HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
Sansui TU-X1 gescoord!!!!1111
30 jul 2015 22:40 #53921
door v1ncent
P.E.C. olé
Beantwoord door v1ncent in topic Sansui TU-X1 gescoord!!!!1111
Brute bak! Ook benieuwd naar de antenne die je van plan bent. Zit al een tijdje met ook zo'n gedachte, maar tussen de huizen vol met zonnepanelen, powerlineknakenadapters en 100 meter onder NAP wordt dat niet echt wat denk ik.
M'n AT2400 is ook wel een heerlijke tuner, de AT2600 die ik wat jaren terug van m'n pa kreeg is door iemand in geschroefd en fluit als een buschauffeur helaas.. Op AM vind ik ze allebei niet goed, dan doet een transistorradiootje het nog beter
M'n AT2400 is ook wel een heerlijke tuner, de AT2600 die ik wat jaren terug van m'n pa kreeg is door iemand in geschroefd en fluit als een buschauffeur helaas.. Op AM vind ik ze allebei niet goed, dan doet een transistorradiootje het nog beter
P.E.C. olé
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 jul 2015 21:34 - 30 jul 2015 21:40 #53918
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Sansui TU-X1 gescoord!!!!1111
Nog een paar plaatjes van de voortgang:
Printje met LEDs
LEDs in houdertje
Output select met LEDs
IC02 en IC03 (de nieuwe oude chip uit 1985)
Intussen wel vreselijk teleurgesteld in het AM gedeelte. Waar de FM faselineaire LC filters heeft (IF wide) en een SAW filter (narrow) is de AM bandbreedteregeling een simpel audiofilter wat op IF dus helemaal niks doet. ik zie hier nog een schone taak weggelegd. Het gebruikte filter lijkt ook wel ontregeld want de VCO wil op 450 kHz locken op max signaal in plaats van op 455 kHz. Ben nog lang niet klaar met deze 16 kg bak...
Printje met LEDs
LEDs in houdertje
Output select met LEDs
IC02 en IC03 (de nieuwe oude chip uit 1985)
Intussen wel vreselijk teleurgesteld in het AM gedeelte. Waar de FM faselineaire LC filters heeft (IF wide) en een SAW filter (narrow) is de AM bandbreedteregeling een simpel audiofilter wat op IF dus helemaal niks doet. ik zie hier nog een schone taak weggelegd. Het gebruikte filter lijkt ook wel ontregeld want de VCO wil op 450 kHz locken op max signaal in plaats van op 455 kHz. Ben nog lang niet klaar met deze 16 kg bak...
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 jul 2015 21:40 door PE9ZZ.
30 jul 2015 16:15 #53913
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Chippies binnen. Natuurlijk doet het middengolfdeel het weer.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: v1ncent
30 jul 2015 13:41 #53908
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
De benodigde LM1496N is intussen (eindelijk!) opgestuurd. De zenuwen gieren door m'n keel! Ik kan echt niet meer wachten! Aaaaagh!!!!
Oh. Teveel uitroeptekens.
Oh. Teveel uitroeptekens.
Tjerk, 9ZZ
28 jul 2015 07:07 #53839
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
@Cees: antenne zie hierboven (drie elements FM).
@Thijs: Ik denk aan een longwire tussen de flats (!) en dan met zo'n magnetische trafo eraan naar een coaxkabel. Ooit zoeen gehad, werkte als een speer. Geen idee waar die is gebleven. Qua ontvangst verwacht ik er niet zoveel van maar misschien valt het erg mee. En als ik een fluitje heb zet ik de beat canceler aan en kies ik de beste zijband :mrgreen:
De eerste bevindingen: calibratie van de schaal is met +/- 0.2 MHz wat aan de slordige kant. M'n Akai AT2400 doet het beter. De gain van de FM varieert enorm, 19 dB p-p. Hier moet ik echt wat aan doen! De afregeling stond er iets naast maar niet veel (Akai was ook hier beter). Gevoeligheid lijkt wel OK. Mag ook wel met twee trappen RF versterking. Calibratie van de veldsterktemeter (in [dBf]) slaat nergens op. Wat ik niet snap is het circuit voor multipath indicatie. Dat is een soort log detector met een hele sloot diodes in serie die steeds een ander stukje van het midfrequent krijgen. Maar de signal level meter komt uit een standaard IF demodulator chip (HA1137). Middenmeter ook. Audio komt uit een discrete discriminator.
Intussen al wel de lampjes voor de output selectie (AM, FM) vervangen door printjes (5x5 mm) met SMD LEDjes. Ziet er prachtig uit (en is terug te draaien).
Ik vermaak me voorlopig nog wel effe!
@Thijs: Ik denk aan een longwire tussen de flats (!) en dan met zo'n magnetische trafo eraan naar een coaxkabel. Ooit zoeen gehad, werkte als een speer. Geen idee waar die is gebleven. Qua ontvangst verwacht ik er niet zoveel van maar misschien valt het erg mee. En als ik een fluitje heb zet ik de beat canceler aan en kies ik de beste zijband :mrgreen:
De eerste bevindingen: calibratie van de schaal is met +/- 0.2 MHz wat aan de slordige kant. M'n Akai AT2400 doet het beter. De gain van de FM varieert enorm, 19 dB p-p. Hier moet ik echt wat aan doen! De afregeling stond er iets naast maar niet veel (Akai was ook hier beter). Gevoeligheid lijkt wel OK. Mag ook wel met twee trappen RF versterking. Calibratie van de veldsterktemeter (in [dBf]) slaat nergens op. Wat ik niet snap is het circuit voor multipath indicatie. Dat is een soort log detector met een hele sloot diodes in serie die steeds een ander stukje van het midfrequent krijgen. Maar de signal level meter komt uit een standaard IF demodulator chip (HA1137). Middenmeter ook. Audio komt uit een discrete discriminator.
Intussen al wel de lampjes voor de output selectie (AM, FM) vervangen door printjes (5x5 mm) met SMD LEDjes. Ziet er prachtig uit (en is terug te draaien).
Ik vermaak me voorlopig nog wel effe!
Tjerk, 9ZZ
28 jul 2015 01:58 - 28 jul 2015 01:59 #53833
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Sansui TU-X1 gescoord!!!!1111
Ja, deze Tuner heeft gelijkstroom detectie, zowel op FM als AM.
Verschil detector.
En met alleen de ferriet krijg je in Amsterdam op de AM enkel
fluitjes te horen, daar waar de zenders zitten.
Een lange draad er aan, geeft al wat verbetering, een lange
draad antenne, hoog boven het dak heb je wel nodig.
En dat mag dan weer niet van de huisbaas.
De FM is perfect, geweldig goede Hi Fi geluidskwaliteit, maar
daar heb je dan ook weer een hele goede hoog geplaatste antenne
voor nodig.
Zo'n antenne moet nu ook nog verticaal worden opgesteld.
En de antennemast moet ook nog goed getooid worden.
En dan komt er van dit weer, rukwind en alle stangetjes van zo'n
grote antenne zijn er dan de volgende morgen afgeblazen.
Een enkele dipool is simpel zelf te maken.
Eerst dat maar eens proberen.
Gr Cees.
Verschil detector.
En met alleen de ferriet krijg je in Amsterdam op de AM enkel
fluitjes te horen, daar waar de zenders zitten.
Een lange draad er aan, geeft al wat verbetering, een lange
draad antenne, hoog boven het dak heb je wel nodig.
En dat mag dan weer niet van de huisbaas.
De FM is perfect, geweldig goede Hi Fi geluidskwaliteit, maar
daar heb je dan ook weer een hele goede hoog geplaatste antenne
voor nodig.
Zo'n antenne moet nu ook nog verticaal worden opgesteld.
En de antennemast moet ook nog goed getooid worden.
En dan komt er van dit weer, rukwind en alle stangetjes van zo'n
grote antenne zijn er dan de volgende morgen afgeblazen.
Een enkele dipool is simpel zelf te maken.
Eerst dat maar eens proberen.
Gr Cees.
Laatst bewerkt 28 jul 2015 01:59 door Cees.