Skip to main content
Historie

Oude radio´s in een nostalgisch ingerichte woning.

Meer
25 jul 2011 19:25 #7085 door jufjo
Oh ja die Catalina ken ik geloof ik wel, kan je daar geen kaartjes voor koopen op het Aviodrome?
Want daar treed ik ook wel af en toe op;

Excuses voor de kwaliteit van de foto, de camera was hoognoodig aan vervanging toe.

En ja, dat zou ik als ik echt in de jaren '30 leefde nooit kunnen betalen.
Voor mij blijft het een perronkaartje van een kwartje en dan kijken naar de rijke lui die vertrekken naar de Oost!

"Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is."

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
25 jul 2011 19:20 #7083 door jufjo
Het is inderdaad een moffenzeef, ooit op marktplaats gekocht als 'antenne' :)
De inrichting in mijn huis is begin jaren '40 omdat het grootste deel van mijn werk te maken heeft met de Tweede Wereldoorlog en ik mijn wooning ook als 'showroom' gebruik.
Maar omdat qua inrichting er niet zoo heel veel verschil zit in 1939 of 1942 en men het fijn makkelijk vind mij te bestempelen als de jaren '30 juffrouw laat ik het maar zoo.
Maar voor de echte kenner die rond kijkt zijn hier en daar kleine details te vinden die ons er aan herinneren dat het oorlog is... of een joekel van een detail zooals de moffenzeef ;)

Meer
25 jul 2011 19:17 #7082 door jufjo
Geachte mijnheer van Dijk,

Natuurlijk mag U mij wel gewoon tutoyeren als U dat makkelijker vind en dat mogen alle andere leden hier ook.
Zelf vind ik het alleen een beetje moeilijk vol te houden.

Ik lees erg veel boeken, onlangs is mijn nachtkastje er nog onder bezweken.
Voornamelijk non-fictie en vaak boeken uit de jaren '30-40.
Momenteel lees ik een scriptie uit 1940 over verwaarloosde meisjes, incest, tienerzwangerschappen, etc.

Romans lees ik niet zoo heel veel, ik heb ze wel maar vind er niet de tijd voor.
Natuurlijk heeft "Hoe hoort het eigenlijk" een belangrijke plaats in mijn boekenkast, een bijbel voor goede manieren.

Ik lees ook veel oude tijdschriften en kranten en voel dus bijna soms alsof ik bv de bouw van de maastunnel maar ook de afsluitdijk stap voor stap heb mogen volgen.
Het klinkt gek maar als ik iets hoor of lees over de fantastische prestaties van toen dan gaat mijn vaderlandsche hart sneller bonken van trotsch.

Een deel van mijn familie zat in Indie, ik heb ook nog ergens een stukje N.O.I. uitzending als ik me niet vergis.
Ook hoorde ik ooit een rechtstreekse radio uitzending uit America, doorverbonden naar Nederland en vertelde een mevrouw mij dat ze ieder weekend naar de BBC luisterde, live concerten vanuit het Savoy en vandaar ook dat men in Nederland al 'Anglofiel' was lang voordat de Tommies ons kwamen bevrijden.
Maar het liedje "Hallo Bandoeng" brengt nog iedereen aan het huilen hier.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Ouwe Schipper

Meer
25 jul 2011 19:13 - 25 jul 2011 19:18 #7080 door Ouwe Schipper
Een moffenzeef is van 1942 of later Henk....
En voor JufJo:
U bent (op woensdagen) zo welkom als maar zijn kan in onze hangaar in Lelystad (Roadrunner weg 100) om naar onze Catalina te komen kijken.

Ook een ontwerp uit 1935, al is déze van 1941 en viert op 15 november haar 70e verjaardag....
N.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 jul 2011 19:18 door Ouwe Schipper.

• hkruis
  • []
25 jul 2011 19:06 #7079 door hkruis
Voor de forum menschen die geen idee hebben wat een moffenzeef is, hierbij wat info.

members.ziggo.nl/tdewolf/artikelen/schaaper.htm

en anders het boek van Gidi Veheijen, wat eigenlijk bij geen enkele liefheber mag ontbreken, nu ik het gelezen heb.

gr. Henk

Meer
25 jul 2011 19:05 - 25 jul 2011 19:11 #7078 door Ouwe Schipper
Wel wel wel....
Als JufJo het dan blijkbaar belangrijk vindt zal ik me aanpassen en ook formeel gaan doen. Mijn posting uit het einde van het vorig jaar (ik heb er in de oude forumsoftware vergeefs naar gezocht) ging onder andere over de vraag of U ook veel boeken las die het dagelijks leven beschrijven uit die tijd. Enkele voorbeelden die mij zo gauw te binnen schieten zijn Cissy van Marxveldt, Jo van Ammers- Küller en Ben Stroman. Zijn boek "De Stad" gaat niet zómaar over een episode van twee weken dagelijks leven in Rotterdam, het is een liefdesverklaring.
Ook de lesboeken van mejuffrouw Wannée uit de Rotterdamse huishoudschool geven een prachtig beeld over de manier van eten bereiden uit die tijd.
Een ander punt waar ik naar vroeg is of U hebt ontdekt tot hoe verbázend veel de ingenieurs uit die tijd in staat waren. Bijvoorbeeld het feit dat de voorbereidingen tot de bouw van de Maastunnel al omstreeks 1933 zijn begonnen en het werk feitelijk begonnen werd in juni 1937. Met de bouwmethode die werd toegepast was nog geen ervaring; de tunnel werd in kolossale moten (betonnen dozen van 16000 ton) gebouwd, die een voor een op rij gelegd werden in een overdwars gebaggerde geul. Vier vanaf de ene oever en vijf vanaf de andere; de laatste einden lagen minder dan één centimeter uit de lijn.... Men beschikte over niet één van de moderne hulpmiddelen, maar het werd gepresteerd.
Verder (om terug bij het doel van dit forum te komen) de manier waarop men de draadloze verbinding tot stand wist te brengen tussen Nederland en Indië. Daar hebben Willem Vogt en Klaas Dijkstra fantastische relazen over geschreven.
Met vriendelijke groet en dank voor Uw antwoord, waar ik belangstellend naar uitzie
N. van Dijk
Laatst bewerkt 25 jul 2011 19:11 door Ouwe Schipper.

Gemaakt door Kunena