Aansluitsnoeren AG9004 en 9006
Er zijn in een stereo opname altijd wel fase verschillen, een bepaalt muziekinstrument in een orkest of band staat nooit exact even ver van de linker opnamemicrofoon als de rechter opname microfoon.
Doordat de uitgang van een cd speler meestal relatief laagohmig is worden de verschillen in links en rechts als het ware kortgesloten. Een pick-up element heeft een veel grotere uitgans impedantie en heeft hierdoor daar ook minder last van.
En voor Rene we hebben hier al wel eens een discussie over gehad met je discman in het sigarendoosje.
Toen betrof het volgens mij de hoofdtelefoon uitgang.
2 weerstanden met een groter waarde als de uitgangs impedantie heffen die problemen voor een groot deel op.
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Franc schreef : Hoi,
Ik heb zelf gemerkt dat eea sterk afhankelijk van de opname is.
Bij stereo uitgaven op LP en CD worden weleens kunstgrepen uitgehaald om het effect nog eens te vergroten.
Zet je de versterker dan op mono, dan valt er ineens een hoop geluid weg en lijkt de basweergave zelfs een stuk minder te worden..
Dit verschijnsel is vrij simpel te verklaren . Vooral als men de nodige "kunstgrepen" meent te moeten toepassen komen er dingen uit fase te staan . Dan wordt het simpele wiskunde als je dat op mono bij elkaar voegt : +1 samen met -1 is 0 . De delen van de opname die met elkaar in tegenfase staan verdwijnen dus compleet . Bij een stereo opname waarop vermeld staat : "mono compatible" mag dit niet gebeuren . Groet , Henk
- brcf01
- [brcf01]
-
In mijn betoog heb ik niet gezegd dat deze pertinent beter zou klinken.
Ik zie dat meer in relatie van een radio ten opzichte van een HIFI set en daardoor stal die radio voor mij de show.
jij bent een aanbidder van de mono weergave afgespeeld op de daarbij passende apparatuur uit die tijd.
Niets mis mee zou ik zeggen.
Ook betreffende voorkeur van muziek Klassiek Jazz of wat dan ook verschillen we van smaak.
Ik ben meer een allesvreter pop klassiek Nederlands talig enzovoort.
Dus ook liefhebber van veel heden ten daagse enkel stereo muziek en muziek uit een nog niet zo lang vervlogen tijd.
Momenteel staat Brother in arms van de Dire straits in mono zijn best te doen op de AG9004/9007 set klinkt prima niets mis mee wat mij betreft.
Op de AG9015 doet deze CD het ook prima in stereo je mag geen mono met stereo vergelijken maar stereo geeft voor mij toch wel een extra dementie aan bepaalde opnames.
Bert.
Mvg.
Bert
- brcf01
- [brcf01]
-
Dus ik weet precies wat het verschil is tussen de BD663A en de hifi installatie.
En geloof me, de hifi installatie wint het altijd.
Wat niet wegneemt dat de radio -voor een radio- prachtig klinkt.
De radio is meer effectbejag en het mist de subtiliteit en nauwkeurige detaillering
van de hifi installatie.
Dit in acht nemend verbaas je je nu juist voortdurend over de
kwaliteit van de weergave van een oude mono installatie.
René
Deze mening deel ik niet geheel met je.
Tijdens de OTL demo van 6 oktober vorig jaar viel mij met name de BD663A op.
Henk had daar een CD speler op aangesloten hetgeen ik super vond klinken ook met de nieuwere opnames die hij afspeelde.
Eerlijk gezegd stal deze opstelling voor mij een beetje de show gezien de relatie een buizenradio ten opzichte van de rest.
Waarbij ik niet zeg dat de rest slecht klonk.
Bert.
Mvg.
Bert