Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Oude 78 toeren platen van rond 1945

Meer
12 mei 2017 14:40 - 12 mei 2017 14:52 #66906 door Johannes
Ja, wat grappig Jan dat je dit vermeldt....

Want behalve de Decca opnamen van Kathleen Ferrier zit er één plaat bij die bij Columbia is opgenomen. Dat zal dan wel een van de oudste opnamen zijn die ik van Kathleen Ferrier heb. En ik weet het.... het is geen alledaagse Johnny Jordaan muziek of Zangeres zonder Naam genre maar toch vind ik dat soort muziek mooi om af en toe naar te luisteren als ik er voor in de stemming ben.... Ieder zijn muzieksmaak tenslotte :)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 mei 2017 14:52 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 mei 2017 12:32 - 12 mei 2017 12:36 #66904 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Ik vraag me af of het wel zo'n goed idee is om ze af te draaien op een HMV 109. Het betreft nl Decca platen en dit merk was modern tov de andere grote Europese merken. Vanaf 1944 nam Decca op vlgs de zelfontwikkelde FFRR-correctie. Hier worden de hoge tonen versterkt bij opname (om ze dan bij weergave weer te verzwakken met als doel ruisvermindering). Aangezien deze zware mechanische weergevers niet in staat zijn hoger dan 4 kHz weer tegeven, zullen door hun grote massa de hoogste tonen flink beschadigd worden; ze zijn sterker ook nog eens opgenomen. Decca paste toen ook reeds V-vormige groeven toe. Deze zijn meer geschikt om met een saffier af te spelen en minder met stalen naalden.
(Tja, toch heeft Decca tot ver in de jaren 50 koffergrammofoons met veermotor en akoestische weergever gefabriceerd). Je kunt ze af en toe wel eens af spelen met een mechanische weergever maar je zal dat best kunnen horen wanneer je ze eens met moderne pickup af speelt.
Mijn grootouders hadden vroeger (jaren 50) 2 pickup's: Een Paillard wisselaar met een zware magnetische naaldpickup en een lichtgewicht Philipsje. Daar gold als regel: Platen die met stalen naald afgespeeld waren mochten niet meer op de Philips gedraaid worden.
Groet, Jan

Misschien leuk om te weten: Vlgs de biografie van Kathleen Ferrier stapte ze al snel over van Columbia naar Decca. Eén van de redenen was de superieure opname-techniek van dit merk.
Laatst bewerkt 12 mei 2017 12:36 door Jan Bus.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn

Meer
12 mei 2017 01:46 #66893 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945

Zolang je ze niet dagelijks draait is het echt geen probleem om ze zo af en toe een keertje af te spelen op je grammofoon.

Daar wil ik toch even op inhaken.
De door Hans genoemde platen zijn uit de periode 1945 en een enkele keer draaien op een HMV 109 grammofoon anno 1925 zullen ze wel aankunnen.
Neemt niet weg dat ze niet bedoeld zijn voor deze spelers met een stuggere mica weergever een stalen naald slijt dan sneller.
En als je ze dan toch zo af en toe op een oude Grammofoon wil afspelen is een HMV met 5A of 5B weergever een betere optie.
Deze hebben ook nog een betere fouthoek .

Mvg.
Bert

Meer
12 mei 2017 00:45 #66886 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Lijkt mij verstandig om het advies van Huub over te nemen.
Zelf houd ik van deze muziek. Prachtige stem!
Door het draaien op een slinger grammofoon veroorzaak je,
extra slijtage en ontstaan van ruis.
En dat ga je zeker horen als je deze platen daarna elektrisch
gaat afspelen.
Echter, als die platen al zijn afgespeeld met een oude slinger
grammofoon, met spijker naald, dan maakt het niet meer uit
of je die oude HMV er voor gaat gebruiken.
Zelf zou ik beginnen ze met een mono koffer Pick Up af te spelen.
Heb je dan veel ruis, dan weet je dat ze al eerder met een spijker
naald zijn mishandeld.
Krijg je een redelijk goede weergave , zonder al te veel ruis en
tikken. Dan zuinig er op zijn. En elektrisch af spelen.
En desnoods opnemen op een cassette, of ander moderner medium.
Cees.

Meer
12 mei 2017 00:02 #66881 door leonardo
Zo goed als nieuw... je zegt het al.
Destijds hele grote kans dat ze dus wél met een zware weergever afgespeeld zijn.
Zolang je ze niet dagelijks draait is het echt geen probleem om ze zo af en toe een keertje af te spelen op je grammofoon.
Ze zijn erop berekend. Zorg er uiteraard wel voor dat je goede naalden gebruikt. Een versleten naald brengt wél schade toe!

Ik heb een paar duizend 78-ers staan. Een klein gedeelte speel ik zo af en toe af. Zowel met oude als nieuwere weergever. Is geen probleem!

groet: leonardo

Meer
11 mei 2017 23:32 - 11 mei 2017 23:33 #66879 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Dan kan je beter bvb een triotrack tafeltje op een
oude buizen radio aansluiten dan heb je ook veeel beter geluid
met ronette elm op 7/5 gram of een ander tafeltje .
Meen dat jij ook radio,s genoeg bezit
Huub
Laatst bewerkt 11 mei 2017 23:33 door Huub.

Gemaakt door Kunena