Historie
Vroeger leerde je nog wat op school ...
08 jul 2011 14:55 - 08 jul 2011 15:11 #6203
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Ik Heb veel vrienden in die destijdse jaren Gehad
die er in geschoolt in waren ,Ja ik heb van Maxwel
een cursus deels gedaan .die heb ik nog wel liggen
En mijn intressen zijn van mijn begin af dat ik
op school kon lezen .en kochten mijn broers al
de boekjes Van electronica bvb radio bullitins
En die hadden ook weer veel mensen die zich daar in bezichten
Ik ging met de trein ook wel naar de stad amsterdam
Om het een en ander te kopen .Daar was natuurlijk meer dan
In een dorpje .En al die dingen die in boekjes destijds
stonden Daar kroop je in vanzelf mooi intresant spul
En ik heb in die tijd ook veel lecktuur gekocht .
en zoo af en toe eens doorgelezen .En met hetgeen wat
men nog niet goed begreep Dan kon men dat kapittel
eens voorleggen . met geschoolden daarvan Men kon
in die tijd ook veel vragen aan de winkeliers en
Dergelijken mensen ,Daar word men alleen maar wijzer van
Met die materie , Ja ik heb nog veel Lecktuur daar van
op zolder IK heb ook nog wel omroep gemaakt in die tijd
Bvb willie alberti heeft nog wel voor onze microfoon gezongen
In de destijdse lokaliteid bij ons .Die microfoon bezit ik nog
en staat op een kleine standaard te pronken een groot viekant model
met grome zijden buigels de doos heb ik ook nog .HEt is een ronetten typen
met drie cellen typen Widerance .ik heb zoo nog wel veel gedaan
Met die materie .op mijn werk was ook nog wel electronieca maar dan radar
soort dump daar was ook een heel goeden zender en electronieca man aanwezig
leeft ook helaas niet meer .Verder heb ik dus veel gelezen en gevraagt
Veel mensen en vrienden gehad die ook allemaal met deze electronica
goed op de hoogten waren .en daar kan men maar beter heel goed naar luisteren
En dat was allemaal voor handen voor dit soort ouden spul .maar boeken
En vooral goen boeken Daar kan men wat mee .en men moet dat begrijpen
en gewoon bouwen En voor men wat doet eerst lezen of hoe men het zal
doen Ik heb een hekel aan mensen die alles lukraak gaan demonteren of slopen
Men moet weten waar men mee bezig is .niet overal aan draaien ,Ja ik
Ben van 1939 veel van mijn kennisen en fam leven niet meer .Maar met bvb
Praktijk is het zoo op ouderen leeftijd dan is er veel passeert met
allerlij voorkomelijk heden op allerlij gebied .IK zou zeggen veel vertellen
Op het Forum En daarover lezen en vragen .: prima : Huub
die er in geschoolt in waren ,Ja ik heb van Maxwel
een cursus deels gedaan .die heb ik nog wel liggen
En mijn intressen zijn van mijn begin af dat ik
op school kon lezen .en kochten mijn broers al
de boekjes Van electronica bvb radio bullitins
En die hadden ook weer veel mensen die zich daar in bezichten
Ik ging met de trein ook wel naar de stad amsterdam
Om het een en ander te kopen .Daar was natuurlijk meer dan
In een dorpje .En al die dingen die in boekjes destijds
stonden Daar kroop je in vanzelf mooi intresant spul
En ik heb in die tijd ook veel lecktuur gekocht .
en zoo af en toe eens doorgelezen .En met hetgeen wat
men nog niet goed begreep Dan kon men dat kapittel
eens voorleggen . met geschoolden daarvan Men kon
in die tijd ook veel vragen aan de winkeliers en
Dergelijken mensen ,Daar word men alleen maar wijzer van
Met die materie , Ja ik heb nog veel Lecktuur daar van
op zolder IK heb ook nog wel omroep gemaakt in die tijd
Bvb willie alberti heeft nog wel voor onze microfoon gezongen
In de destijdse lokaliteid bij ons .Die microfoon bezit ik nog
en staat op een kleine standaard te pronken een groot viekant model
met grome zijden buigels de doos heb ik ook nog .HEt is een ronetten typen
met drie cellen typen Widerance .ik heb zoo nog wel veel gedaan
Met die materie .op mijn werk was ook nog wel electronieca maar dan radar
soort dump daar was ook een heel goeden zender en electronieca man aanwezig
leeft ook helaas niet meer .Verder heb ik dus veel gelezen en gevraagt
Veel mensen en vrienden gehad die ook allemaal met deze electronica
goed op de hoogten waren .en daar kan men maar beter heel goed naar luisteren
En dat was allemaal voor handen voor dit soort ouden spul .maar boeken
En vooral goen boeken Daar kan men wat mee .en men moet dat begrijpen
en gewoon bouwen En voor men wat doet eerst lezen of hoe men het zal
doen Ik heb een hekel aan mensen die alles lukraak gaan demonteren of slopen
Men moet weten waar men mee bezig is .niet overal aan draaien ,Ja ik
Ben van 1939 veel van mijn kennisen en fam leven niet meer .Maar met bvb
Praktijk is het zoo op ouderen leeftijd dan is er veel passeert met
allerlij voorkomelijk heden op allerlij gebied .IK zou zeggen veel vertellen
Op het Forum En daarover lezen en vragen .: prima : Huub
Laatst bewerkt 08 jul 2011 15:11 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
08 jul 2011 14:39 - 08 jul 2011 15:58 #6202
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Het is altijd zo geweest. Ouderen vinden de jongeren helemaal niks, lui en ongeïnteresseerd.
Punt is dat door onze welvaart we de jongeren meer in de gaten houden, net zoals we overvoert worden met nieuwsfeiten waarvan je je afvraagt of je het allemaal wel wilt weten.
Voor het juk van de welvaart toesloeg had je gewoon twee klassen: zij die werkten en zij die de werkenden leidden. Oftewel de armen en de rijken. Ze maakten zich niet erg druk om elkaar (zie ook mijn bijdrage in de Leeshoek). Een groot deel van de werkenden in de fabrieken en op het land konden niet eens lezen en schrijven. De zoon volgde de vader op in zijn werkzaamheden. Hij ging NIET naar school, maar leerde het vak van zijn vader.
Door de welvaart weten we alles van elkaar en houden we elkaar veel meer in de gaten.
Dat betekend dat de eisen voor elkaar ook veel hoger worden.
En dat geldt ook voor de jongeren. Ze moeten zo lang mogelijk doorleren vindt de maatschappij. Mede daarom laten we de meest lullige klusjes over aan de immigranten en we gaan ze nog uitkafferen ook. In vroegere tijden waren het de arme Nederlanders die het eenvoudige arbeid hardwerkend deden. Nu piepen we al als we 5 minuten moeten doorwerken of de trein vijf minuten te laat is. In het westen zijn wij gewoon LUI, vindt het oosten.
We kunnen allemaal lezen en schrijven. We weten alles van de ganse wereld en volgen de verrichtingen van een vrouw die de weg kwijt is in een ander land.
We willen allemaal de intellectueel uithangen. Maar niet de fabriek en de trein schoonmaken. Ik steek mijn hand in eigen boezem hoor.
Dat is allemaal op zich geen bezwaar, maar ga niet de oude man uithangen dat de jongeren het zo slecht doen. 100 jaar geleden zeiden de ouderen dat ook al en 300 jaar geleden ook al. Of vijfduizend jaar geleden.
De nieuwe generatie doet het gewoon ANDERS en dat is altijd tegen het zere been van de conservatieve oude generaties. Je kunt de jongeren echt niet dwingen om zich met de oude meuk bezig te houden die wij zo enorm adoreren, maar waar zij NIETS aan hebben dan alleen maar EVENTUEEL hun vrije tijd mee te vullen. Laat hen die maar vullen met de dingen waar ze zelf veel meer aan hebben in HUN toekomst. Dat wij ouderen dat niet kunnen waarderen, alla. Toen de ouderen onder ons in de jaren vijftig en zestig met hun radiobouwpakketje bezig waren, waren ze bezig met HUN toekomst. Zelfs als je met treintjes speelde of aan modelbouw deed. Hobby's waar de jongeren nu helemaal niets meer aan hebben voor hun toekomst.
Wij ouderen hebben die toekomst echt niet meer. Die kunnen we alleen maar verantwoord doorgeven. En zo goed doen we dat nou ook weer niet. De jongeren moeten het puin van de ouderen opruimen, net zo goed als diens kinderen hun puin weer moeten opruimen.
En of we het nou leuk vinden of niet, die toekomst, het is vanaf een bepaald punt gewoon onze zaak niet meer.
Wist je dat in de New York Times van de zaterdag meer wetenswaardigheden staan dan de gemiddelde mens in de zeventiende eeuw in zijn gehele leven in zich opnam?
In de jaren veertig van de vorige eeuw (en zelfs nog in de jaren vijftig) kwam de gemiddelde mens niet verder dan de grenzen van zijn eigen dorp of stad.
Moet je nu eens zien. Als we de andere kant van de wereld niet hebben gezien vinden we dat ons leven mislukt is.
Punt is dat door onze welvaart we de jongeren meer in de gaten houden, net zoals we overvoert worden met nieuwsfeiten waarvan je je afvraagt of je het allemaal wel wilt weten.
Voor het juk van de welvaart toesloeg had je gewoon twee klassen: zij die werkten en zij die de werkenden leidden. Oftewel de armen en de rijken. Ze maakten zich niet erg druk om elkaar (zie ook mijn bijdrage in de Leeshoek). Een groot deel van de werkenden in de fabrieken en op het land konden niet eens lezen en schrijven. De zoon volgde de vader op in zijn werkzaamheden. Hij ging NIET naar school, maar leerde het vak van zijn vader.
Door de welvaart weten we alles van elkaar en houden we elkaar veel meer in de gaten.
Dat betekend dat de eisen voor elkaar ook veel hoger worden.
En dat geldt ook voor de jongeren. Ze moeten zo lang mogelijk doorleren vindt de maatschappij. Mede daarom laten we de meest lullige klusjes over aan de immigranten en we gaan ze nog uitkafferen ook. In vroegere tijden waren het de arme Nederlanders die het eenvoudige arbeid hardwerkend deden. Nu piepen we al als we 5 minuten moeten doorwerken of de trein vijf minuten te laat is. In het westen zijn wij gewoon LUI, vindt het oosten.
We kunnen allemaal lezen en schrijven. We weten alles van de ganse wereld en volgen de verrichtingen van een vrouw die de weg kwijt is in een ander land.
We willen allemaal de intellectueel uithangen. Maar niet de fabriek en de trein schoonmaken. Ik steek mijn hand in eigen boezem hoor.
Dat is allemaal op zich geen bezwaar, maar ga niet de oude man uithangen dat de jongeren het zo slecht doen. 100 jaar geleden zeiden de ouderen dat ook al en 300 jaar geleden ook al. Of vijfduizend jaar geleden.
De nieuwe generatie doet het gewoon ANDERS en dat is altijd tegen het zere been van de conservatieve oude generaties. Je kunt de jongeren echt niet dwingen om zich met de oude meuk bezig te houden die wij zo enorm adoreren, maar waar zij NIETS aan hebben dan alleen maar EVENTUEEL hun vrije tijd mee te vullen. Laat hen die maar vullen met de dingen waar ze zelf veel meer aan hebben in HUN toekomst. Dat wij ouderen dat niet kunnen waarderen, alla. Toen de ouderen onder ons in de jaren vijftig en zestig met hun radiobouwpakketje bezig waren, waren ze bezig met HUN toekomst. Zelfs als je met treintjes speelde of aan modelbouw deed. Hobby's waar de jongeren nu helemaal niets meer aan hebben voor hun toekomst.
Wij ouderen hebben die toekomst echt niet meer. Die kunnen we alleen maar verantwoord doorgeven. En zo goed doen we dat nou ook weer niet. De jongeren moeten het puin van de ouderen opruimen, net zo goed als diens kinderen hun puin weer moeten opruimen.
En of we het nou leuk vinden of niet, die toekomst, het is vanaf een bepaald punt gewoon onze zaak niet meer.
Wist je dat in de New York Times van de zaterdag meer wetenswaardigheden staan dan de gemiddelde mens in de zeventiende eeuw in zijn gehele leven in zich opnam?
In de jaren veertig van de vorige eeuw (en zelfs nog in de jaren vijftig) kwam de gemiddelde mens niet verder dan de grenzen van zijn eigen dorp of stad.
Moet je nu eens zien. Als we de andere kant van de wereld niet hebben gezien vinden we dat ons leven mislukt is.
Laatst bewerkt 08 jul 2011 15:58 door Marcel L.
Onderwerp is gesloten.
08 jul 2011 13:03 #6199
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Huub
dat geld meer voor de hobby over Radio's
buizen techniek dan wil men wel het naadje van de kous weten
maar de jeugd tegenwoordig intresseert het geen bal meer
alleen maar achter overhangen en met een mobieltje spelen
op 1 enkeling na
maar de meeste scholen zijn theorie gericht en niet meer met de handjes
Huub heb je zelf de techniek via een opleiding of zelf uit boeken geleerd?
Grt René Daemen
dat geld meer voor de hobby over Radio's
buizen techniek dan wil men wel het naadje van de kous weten
maar de jeugd tegenwoordig intresseert het geen bal meer
alleen maar achter overhangen en met een mobieltje spelen
op 1 enkeling na
maar de meeste scholen zijn theorie gericht en niet meer met de handjes
Huub heb je zelf de techniek via een opleiding of zelf uit boeken geleerd?
Grt René Daemen
René Daemen
Onderwerp is gesloten.
08 jul 2011 12:53 #6198
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Het besten leert men over hetgeen wat men
Luik vind en aanspreekt . Daar duikt men in
De leerboeken ook het diepst in . Huub
Luik vind en aanspreekt . Daar duikt men in
De leerboeken ook het diepst in . Huub
Onderwerp is gesloten.
- René R
- [René R]
-
Minder
Meer
08 jul 2011 11:46 #6197
door René R
Beantwoord door René R in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Onderwerp is gesloten.
08 jul 2011 11:16 #6196
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Re: Vroeger leerde je nog wat op school ...
Hoi Jeroen,
Het verhaal klopt ook precies vaak van die ongeintresseerde jongens bij mij ook op het werk als medewerker Technische Dienst van een kringloop bedrijf kreeg ik verleden jaar ook eens een 19 Jarige Jongen nou dan ga je eerst vragen wat ie kan nu weinig dus dus probeer je in iedergeval dat hij een stekker aan een lamp kan zetten tot in de treuren aan toe
wat gewoon weg simpel is maar ja zijn Mobiel met pingen is belangrijker en als je daarop aansprak werd ie nog aggressief ook ja toen was ik er klaar mee weggestuurd heb je niks aan. Heb ook duidelijk aangegeven dat ik geen stagelopers meer wil al die probleem gevallen ontspoorde jeugd daar tijd insteken en geen prodectie want de winkel moet vol met 2e hand apparatuur.
Dus nu gewoon ook iemand die handig is er bij werkt makkelijker.
Natuurlijk die moderne elektronica is vaak al Ramsj zeker die onbekende flutmerken
torentjes na 1 jaar kaduuk is laser uitgeblust terwijl een CD100 van philips nu nog speelt en nog af te regelen is
Waar het mij eigenlijk ook om ging Dat weinig jongens nog een spijker in een plank kunnen slaan
een lamp ophangen en dan weer een aanemer in de arm nemen voor die spijker en de lamp ophangen
maar ja als niemand die opleiding volgd heb je over een aantal jaar geen aanemer meer electronische beveiligings
monteurs. enz
Tegen woordig is PC in met Gamen Blackberry telefoons onderuit hangen op de bank
Maar de Jongen die in de avond zijn brommer uitelkaar haalt om hem sneller te maken of flitsender raakt ook uitgestorven.
Maar ja als die kinderen krijgen breng die jongen ook niets over naar zijn kinderen
dus geen intresse in techniek.
Jij en ik waren nog die bij Vader in de schuur stond om te helpen bij motor schoonmaken
spijker in een kastje slaan verven bandplakken fiets of de stofzuiger nakeek van moeder die verstopt zat met
een grote ring of de schakelaar stuk was en nagekeken werd of de was machine waar de pomp stuk was werd door vaders gemaakt want monteur was duur.
De tijden veranderen maar of het altijd een voordeel betwijfel ik.
De auto werd vaak ook door vader gemaakt filter verwisselen distributie rien enz
nu gaat men naar de garage en krijgt een peperdure rekening ook omdat de huidige auto vol met electronica zit
en alles gesloopt moet worden om bij een snaar te komen.
Maar de oude ambachten is er niet meer allen nu nog hobbyisten die hun oude buizen toestel nog repareren
en soms zonder electro opleiding ook nog een heel eind komen
Mvg René Daemen
Het verhaal klopt ook precies vaak van die ongeintresseerde jongens bij mij ook op het werk als medewerker Technische Dienst van een kringloop bedrijf kreeg ik verleden jaar ook eens een 19 Jarige Jongen nou dan ga je eerst vragen wat ie kan nu weinig dus dus probeer je in iedergeval dat hij een stekker aan een lamp kan zetten tot in de treuren aan toe
wat gewoon weg simpel is maar ja zijn Mobiel met pingen is belangrijker en als je daarop aansprak werd ie nog aggressief ook ja toen was ik er klaar mee weggestuurd heb je niks aan. Heb ook duidelijk aangegeven dat ik geen stagelopers meer wil al die probleem gevallen ontspoorde jeugd daar tijd insteken en geen prodectie want de winkel moet vol met 2e hand apparatuur.
Dus nu gewoon ook iemand die handig is er bij werkt makkelijker.
Natuurlijk die moderne elektronica is vaak al Ramsj zeker die onbekende flutmerken
torentjes na 1 jaar kaduuk is laser uitgeblust terwijl een CD100 van philips nu nog speelt en nog af te regelen is
Waar het mij eigenlijk ook om ging Dat weinig jongens nog een spijker in een plank kunnen slaan
een lamp ophangen en dan weer een aanemer in de arm nemen voor die spijker en de lamp ophangen
maar ja als niemand die opleiding volgd heb je over een aantal jaar geen aanemer meer electronische beveiligings
monteurs. enz
Tegen woordig is PC in met Gamen Blackberry telefoons onderuit hangen op de bank
Maar de Jongen die in de avond zijn brommer uitelkaar haalt om hem sneller te maken of flitsender raakt ook uitgestorven.
Maar ja als die kinderen krijgen breng die jongen ook niets over naar zijn kinderen
dus geen intresse in techniek.
Jij en ik waren nog die bij Vader in de schuur stond om te helpen bij motor schoonmaken
spijker in een kastje slaan verven bandplakken fiets of de stofzuiger nakeek van moeder die verstopt zat met
een grote ring of de schakelaar stuk was en nagekeken werd of de was machine waar de pomp stuk was werd door vaders gemaakt want monteur was duur.
De tijden veranderen maar of het altijd een voordeel betwijfel ik.
De auto werd vaak ook door vader gemaakt filter verwisselen distributie rien enz
nu gaat men naar de garage en krijgt een peperdure rekening ook omdat de huidige auto vol met electronica zit
en alles gesloopt moet worden om bij een snaar te komen.
Maar de oude ambachten is er niet meer allen nu nog hobbyisten die hun oude buizen toestel nog repareren
en soms zonder electro opleiding ook nog een heel eind komen
Mvg René Daemen
René Daemen
Onderwerp is gesloten.