Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Oude 78 toeren platen van rond 1945

Meer
11 mei 2017 22:43 #66876 door Laurens
Beantwoord door Laurens in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Weergevers met stalen naald zullen altijd aanzienlijke slijtage veroorzaken. Dat is inherent aan een plaat aftasten met een 'spijker' en ca. 200g naalddruk.
Als je de plaat voor het nageslacht wil behouden, is 'moderne' weergever (keramisch element, saffier/diamantnaaldje) de beste optie. Zelfs de 'zware' jaren 50 modellen (met bijvoorbeeld 10-20g naalddruk) veroorzaken veel minder slijtage dan een ouderwetse mechanische weergever

.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 mei 2017 21:34 #66875 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Hans,
De genoemde platen zijn elektrisch opgenomen en zou ik persoonlijk niet op de HMV 109 met de mica HMV4 weergever afspelen daar de naald van deze wat stug ( moeilijk ) beweegt.

Mvg.
Bert

Meer
11 mei 2017 19:28 #66873 door Johannes
Beste Forumlezers

Vanmiddag kwam ik bij de kringloopwinkel in Leusden een 7-tal als nieuwe en dus weinig gedraaide
78 toeren platen tegen van Kathleen Ferrier. Allemaal opnames van rond 1945 bij Decca in Engeland.
Het gaat mij hierbij niet of jullie die muziek mooi vinden of niet, want smaak is persoonlijk tenslotte.

Maar om dergelijke oude platen af te spelen heb ik alleen een mechanische His Masters Voice 109 uit 1928 tot mijn beschikking. Met een zware weergever met stalen naald dus.
En vraag ik mij af of ik deze nog erg gave platen uit 1945 verniel met een ouwe taaie als een HMV 109 ?

Of..... moet ik toch eens overgaan op een moderne elektrische platenspeler die 78 t platen aan kan?

Groetjes, Hans

van

Gemaakt door Kunena