Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

Oude 78 toeren platen van rond 1945

Meer
05 jun 2017 18:16 - 05 jun 2017 18:20 #67250 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945

Mijn ervaring met de HMV 4 weergever is dat de rubberring van goede kwaliteit is en nog niet uitgedroogd na al die jaren.

Klopt Jan.
Een HMV 4 weergever met een uitgedroogd (oranje bruin) kleurige rubberring ben ik maar heel zelden tegen gekomen.
Voor de HMV 5 weergevers gebruikte ze vilt in plaats van rubber.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 05 jun 2017 18:20 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 jun 2017 18:05 #67249 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Bij weergevers met mica-membraan is het vooral belangrijk dat de rubberringen waartussen het mica-plaatje in de soundbox is geklemd soepel en dus niet uitgedroogd zijn. Deze geven het mica-membraan de nodige beweeglijkheid. De alumium-membranen hebben van nature al een grotere beweeglijkheid. Daar zal het minder snel opvallen.
Mijn ervaring met de HMV 4 weergever is dat de rubberring van goede kwaliteit is en nog niet uitgedroogd na al die jaren. Bij bv een Exhibition weergever zul je bijna altijd het rubber moeten vervangen.

Mvg Jan

Meer
05 jun 2017 16:33 #67248 door Bert Kn

tja uiteidelijk zit de flexiebelheid van een weergever niet in het membraam dat is nou juist de mythe

Tino,
Voor mij geen mythe maar uit eigen ervaring hetgeen ik even zal toelichten.
Om te beginnen ben ik met je eens dat de naald houder en hoe deze aan het weergever huis bevestigd is zeker een grote rol speelt en na mijn mening speelt ook de diameter van het membraam een rol.
Belangrijk is ook de bewegelijkheid van de naaldhouder welke bij de HMV 4 en meer nog bij de HMV 5A en B nogal eens na al die jaren vast zit.
Het eerste wat ik bij deze weergevers doe is dit weer zeer bewegelijk gangbaar maken.
Maar nu mijn ervaring.
Bij een HMV 130 had ik een 4 weergever met groter gat welke op de arm past en een 5A weergever.
In de 4 weergever sleet de (soft tone) naald aanmerkelijk sneller dan in de 5A als ik daar een elektrisch opgenomen plaat uit de veertiger jaren op draaide.
En dan trek ik de conclusie dat de 5A weergever de groef makkelijker kan volgen en ten opzichte van de 4 weergever vriendelijker voor de plaat is.
Neemt niet weg dat er wellicht mica weergevers zijn die ook vriendelijker voor je plaat zijn en anders om weergevers met metalen (aluminium) membraam welke niet vriendelijker voor je plaat zijn.

Mvg.
Bert

Meer
05 jun 2017 00:37 #67242 door mrphonograph
tja uiteidelijk zit de flexiebelheid van een weergever niet in het membraam dat is nou juist de mythe maar eerder in de naald houder en hoe deze aan het weergever huis bevestigd is
inderdaat de exhibition is erg stug en dit komt omdat de naald houder bevestiging weinig beweging toelaat
de bruswick ultona weergever is hierintegen zeer flexibel en vanwege contra gewicht in de toonarm erg plaat vriendelijk maar toch met mica
de meeste vroege amerikaanse (niet victor of columbia) weergevers waren pathé rip-offs en met 2 stelschroefjes/centerpoints kon je de afstelling miniscuul instellen bij de exhibition had je 2 instelingen nl los of vast de eigenlijke versteling met de schoefjes met veertjes eronder was maar klein het zelfde geld voor de meeste duitse Bmerk weergevers
de hmv no4 5 en 5B hadden wel die instelling

tino

tino

Meer
04 jun 2017 01:30 #67228 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Oude 78 toeren platen van rond 1945
Ik neem toch wel aan dat een expert als Tino wel weet waar hij het over heeft.
Wel is mijn ervaring dat de 78 T platen die nooit met zo'n zware soundbox
zijn afgespeeld, veel minder ruis geven.
Een saffier naald in een veel lichter plastic armpje geeft veel minder of zelfs geen
slijtage. Platen die daar mee zijn afgespeeld zal ik niet op een slinger
grammofoon willen afspelen.
Helaas zijn er maar weinig platen die op deze manier zijn afgespeeld.
En dat zijn dan ook platen die elektrisch zijn opgenomen.
Bovendien gaan die elektrisch opgenomen platen veel harder als hun
mechanisch opgenomen voorgangers.
En wat Tino aangeeft, de een goede afspeelhoek is natuurlijk heel erg belangrijk.
Dat geld voor alle platen.
Cees.

Meer
27 mei 2017 03:47 #67167 door Bert Kn

en waar de mythe vandaan komt dat weergevers met een mica membraam schadelijker zijn voor de plaat dan een weergever met een aluminium membraam weet ik niet maar het is totale ............!

Tino,
Dat ben ik niet met je eens en hoe je het ook wend of keert een mica membraam van bijv. de HMV 4 weergever geeft veel meer zijdelingse weerstand dan het aluminium membraam van een goede gereviseerde HMV 5A of 5B weergever.
En dan heb ik het nog niet over de kleinere Exhibition en 2 weergevers die zijn nog stugger.

Mvg.
Bert

Gemaakt door Kunena