 is een zgn. droog element en die verzeept dus niet.
De 22GP316 klinkt beter en luider dan zijn voorganger.
Inderdaad is het niet juist om met een mono element stereo platen te gaan afspelen.
Een mono element heeft alleen een horizontale beweging omdat de groef als een
meanderende rivier is met gelijke en gladde oevers. Ook de diepte is altijd hetzelfde.
De breedte verschilt iets en dat geeft het zgn. 'pinch' effect. Het gehele mono element
beweegt daardoor wat op en neer, maar dat heeft geen effect op de weergave.
Een stereo groef is de som van horizontale en verticale bewegingen.
De beide 'oevers' van de rivier/groef zijn verschillend, evenals de diepte.
Op zich is een 0,7mil naald een goede universele naald voor mono en stereo platen,
maar wel uiteraard dan in een stereo element waar je dan ook mono platen mee kan
draaien.
Met jouw 22GP316 kan je alleen oude (jaren vijftig) mono platen aftasten. Voor de
modernere stereo platen is de naalddruk veel te hoog van jouw speler. De naalddruk
mag immers dan niet hoger dan 3,5 gram zijn. Je kan er zeker ook géén moderne of
hedendaagse platen met een mono opname mee afspelen!
Voor naalden kan je terecht bij de Pickupnaaldenshop.
naalden Philips element
Volgens mij wordt met 'stereo' bij deze naalden alleen bedoeld dat ze 0,7mil zijn.

78-toeren platen met een z.g. Normaalgroef (die niet altijd “normaal” is) worden meestal afgespeeld met een stalen naald die zichzelf in de juiste vorm slijpt, of met een saffier met een diameter van 3 mil (75 um). Een mil is een duizendste deel van een inch.

Platen met een z.g. Microgroef worden meestal afgespeeld met een saffier- of een diamantnaald van 1 mil (25 um).

Platen met een z.g. Stereogroef (dat is een groef t.b.v. stereo weergave) worden meestal afgespeeld met een naald van 0,75 mil (circa 18 um). Dit is echter ook best wel een goede universele naald.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 18 mrt 2019 18:37 door RR1957.

Meer
18 mrt 2019 16:47 #76597 door Jan Bus
Volgens de gegevens van Philips heeft de GP316 een M saffier met een afronding van 18u (dit is gangbaar bij stereo-naalden) evenals de latere productie van de AG3016.
Best kans dat de naalden van 2 GP316's versleten zijn.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
18 mrt 2019 13:40 #76589 door Robbedoes!
Dankje Peter, dat is duidelijk. Geen zorgen over stereoplaten, misschien was mijn vraag wat warrig geformuleerd ..Modernere platen draai op een aparte seventies stereo set (op de Technics SL-2000). Op mijn 50's set (AG1000) speel ik alleen mono platen, zeg maar tot 1960. Dus o.a. mono 33 toeren minigrooves van Philips en oude (harde) mono singles en EP's. Tis vooral dat ik me afvroeg of de -als stereo vermelde- vervangende naalden de groeven anders aftasten dan de originele mono naalden. Waardoor je misschien meer of minder ruis/vervorming hoort t.o.v. de originele naalden. Ik ga nu eerst goed kijken of ik kan zien of de originele naalden vuil zijn, misschien versleten..En evt. dan pas vervangende aanschaffen. Ik weet nu in ieder geval hoe ze te vervangen. Fijn. Vr. gr, Rob

Meer
18 mrt 2019 12:55 #76588 door peter1952
Het is heel simpel: Met een mono element mag je GEEN stereo platen afspelen! Dat de naald stereo is, wil alleen maar zeggen dat de naalddikte hetzelfde is als bij een stereo element (18 micron). Mono naalden zijn 25 micron.
Philips waarschuwt er zelf ook voor dat je stereo platen sneller slijten door ze met een mono element af te spelen.
Je moet vanwege de hogere naalddruk zowiezo geen modernere platen op dit soort platenspelers afspelen.
Dat je oude naalden anders of slechter klinken kan ook komen doordat ze min of meer versleten zijn. Nieuwe naalden zijn vaak ook anders geslepen. De lengte zegt niets, het gaat om de naaldpunt.

Inderdaad, met een punttangetje voorzichtig de naald uit hetrubbertje trekken en de nieuwe er voorzichtig indrukken.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Gemaakt door Kunena